Jag fick spendera ett knappt dygn i Aldes ena testbil för att fÄ uppleva deras nya dieselpanna, Compact 4000 D. Bilen Àr en Adria Twin plÄtis. Passade mig perfekt eftersom jag nyligen tillbringat en lÀngre tid i en Adria Twin med en Webasto dieselvÀrmare. SÄ jag har en fÀrsk och likvÀrdig referens.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Att montera en Alde Compact 4000 D i en plÄtis Àr nog det mest utmanande alternativet. Minns att jag i del 1 av denna artikel skrev att man ska placera brÀnslepumpen sÄ lÄngt frÄn bodelen som möjligt för bÀsta ljudkomfort. En plÄtis Àr 100% bodel. Dessutom har man i detta fall placerat vÀrmaren under sÀngen bak. I ett utrymme med ett stort hÄl rakt ut mot bodelen. Noll ljudisolering, snarare tvÀrtom, vÀrmaren Àr i praktiken monterad i en ekokammare.
Â
Ljudet
NÀr jag flyttar in i bilen Àr det fem minusgrader utanför. VÀrmaren har aktiverat brÀnnaren och det hörs tydligt. Ljudet Àr lÀgre Àn frÄn en Truma. Men högre Àn frÄn en luftburen Webasto placerad under bilen. Knappast förvÄnande.
Varefter kvĂ€llen lider mĂ€rker jag att vĂ€rmaren under lĂ„nga tider Ă€r helt tyst. Men det kommer varm luft frĂ„n konvektorerna. Jag gissar att detta Ă€r âsparlĂ„gelĂ€getâ dĂ„ brĂ€nnaren gĂ„r pĂ„ lĂ€gsta möjliga effekt för att slippa stĂ€ngas av helt. Blir lite positivt överraskad över hur lĂ€nge detta lĂ€ge faktiskt varar.
NÀr brÀnnaren gasar lite mer sker det mjukt. Inte det jetflygplan som mÄnga tycker det lÄter som nÀr dieselvÀrmare startar.
Min mycket simpla decibelmÀtare anger 33dB i sittgruppen och 40dB i sovrummet cirka 50 cm frÄn vÀrmaren. NÀr jag googlar dessa nivÄer Àr 30dB att jÀmföra med en viskning och 40dB Àr vad ett kylskÄp avger.
Jag störs inte det minsta. Men dĂ„ ska ni veta att jag Ă€r en person som uppskattar nĂ€r jag hör att tekniken ombord fungerar. Blir en husbil helt tyst vaknar jag med ett ryck – vad har slutat fungera nu dĂ„?
Söker ni tystast möjliga vÀrmekÀlla Àr det fortfarande den gasoldrivna pannan som gÀller.
Under natten blÄser det upp, ganska rejÀlt. Vind kyler av en husbil mer Àn kallgrader gör eftersom husbilar Àr sÄ vÀlventilerade. Ibland vaknar jag av att vinden rycker i bilen. Men aldrig vaknar jag av att vÀrmaren lÄter eller att det Àr kallt.
JÀmn vÀrme
Hade inte Alde sjÀlva framhÄllit lÄg ljudnivÄ som ett viktigt moment hade jag nog inte ens tÀnkt pÄ ljudnivÄn. DÄ hade denna text mer handlat om hur jÀmnt vÀrmen sprider sig i bodelen. Okej, en plÄtis Àr inte stor. Men i plÄtisen med den luftburna dieselvÀrmaren var det inte lika jÀmn vÀrme. Inte sÄ att det var kallt nÄgonstans, men lite för varmt kunde det bli i sovrummet nÀr det var lagom i sittgruppen. HÀr Àr det tvÀrtom, sittgruppen Àr varmare Àn sovrummet, precis som man vill ha det.
Â
Man kan inte testa vÀrmare
Egentligen Àr det fel att kalla denna artikel för ett test av vÀrmaren. Det Àr ett test av just denna applikation av vÀrmaren. VÀrmaren Àr en del i ett system dÀr möbeldesign, mÀngden konvektorer och var dessa placeras samverkar. Pannan levererar varm glykol, energi. Det Àr upp till husbilsfabrikanten att förvalta energin, bygga ett system som ser till att den kommer ut i bodelen.
Om jag hade bott i en 8 meter helintegrerad husbil med dubbelgolv hade min upplevelse varit annorlunda. DÄ hade jag knappast hört vÀrmaren pÄ samma vis eftersom den varit placerad i dubbelgolvet.
Â
Till sist
Jag förutspÄr att om fem Är kommer det vara vanligare med AldevÀrmare som gÄr pÄ diesel Àn gasol. I alla fall hÀr i Norden dÀr vi anvÀnder vÄra vÀrmare mycket. I södra Europa Àr gas ett bÀttre alternativ eftersom det kan gÄ lÄng tid mellan starterna. En dieselvÀrmare vill gÄ regelbundet, om den fÄr vila för lÀnge kan den börja trilskas.
Komfortskillnaden mellan den dieseldrivna och gasoldrivna pannan Àr i princip noll. Det handlar mer om hur du anvÀnder husbilen. Fricampar du mycket och kör i glesbygd dÀr det kan vara svÄrt att fÄ fatt i gasol Àr diesel det sjÀlvklara valet. Men jag rÄder dig dÄ att se till att du har ett robust elsystem. Har man en dieselvÀrmare vill man troligen Àven ha en kompressorkyl och kanske en induktionshÀll. Detta stÀller krav pÄ batterikapacitet och laddkapacitet. Bilar med gasolbaserade system drar mindre ström och krÀver inte lika robusta elsystem.
Nu ÄterstÄr bara att biltillverkarna börjar erbjuda större brÀnsletankar. 120 liter kÀnns lagom.
Â