Det har dykt upp en mĂ€ngd nya husbilsmodeller baserade pĂ„ Ford, CitroĂ«n/Peugeot, VW/MAN och Mercedes. Hur Ă€r de att köra? Vad skiljer? Det Ă€r frĂ„gorna vi besvarar i denna snabbguide. Inte sĂ„ mycket den tekniska skillnaden vad gĂ€ller motoralternativ, hjulbaser och sĂ„nt. Mer om hur de upplevs.Â
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Àr inte alltid man kan vÀlja vilket chassi man fÄr. De flesta husbilar har bara ett chassialternativ, om Àn i olika viktklasser. Men kanske du har en förutfattad mening om ett visst chassi som gör att du avfÀrdar husbilar baserade pÄ detta chassi. DÄ kanske denna artikel kan vara till hjÀlp att avfÀrda sÄdana tankar. För idag Àr faktiskt alla chassin bra. Men de har olika karaktÀr och olika för- och nackdelar.
Mer om chassin i allmĂ€nhet kan du lĂ€sa i vĂ„r “Allt om chassin” artikel.
Fiat Ducato
Sedan 80-talet det dominerande chassialternativet pÄ marknaden. Kom i ny version förra Äret med en hel del attraktiva förÀndringar.
- Ny motorfamilj
- Elektrisk styrservo
- Ny förarmiljö
- Mindre ratt
- Toppmodernt multimediasystem
Â
Sammantaget ger dessa förÀndringar en förhöjd körupplevelse.
Chassiet Àr fast, i mina ögon lite vÀl fast. PÄ dÄlig vÀg fortplantar sig vibrationer upp i bodelen och det blir en hel del resonansljud om inte bilen Àr vÀlbyggd.
Fördelen med det fasta chassiet Àr att det Àr en stabil bostad pÄ stÀllplatsen.
Finns med manuell eller automatisk vÀxellÄda.
4WD Àr möjligt, dÄ skickas chassiet till Dangel i Frankrike och konverteras. Inte mÄnga vÀljer detta alternativ dÄ det Àr dyrt och förlÀnger leveranstiden.
Som plÄtis: Raka vÀggar ger mer volym Àn de vÀlvda vÀggar som mÄnga skÄpbilar har. Man kan ha tvÀrbÀdd bak utan att bredda skÄpet. FjÀdringsvÀgen Àr kort pÄ bakaxeln, det Àr en god idé att förbÀttra fjÀdringen bak. Detta gÀller bara plÄtisarna. Inte de hel- eller halvintegrerade husbilarna.
Citroën Jumper, Peugeot Boxer
Har mycket gemensamt med Fiat Ducato. Under mÄnga Är nÀst intill identiska. Men de fick inte samma uppdatering 2021 som Fiat. De Àr en generation efter Fiat kan man sÀga. Det Àr inte nödvÀndigtvis en dÄlig sak. Fiats uppgradering innebÀr mer elektronik, fler halvledare. SÄnt Àr det brist pÄ idag.
Fiat har dÀrför större leveransproblem Àn Citroën och Peugeot. Av denna anledning har tillverkarna valt att i allt större utstrÀckning bygga pÄ Citroën och Peugeot.
Körupplevelsen Àr mycket lik den hos Fiat. Man ska köra den ena efter den andra för att mÀrka skillnaden.
Endast manuell vÀxellÄda!
4WD Àr möjligt, dÄ skickas chassiet till Dangel i Frankrike och konverteras. Inte mÄnga vÀljer detta alternativ dÄ det Àr dyrt och förlÀnger leveranstiden.
Som plÄtis: Samma skÄp som Fiat Ducato, samma för- och nackdelar. Inlusive den korta fjÀdringsvÀgen pÄ bakaxeln.
Ford Transit
Har ett rykte om sig att vara för mjukt. Men det Àr mÄnga Är sedan det var ett problem. Chassiet Àr mjukare Àn Fiat/Citroën/Peugeot men absolut inte för mjukt. Snarare komfortinriktat. Detta har fördelen att man fÄr en tystare fÀrd. Den mjukare fjÀdringen filtrerar bort vibrationer och ojÀmnheter effektivare. Mindre skrammel och gnek helt enkelt.
Den vanligaste drivlinan Àr 170 hk motor med 6-vÀxlad automat. Finns ocksÄ som 150 hk heavy duty med automat, samma motor men i heavy duty version som i Sverige ger en skattefördel. 6-vÀxlad automat kan verka omodernt i dessa tider nÀr mÄnga lÄdor Àr 8 eller 9-vÀxlade. Men jag lovar att den Àr precis lika trevlig att köra.
Finns Àven manuell lÄda, men den Àr inte lika vanlig. En lÀttjobbad lÄda med distinkt kÀnsla och korta slag.
Ford Transit Àr en smalare bil. Det betyder att det Àr lite trixigare att snurra framstolarna. SÀrskilt förarstolen. Man fÄr trycka ner ratten och dra stolan fram och tillbaka nÄgra gÄnger för att fÄ runt den.
Kan bestÀllas som 4WD frÄn fabrik.
Som plĂ„tis: Alla Transit har ett dubbelgolv, du slipper nivĂ„skillnader. Det Ă€r ocksĂ„ ett högre skĂ„p. SĂ„ lĂ„nga personer trivs ombord.Â
Mercedes Sprinter
Sedan Mercedes tog fram en framhjulsdriven version av Sprinter har chassiet tagit plats i var och varannan tillverkares sortiment. Inte bara hos premiumfabrikat.
Mercedes Sprinter Àr liksom Ford Transit ett mjukare satt chassi. Körupplevelsen Àr mycket harmonisk. AutomatlÄdan och motorn Àr toppmoderna. LikasÄ Àr alla system som ska assistera föraren.
Förarmiljön Àr modern och lÀttjobbad. Mycket tack vare MBUX systemet som Mercedes kallar sitt multimedia- och kontrollsystem. Personligen har jag inte riktigt lÀrt mig systemet. Kan tycka att det ibland krÄnglar till saker onödigt mycket.
Sprinter Àr smal, det Àr lite trixigt att snurra runt förarstolen. I helintegrerade versioner Àr det enklare.
Kan bestÀllas som 4WD frÄn fabrik.
Som plÄtis: Att skÄpet Àr smalt gör att i plÄtisar med tvÀrbÀdd mÄste man bredda skÄpet vid sÀngen. Det gör man oftast med tvÄ glasfiberbulor. MÄnga tillverkare vÀljer att istÀllet för tvÀrbÀdd göra antingen enkelbÀddar eller en lÀngsmonterad dubbelsÀng för att komma runt problemet.
VW Crafter / MAN TGE
Chassin man anvÀnder frÀmst till plÄtisar. Men Knaus har en del halvintegrerade modeller.
Chassiet Àr lite fastare Àn Ford och Mercedes, men inte lika hÄrt avstÀmt som Fiat/Citroën/Peugeot. BekvÀmt och tryggt Àr en bra sammanfattning.
Drivlina och förarmiljö Àr moderna. Personligen tycker jag de har den trevligaste förarmiljön, mest personbilslik. AutomatlÄdan Àr silkeslen, precis som alla andra moderna automatlÄdor.
Kan bestÀllas som 4WD frÄn fabrik.
Som plĂ„tis: Ăven VW/MAN Ă€r smala, plĂ„tisar blir lite trĂ„nga och ska man ha tvĂ€rbĂ€dd mĂ„ste man bredda skĂ„pet.
Renault Master
Det ovanligaste chassiet i husbilsvÀrlden. AnvÀnds mestadels till plÄtisar i de lÀgre prisklasserna numera. Under en tid var Adrias storsÀljare Matrix baserad pÄ Renault och fick mycket beröm för komforten och de starka motorerna. Idag Àr det bara Rimors lÄgprisfabrikat XGO, Kentucky Camp som bygger halvintegrerade modeller pÄ Renault. De sÀljs Àven under varumÀrket Ahorn.
Varför sÄ ovanligt? En anledning vi ofta fÄr höra Àr att de framshjusdrivna chassina inte har tillrÀckligt lÄng hjubas. De bakhjulsdrivna Àr för tunga.
Finns som manuell eller automatvÀxlad. AutomatlÄdan Àr dock en robotvÀxlad historia med ganska dÄligt rykte. Vi har bara kört med manuell lÄda.
 Vi har inte provkört senaste versionen sÄ kan tyvÀrr inte ge nÄgra körintryck. Men de tidigare generationerna har vi tyckt mycket bra om att köra.
Som plÄtis: SkÄpet Àr trÄngt, det kÀnns ofta övermöblerat ombord. Kan Àven bero pÄ att det ofta Àr prispressade instegsmodeller med enkel möblering, lÀs kantig.