FörsÀljningsstatistiken pÄverkas Ànnu av att man tidigare i Är stÀllde pÄ osÄlda 2019 och 2020 modeller. Men mindre Àn man kan tro. Den redovisade ökningen pÄ 80% speglar kÀnslan pÄ marknaden. FörsÀljningen gÄr pÄ högvarv!
Av Stefan Janeld
Om du inte gillar husbilarna som stÄr i handlarnas utstÀllningshallar utan vill vÀlja en mer personligt utrustad husbil fÄr du i de flesta fall vÀnta 12-15 mÄnader. Och utstÀllningshallarna Àr knappast fulla av alternativ. Det Àr kort sagt ont om husbilar.
Dels för att det sÀljs husbilar som aldrig förr i Europa. SÀrskilt i Tyskland som ser ut att slÄ förra Ärets rekordförsÀljning pÄ 78 055 husbilar med god marginal.
Men ocksÄ för att de svenska handlarna varit försiktiga med att köpa hem lagerbilar. En konsekvens av vÄra politikers oförmÄga att ge besked om hur/om man skulle Àndra den orÀttvisa beskattningen av husbilar under vÄren 2020. Det var vÄren 2020 som handlarna bestÀllde de bilar som nu stÄr i hallarna.
Topp tio hyser inga överraskningar, det Àr etablerade fabrikat som sÄlt bra under flera Är. Adria i topp, som vanligt. Kabe pÄ en imponerande andra plats. Med tanke pÄ att Kabe Àger Adria importen i Sverige Àr det en synnerligen stark toppduo.
I andra Ànden av topplistan sticker Swift ut. Efter Brexit har Swift slutat sÀljas i Sverige och eftersom det Àr slut pÄ lagerbilar Àr försÀljningen noll. Man fÄr hoppas att handlarna fortfarande kan fÄ fatt i delar med rimliga leveranstider.
HÀr kan du ladda hem en pdf av statistiken frÄn Husvagnsbranschens Riksförbund för utskrift.