.

Kabe TM Royal x780 LGB King Size

Blev den bättre?

En av de stabilaste och komfortablaste halvintegrerade husbilar vi någonsin testat är föregångaren till denna bil. Då byggdes den på Fiat/AL-KO, nu på Mercedes/AL-KO.

Jag måste självklart se om bilen vunnit eller förlorat på bytet.

Av Stefan Janeld

Kabe satsar stort på Mercedes som bas för sina exklusivare husbilar. Vissa modeller fanns en tid parallellt på både Fiat och Mercedes. Men så är det inte längre. På pappret är det ingen större skillnad på specifikationerna mellan modellerna som baserades på Fiat och de nya på Mercedes. Motorstyrka, utväxling, axelavstånd och alla andra specifikationer är nästan identiska. Men siffror på ett papper säger inte mycket om hur man upplever en husbil. Även små skillnader kan sammantaget göra stor skillnad. Vilket detta test tydligt visar.

Viktig modellserie

X780 är en av Kabes storsäljare och har varit så i flera år. Det är lätt att förstå varför. Den är lite bredare (245 cm istället för 232 som är norm i branschen) och hela 806 cm lång. Det ger mer volym och färre kompromisser ombord.

De flesta köper säkert bilen för den rymliga bodelen och Kabes erkänt fina vinteregenskaper. Vad de dessutom får ”på köpet” är åk-komfort i toppklass.

Receptet för god komfort har varit detsamma i alla tider – tyngd och lång hjulbas. Vad gäller hjulbasen är bilen nästan unik på marknaden. Husbilar av denna längd har vanligtvis en hjulbas på 4350 – 4500 mm. Den tidigare versionen, på Fiat, hade 4 700 mm. Eftersom Mercedes förarhytt har hjulen längre fram än Fiat har hjulbasen vuxit till hela 4 800 mm. Det är det ingen annan modell på marknaden som matchar.

Hjulbasen gör att bilen går som på räls. Att tugga motorväg är ett avslappnat värv, även i stark vind. Svängradien blir något vidare än hos konkurrenterna. Inte något man märker i de flesta situationer. I trång trafikmiljö kan det bli ett extra omtag med ratten.

En annan fördel med lång hjulbas är att det blir enklare att fördela lasten på ett bra sätt eftersom överhänget är kortare. God lastfördelning är en säkerhetsfråga.

En husbil med pondus

Det tar ett tag att vänja sig vid bilens dimensioner. Den extra bredden påverkar körkänslan. För mig tog det en timmes körning innan jag kände att jag hade full koll. Ska villigt medge att jag i ett par kurvor inne Jönköping inte tog ut svängen tillräckligt, med resultatet att bakhjulet genade över kantstenen.

Drivlinan är både stark och silkeslen. 170 hk motorn passar bilen perfekt. Fullt vridmoment, 400 Nm, levereras redan från 1 400 upp till 3 600 varv.

Det är inga problem att hålla jämn fart trots kraftiga motlut.

Växellådan är nioväxlad och du får ha ett öga på varvräknaren för att avgöra när den växlar. Silkeslen som sagt.

På landsväg är uppträdandet värdigt. Ojämnheter sväljs mjukt. Jag vill skriva ”med ett väl avstämt gungande” men risken är då att ni tror det är en gungig och svajig färd. Det är det absolut inte!  Jag skulle beskriva framfarten som trygg och med pondus.

På en avskild vägsträcka provocerade vi bilen genom att i ca 100 km/h göra en ”älgtest” manöver. Helt odramatiskt. Man kunde skönja att höger framhjul bromsades en aning av ESP systemet. Ett effektivt hängsle om undanmanöver är nödvändig.

I tvära kurvor och snäva rondeller upplever jag att bilen lutar lite mer än i Fiat versionen. Det beror mest troligt på att framvagnens spårvidd är smalare än på Fiat.

Tidigare hade Mercedes en tvärställd bladfjäder i framvagnen, en lösning som påminner om T-Fordens. Men nu har man moderniserat och på dagens Mercedes Sprinter är det McPherson fjäderben med spiralfjädrar utanpå en stötdämpare.

Optimerad fjädring som standard

Till Fiat/AL-KO finns särskilda fjäderben för framaxeln kallade ACS (AL-KO Comfort Suspension), en uppgradering som ger bättre komfort och styrrespons. Till Mercedes finns inte dessa. För de behövs enligt Mercedes inte. Och, i ärlighetens namn, under testet saknar vi dem inte. Att fjädringen är effektiv på att filtrera bort små ojämnheter märks i ratten, inte mycket vibrationer letar sig hit.

Inte heller de populära, nivåreglerande, fjädrarna till bakaxeln, ALC (AL-KO Level Control) finns till Mercedes. Med samma motivation från Mercedes. Här är vi dock tveksamma till Mercedes påstående. Varför skulle en nivåreglerande fjädring inte vara en förbättring? Vi hoppas kunna återkomma i detta ärende.

På slingrande småvägar ”rinner” jag fram med full kontroll. Bilen känns lätt på foten och jag har ovanligt roligt bakom ratten. Den precisa styrningen har en stor del i detta.

God ljudkomfort

Kabes bilar gör inte mycket väsen av sig under färd. Bodelen är i stort sett ljudlös, väg- och vindljud är väl dämpat. Även här spelar fjädringen en roll, vibrationer och vägljud letar sig inte in i bilen på samma vis som i ett stramare chassi.  

Inte heller motorljudet stör när man ligger i jämn fart. Men vid gaspådrag är ljudet vasst och förvånansvärt högt.

Modern förarmiljö och säkerhetstänk

Mercedes har gjort stor sak av att erbjuda personbilars alla förarhjälpsystem även i Sprinter. Det är förstås välkommet. Kabe har dessutom valt att inkludera alla system som standard för att få maximal aktiv säkerhet.

Värt att nämna är att Kabe arbetat en del med säkerheten sedan modellen byggdes på Fiat. Man har förutom att inkludera alla aktiva säkerhetssystem som finns till modellen även tagit fram ett nytt system för att säkerställa att batteri eller vattentank inte lossnar i en krock.

Den stora multimediadisplayen kallad MBUX – Mercedes Benz User eXperience – är tydlig och röststyrningen fungerar så pass bra att den faktiskt är användbar. Den i systemet integrerade backkameran är väldigt tydlig och i en så pass stor bil som denna är det en stor hjälp. Navigatorn använde vi inte.

Stolarna är bland de bekvämare jag suttit i när det gäller halvintegrerade husbilar. Jag uppskattar särskilt det goda lårstödet.

Jag tycker

Drivlinemässigt upplevs motor och växellåda väldigt lika i Fiat och Mercedes. Gott om kraft och de nioväxlade automatlådorna växlar omärkbart. Dött lopp.

Mercedes modernare förarmiljö och mer komfortinriktade chassi gör att bilen känns mer vuxen. Mer GT än GTi skulle man kunna säga. En bil man gärna åker långt och länge i.

Jag tycker modellen har vunnit på chassibytet. Men om du har en äldre modell på Fiat behöver du inte rusa till närmaste Kabe handlare för att byta. Du har fortfarande en av de bekvämaste halvintegrerade husbilar som tillverkats.

Detta har blivit bättre

Bekvämare färd tack vare följsammare chassisättning och bättre stolar

Modernare förarmiljö

Mer system för aktiv säkerhet

Batteri och vattentank i skyddsbur för ökad säkerhet

Bättre framstolar

Mer premiumutstrålning

Detta är likvärdigt

Motor och växellåda

Kursstabiliteten, även i sidvind

Bodelens komfort

Vinteregenskaperna

Detta har blivit sämre

Aggressivare motorljud vid acceleration

Fakta

Utrustning testbil

Vattenburen värme inklusive golvvärme, motorvärmare diesel, gasolkök 3 lågor, ugn, spisfläkt, kylskåp, frys, elhissar, elspeglar, filbytesvarnare, adaptiv farthållare, skyltläsare, autobroms, myggnätsdörr, bromskraftsförstärkare, sidvindsassistent, trötthetsvarnare, antisladd (ESP), antispinn, ABS, dubbla airbags