Meny

.

McLouis Mc4 273

PÄkostad instegsbil för tvÄ

PÄ Caravan Salon var det gott om instegsbilar. Prispressade, pÄ Renault eller Citroën chassi. Minimalt utrustade. Det enda som ingÄr Àr vattenpump, lampor, dynor och en 4kw Truma vÀrmare utan elpatron.

McLouis gĂ„r en annan vĂ€g. De pressar priset men bibehĂ„ller all utrustning som ingĂ„r i deras ”All-Inclusive” koncept. KĂ€nslan Ă€r att det Ă€r en mellanklassbil förklĂ€dd till instegsbil.

Text och foto Stefan Janeld

McLouis lanserades som ett renodlat instegsfabrikat. Enkla bilar utan lull-lull. De blev populÀra och med Ären har fabrikatet utvecklats tillsammans med sina kunder. Modellerna har blivit allt mer vÀldesignade, kompetenta och inte minst vÀlutrustade. Det finns idag till och med modeller med Alde vÀrme.

Importören har drivit pÄ utvecklingen. Deras koncept med All-Inclusive har gjort det enkelt för kunderna och Àven för dem sjÀlva. Om en bil har all utrustning som standard Àr det inte sÄ mycket att diskutera utrustningsmÀssigt och nÀr kunden vill byta upp sig vet importören exakt hur bilen Àr utrustad.

Idag Ă€r McLouis en utmanare till Adria eller BĂŒrstner, inte det instegsfabrikat det en gĂ„ng var.

Nya 200-serien Àr ett sÀtt att komma tillbaka till sina rötter. Att erbjuda en instegsbil. Man har tagit bort fönstret i dörren, likasÄ takfönstret över förarplatsen, anvÀnder utanpÄliggande fönster istÀllet för ramfönster.

Men det Ă€r fortfarande Fiats camperchassi (de flesta anvĂ€nder billigare CitroĂ«n chassiet pĂ„ sina instegsmodeller), 16” hjul, rejĂ€l tryckvattenpump, stora Truma vĂ€rmaren med elpatron, elektrisk golvvĂ€rme, isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank, markis, cykelstĂ€ll, stereo, ESP, femte bĂ€ltad sittplats. Till och med en 120 watts solpanel ingĂ„r i priset.

Hur Àr det möjligt?

En av förklaringarna ligger i bodelens utformning. Den Àr nu helt kvadratisk frÄn bakstam och framÄt istÀllet för vinklad. Det betyder att man kan anpassa planlösningarna vÀldigt fort. Vill man flytta badrummet Àr det bara att göra det. Man behöver inte anpassa badrumsmodulen det minsta. Lika med garderober, kök, sÀngar, sittgrupp. Detta ger en mycket rationell produktion. Rationell Àr detsamma som billig. Utan att man för den skull tullar pÄ byggkvaliteten. 200 serien har samma vÀggkonstruktion och byggkvalitet som exklusivare 300 serien.

Heavy Duty motor

Testbilen Àr försedd med Fiats 130 hk Heavy Duty version av deras 2,3 liters motor. Den gör ett gott jobb och jag saknar aldrig kraft. LÄdan Àr manuell vilket gör att jag kan locka fram maximalt med kraft ur motorn. Dagens automatlÄdor vÀrnar brÀnsleförbrukning och tÀmjer ofta motorn mer Àn vad man sjÀlv gör.

Att man vĂ€ljer Heavy Duty versionen av motorn Ă€r för att det i skrivande stund ger en skatterabatt pĂ„ nĂ€stan 50% eftersom dessa motorer inte omfattas av WLTP. Jag sĂ€ger ”i skrivande stund” ty detta kan nĂ€r som helst förĂ€ndras om Transportstyrelsen anpassar sin formel för att berĂ€kna koldioxidutslĂ€ppen sĂ„ den baseras pĂ„ WLTP. Idag baseras den pĂ„ den tidigare mĂ€tmetoden – NEDC.

Vid gaspÄdrag Àr motorljudet pÄtagligt men i jÀmn fart Àr fÀrden tyst. PÄ ojÀmn vÀg rister det en del i bilen och eftersom den Àr tom blir det en del resonansljud. Men inte sÄ det stör. TvÀrtom kÀnns bodelen tystare Àn i mÄnga andra husbilar i samma prisklass.

För att spara vikt har McLouis valt bladfjÀdrar i kompositmaterial bak. Deras karaktÀr Àr lite distinktare Àn stÄlfjÀdrarna. De krÀver last för att komma till sin rÀtt.

Ärlig lastvikt

I förstone kan man tycka att 400 kg Àr en lÄg lastvikt. Men eftersom all utrustning Àr standard Àr den ocksÄ inrÀknad i tjÀnstevikten. Det gör att lastvikten bara ska rÀcka till packning och passagerare.

Det Àr gott om överskÄp och under sÀngarna Àr det tvÄ stora garderober. Garaget Àr Àven det stort. För tvÄ personer kommer det fungera vÀldigt bra.

ÖverskĂ„pen saknar hyllor sĂ„ det Ă€r inte helt enkelt att utnyttja volymen.

Klarar lÄng sÀsong

Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Men tömningsventilen Àr utanpÄliggande och kommer frysa fast. I minusgrader bör den stÄ pÄ glÀnt med en balja under.

Utmed sĂ€ngarna löper hĂ„lstucken vĂ€rmeslang som jagar vĂ€ck kallras frĂ„n fönster och vĂ€ggar. ÖverskĂ„pen har luftspalter som lĂ„ter stigande varmluft cirkulera och en bakre vĂ€gg ser till att det du stoppar in i skĂ„pen inte blockerar luftflödet. Ett 230 volts elektriskt vĂ€rmegolv hĂ„ller fötterna varma.

VÀrmaren Àr placerad lÀngst bak, under vÀnster sÀng. Det betyder lÄnga vÀrmeslangar och att luften som nÄr fram till sittgruppen svalnat och förlorat fart. Det blir svalare i vardagsrummet Àn sovrummet. Men ingen kommer frysa. Komplettera med ett utvÀndigt isolertÀcke och du kan utan vidare spendera ett sportlov vid skidbacken kopplad till elstolpe.

Jag tycker

Jag hade inte klagat om bilen stĂ„tt pĂ„ 15” hjul, haft sĂ€mre vĂ€rmesystem och lĂ€gre utrustningsnivĂ„. Faktum Ă€r att det kĂ€nns som det finns plats för en McLouis 100 serie pĂ„ marknaden, med prislapp vĂ€l under 600 000 kronor.

För Àven om detta Àr en av de billigare husbilarna pÄ svenska marknaden Àr det ingen instegsbil. Det Àr en prispressad mellanklassbil med riklig standardutrustning. Passande ett resande par som önskar en lÄng sÀsong.

Jag gillar

PrisvÀrd

UtrustningsnivÄn

Generösa bÀddmÄtt

Heavy Duty motor för lÀgre skatt

TvÄlÄgig spis ger mer bÀnkyta

KylskÄp med drickaback lÀngst ner

Bred bodelsdörr

Jag önskar

Dörrstopp till garagedörrarna och gasolutrymmet

En hall med klÀdkrokar och skoförvaring

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, ESP, farthÄllare, elspeglar, kylskÄp med frysfack, spis med 2 gasolbrÀnnare, Truma Combi 6E luftburen vÀrmare.

PÄ testbilen ej monterad standardutrustning: CD stereo, markis, cykelstÀll, TV/DVD, TV-antenn

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift