Meny

.

Svensktoppen maj 2023

NedgÄngen av registreringar har saktat in. FrÄn 30% nedgÄng till 20% rÀknat pÄ Ärets första fem mÄnader. Ser man till maj mÄnad Àr försÀljningen nÀstan i nivÄ med förra Äret, skillnaden Àr blott 5%, 26 husbilar.

 

Av Stefan Janeld

 

I Sverige finns det över 200 husbilshandlare. Hur de upplever marknaden skiljer sig Ă„t. De som sĂ€ljer etablerade fabrikat Ă€r relativt nöjda med Ă„ret sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. ”Det kunde varit vĂ€rre”. De som sĂ€ljer mer udda fabrikat Ă€r nĂ€stan lĂ€ttade över att alla bestĂ€llda bilar inte levererats.

 

Begagnat eftertraktat

Gemensamt för alla handlare Àr att deras begagnade husbilar Àr efterfrÄgade. Det Àr svÄrt att fÄ tag i de populÀraste modellerna. Vilket driver upp priserna. Har du en populÀr husbilsmodell med 4-5 Är pÄ nacken kan du idag sÀlja den för lika mycket, eller mer, Àn du betalade för den som ny.

 

Fabrikat faller ifrÄn

Om vi synar registreringsstatistiken kan man se tvÄ tydliga tydliga trender:

  • – PopulĂ€ra fabrikat frĂ„n de stora koncernerna stĂ€rker sin position.
  • – SmĂ„ fabrikat som innan pandemin var pĂ„ uppgĂ„ng för en tynande tillvaro.

Jag tror inte detta har att göra med husbilarna i sig. Det handlar mer om vilka handlare som sÀljer fabrikaten. I osÀkra tider dras kunder till stora etablerade handlare.

I Sverige har ett 50-tal fabrikat representation. Men det Àr bara dryga 30 som har en hygglig försÀljning. 14 fabrikat hade inte en enda registrering i maj och 8 fabrikat registrerade enstaka husbilar.

En trist utveckling tycker jag. NÄgra av mina favoritfabrikat sÀljer idag ingenting alls i Sverige. Före pandemin hade jag gissat att vi skulle ha en vÀxande marknad med allt fler fabrikat representerade. Men innan det hÀnder behöver valutan bli starkare, inflationen gÄ ner och likasÄ rÀntorna.

Klicka pÄ bilden för att ladda hem en pdf av statistiken
Kabe tar marknadsandelar, upp 35%
LikasÄ gör Knaus, upp hela 53%

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift