Blev den bÀttre?
En av de stabilaste och komfortablaste halvintegrerade husbilar vi nÄgonsin testat Àr föregÄngaren till denna bil. DÄ byggdes den pÄ Fiat/AL-KO, nu pÄ Mercedes/AL-KO.
Jag mÄste sjÀlvklart se om bilen vunnit eller förlorat pÄ bytet.
Av Stefan Janeld
Kabe satsar stort pĂ„ Mercedes som bas för sina exklusivare husbilar. Vissa modeller fanns en tid parallellt pĂ„ bĂ„de Fiat och Mercedes. Men sĂ„ Ă€r det inte lĂ€ngre. PĂ„ pappret Ă€r det ingen större skillnad pĂ„ specifikationerna mellan modellerna som baserades pĂ„ Fiat och de nya pĂ„ Mercedes. Motorstyrka, utvĂ€xling, axelavstĂ„nd och alla andra specifikationer Ă€r nĂ€stan identiska. Men siffror pĂ„ ett papper sĂ€ger inte mycket om hur man upplever en husbil. Ăven smĂ„ skillnader kan sammantaget göra stor skillnad. Vilket detta test tydligt visar.
Viktig modellserie
X780 Àr en av Kabes storsÀljare och har varit sÄ i flera Är. Det Àr lÀtt att förstÄ varför. Den Àr lite bredare (245 cm istÀllet för 232 som Àr norm i branschen) och hela 806 cm lÄng. Det ger mer volym och fÀrre kompromisser ombord.
De flesta köper sĂ€kert bilen för den rymliga bodelen och Kabes erkĂ€nt fina vinteregenskaper. Vad de dessutom fĂ„r âpĂ„ köpetâ Ă€r Ă„k-komfort i toppklass.
Receptet för god komfort har varit detsamma i alla tider â tyngd och lĂ„ng hjulbas. Vad gĂ€ller hjulbasen Ă€r bilen nĂ€stan unik pĂ„ marknaden. Husbilar av denna lĂ€ngd har vanligtvis en hjulbas pĂ„ 4350 â 4500 mm. Den tidigare versionen, pĂ„ Fiat, hade 4 700 mm. Eftersom Mercedes förarhytt har hjulen lĂ€ngre fram Ă€n Fiat har hjulbasen vuxit till hela 4 800 mm. Det Ă€r det ingen annan modell pĂ„ marknaden som matchar.
Hjulbasen gör att bilen gÄr som pÄ rÀls. Att tugga motorvÀg Àr ett avslappnat vÀrv, Àven i stark vind. SvÀngradien blir nÄgot vidare Àn hos konkurrenterna. Inte nÄgot man mÀrker i de flesta situationer. I trÄng trafikmiljö kan det bli ett extra omtag med ratten.
En annan fördel med lÄng hjulbas Àr att det blir enklare att fördela lasten pÄ ett bra sÀtt eftersom överhÀnget Àr kortare. God lastfördelning Àr en sÀkerhetsfrÄga.
En husbil med pondus
Det tar ett tag att vÀnja sig vid bilens dimensioner. Den extra bredden pÄverkar körkÀnslan. För mig tog det en timmes körning innan jag kÀnde att jag hade full koll. Ska villigt medge att jag i ett par kurvor inne Jönköping inte tog ut svÀngen tillrÀckligt, med resultatet att bakhjulet genade över kantstenen.
Drivlinan Àr bÄde stark och silkeslen. 170 hk motorn passar bilen perfekt. Fullt vridmoment, 400 Nm, levereras redan frÄn 1 400 upp till 3 600 varv.
Det Àr inga problem att hÄlla jÀmn fart trots kraftiga motlut.
VÀxellÄdan Àr niovÀxlad och du fÄr ha ett öga pÄ varvrÀknaren för att avgöra nÀr den vÀxlar. Silkeslen som sagt.
PĂ„ landsvĂ€g Ă€r upptrĂ€dandet vĂ€rdigt. OjĂ€mnheter svĂ€ljs mjukt. Jag vill skriva âmed ett vĂ€l avstĂ€mt gungandeâ men risken Ă€r dĂ„ att ni tror det Ă€r en gungig och svajig fĂ€rd. Det Ă€r det absolut inte!  Jag skulle beskriva framfarten som trygg och med pondus.
PĂ„ en avskild vĂ€gstrĂ€cka provocerade vi bilen genom att i ca 100 km/h göra en âĂ€lgtestâ manöver. Helt odramatiskt. Man kunde skönja att höger framhjul bromsades en aning av ESP systemet. Ett effektivt hĂ€ngsle om undanmanöver Ă€r nödvĂ€ndig.
I tvÀra kurvor och snÀva rondeller upplever jag att bilen lutar lite mer Àn i Fiat versionen. Det beror mest troligt pÄ att framvagnens spÄrvidd Àr smalare Àn pÄ Fiat.
Tidigare hade Mercedes en tvÀrstÀlld bladfjÀder i framvagnen, en lösning som pÄminner om T-Fordens. Men nu har man moderniserat och pÄ dagens Mercedes Sprinter Àr det McPherson fjÀderben med spiralfjÀdrar utanpÄ en stötdÀmpare.
Optimerad fjÀdring som standard
Till Fiat/AL-KO finns sÀrskilda fjÀderben för framaxeln kallade ACS (AL-KO Comfort Suspension), en uppgradering som ger bÀttre komfort och styrrespons. Till Mercedes finns inte dessa. För de behövs enligt Mercedes inte. Och, i Àrlighetens namn, under testet saknar vi dem inte. Att fjÀdringen Àr effektiv pÄ att filtrera bort smÄ ojÀmnheter mÀrks i ratten, inte mycket vibrationer letar sig hit.
Inte heller de populÀra, nivÄreglerande, fjÀdrarna till bakaxeln, ALC (AL-KO Level Control) finns till Mercedes. Med samma motivation frÄn Mercedes. HÀr Àr vi dock tveksamma till Mercedes pÄstÄende. Varför skulle en nivÄreglerande fjÀdring inte vara en förbÀttring? Vi hoppas kunna Äterkomma i detta Àrende.
God ljudkomfort
Kabes bilar gör inte mycket vĂ€sen av sig under fĂ€rd. Bodelen Ă€r i stort sett ljudlös, vĂ€g- och vindljud Ă€r vĂ€l dĂ€mpat. Ăven hĂ€r spelar fjĂ€dringen en roll, vibrationer och vĂ€gljud letar sig inte in i bilen pĂ„ samma vis som i ett stramare chassi. Â
Inte heller motorljudet stör nÀr man ligger i jÀmn fart. Men vid gaspÄdrag Àr ljudet vasst och förvÄnansvÀrt högt.
Modern förarmiljö och sÀkerhetstÀnk
Mercedes har gjort stor sak av att erbjuda personbilars alla förarhjÀlpsystem Àven i Sprinter. Det Àr förstÄs vÀlkommet. Kabe har dessutom valt att inkludera alla system som standard för att fÄ maximal aktiv sÀkerhet.
VÀrt att nÀmna Àr att Kabe arbetat en del med sÀkerheten sedan modellen byggdes pÄ Fiat. Man har förutom att inkludera alla aktiva sÀkerhetssystem som finns till modellen Àven tagit fram ett nytt system för att sÀkerstÀlla att batteri eller vattentank inte lossnar i en krock.
Den stora multimediadisplayen kallad MBUX â Mercedes Benz User eXperience â Ă€r tydlig och röststyrningen fungerar sĂ„ pass bra att den faktiskt Ă€r anvĂ€ndbar. Den i systemet integrerade backkameran Ă€r vĂ€ldigt tydlig och i en sĂ„ pass stor bil som denna Ă€r det en stor hjĂ€lp. Navigatorn anvĂ€nde vi inte.
Stolarna Àr bland de bekvÀmare jag suttit i nÀr det gÀller halvintegrerade husbilar. Jag uppskattar sÀrskilt det goda lÄrstödet.
Jag tycker
DrivlinemÀssigt upplevs motor och vÀxellÄda vÀldigt lika i Fiat och Mercedes. Gott om kraft och de niovÀxlade automatlÄdorna vÀxlar omÀrkbart. Dött lopp.
Mercedes modernare förarmiljö och mer komfortinriktade chassi gör att bilen kÀnns mer vuxen. Mer GT Àn GTi skulle man kunna sÀga. En bil man gÀrna Äker lÄngt och lÀnge i.
Jag tycker modellen har vunnit pÄ chassibytet. Men om du har en Àldre modell pÄ Fiat behöver du inte rusa till nÀrmaste Kabe handlare för att byta. Du har fortfarande en av de bekvÀmaste halvintegrerade husbilar som tillverkats.
Detta har blivit bÀttre
BekvÀmare fÀrd tack vare följsammare chassisÀttning och bÀttre stolar
Modernare förarmiljö
Mer system för aktiv sÀkerhet
Batteri och vattentank i skyddsbur för ökad sÀkerhet
BĂ€ttre framstolar
Mer premiumutstrÄlning
Detta Àr likvÀrdigt
Motor och vÀxellÄda
Kursstabiliteten, Àven i sidvind
Bodelens komfort
Vinteregenskaperna
Detta har blivit sÀmre
Aggressivare motorljud vid acceleration
Fakta
- Modell Kabe Travelmaster Royal x780 LGB King Size
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Mercedes + AL-KO
- Motor 2,2 liter 170 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 9 vÀxlad automat
- Totalvikt 4 500 kg
- Max last 840 kg (orÀknat extrautrustning)
- L x B x H 806 X 245 X 298 CM
- BrÀnsletank 92 liter (65 liter standard)
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Pris frÄn 1 358 800 kr
- www.kabe.se
- Vi lÄnade bilen av Kabe i tenhult
Utrustning testbil
Vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme, motorvÀrmare diesel, gasolkök 3 lÄgor, ugn, spisflÀkt, kylskÄp, frys, elhissar, elspeglar, filbytesvarnare, adaptiv farthÄllare, skyltlÀsare, autobroms, myggnÀtsdörr, bromskraftsförstÀrkare, sidvindsassistent, trötthetsvarnare, antisladd (ESP), antispinn, ABS, dubbla airbags
Vill du lÀsa mer om Kabe? Klicka hÀr!