HollÀndska Tonke Àr inte din vanliga husbilsbyggare. NÀrmast kan man beskriva dem som bÄtsnickare som inreder husbilar. I denna campingbil möter deras traditionella hantverk den senaste tekniken frÄn Mercedes. Resultatet Àr en campingbil utöver det vanliga.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Första gÄngen jag kom i kontakt med Tonke tillverkade de campers i trÀ, de liknade inget annat pÄ marknaden. NÄgra Är senare stÀllde de ut en Mercedes Sprinter inredd som en bÄt. Jag kan fortfarande kÀnna linoljedoften ombord. Man kan utan att överdriva sÀga att Tonke lÀmnat ett bestÄende intryck pÄ mig.
PÄ senare tid har de helt fokuserat pÄ att inreda campingbilar pÄ Mercedes EQV, VW T6.1 och VW ID.Buzz. Man gör det pÄ sitt eget vis. KrÄnglar inte till saker i onödan.
Man har Ă€ven en specifik mĂ„lgrupp i sikte med varje version â mobilt kontor, familjetransportör, camping.
Testbilen Àr den mest utrustade och flexibla versionen. Den har tillÀgget Cyclist Edition i modellnamnet. Ett sÀtt att beskriva att man kan fÄ ett rejÀlt stort lastutrymme, med plats för cyklar.
Högsta Äkkomfort
Mercedes V-klass Àr redan i basutförande en bekvÀm bil. Med de i testbilen synnerligen bekvÀma stolarna, som kan stÀllas pÄ alla möjliga vis för att passa alla möjliga kroppar, och luftfjÀdring blir komforten Ànnu högre. Den höga komforten ihop med en mycket följsam och pigg drivlina gör det till ett rent nöja att ratta bilen.
Jag sitter högre Àn vÀntat, eftersom stolarna har en snurrplatta blir de högre. Men den högre sittstÀllningen Àr inget problem. Jag sitter pÄ bekvÀmt avstÄnd till sÄvÀl ratt som pedaler och reglage. Den tydliga backkameran hjÀlper mig nÀr jag manövrerar i trÄng miljö. Navigatorn ser till att jag inte Äker vilse.
Det som kanske imponerar mest, eftersom det var en positiv överraskning, Àr ljudkomforten. I elbilar Àr det som regel dÀck- och vÀgljud som hörs mest eftersom inget motorljud överröstar. Men i denna bil Àr det inte mycket dÀck- eller vÀgljud. Jag gissar att luftfjÀdringen filtrerar bort vibrationer som annars hade gett en del resonansljud. FrÄn inredningen hörs ingenting, inte heller frÄn popup-taket. Under fÀrd kan man inte ana att bilen har ett popup-tak.
Â
100% el
Det finns flera tillverkare som saluför elektriska husbilar och campingbilar. Men sÀllan Àr bodelen helt elektrifierad. SÀrskild Àr uppvÀrmningen sÀllan (lÀs aldrig) eldriven.
I Tonke EQV Touring Àr allt ombord eldrivet. VÀrme fÄr man av en vÀrmepump, kylboxen Àr kompressordriven, spisen Àr en induktionshÀll. En 3000W inverter Àr standard, likasÄ ett extra litiumbatteri som försörjer bodelen. Allt detta gör bilen nÀstan unik pÄ marknaden, i Sverige Àr den helt unik.
Â
LastÄsna
Totalvikten för denna bil Ă€r 3 500 kg. TjĂ€nstevikten Ă€r 3 020 kg, det ger 480 kg i lastvikt. Det Ă€r mer Ă€n nog för fyra resenĂ€rer, eller tvĂ„ resenĂ€rer och deras cyklar. Det Ă€r trots allt âCyclist Editionâ.
BaksÀtet kan skjutas Ànda fram till framstolarna och lÀmnar dÄ massor av lastutrymme bak. Eller sÄ skjuter man bak dem och lastar mitt i bilen. Hyllan bakom baksÀtena kan fÀllas upp eller tas bort beroende pÄ behov. Bilen Àr dÀrmed mycket flexibel och kan i princip vara budbil dagtid, familjebil efter arbetstid och semesterfordon.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med denna mycket exklusiva och kompetenta campingbil. Klicka för större bilder och bildtexter.
Jag tycker
NÀr jag umgÄs med Tonke EQV Touring glömmer jag helt mina vanliga testrutiner. Jag tar inte ens fram testprotokollet. IstÀllet upplever jag bilen. I vetskap att jag troligen inte kommer fÄ chans att göra det igen pÄ mycket lÀnge. De gedigna beslagen, smarta snickerilösningarna, hur allt passar ihop och blir en enhet som fungerar.
Att bilen Àr tekniskt avancerad och vÀlutrustad försvinner ur sinnet. Tekniken finns dÀr, men blir aldrig pÄtrÀngande eller komplicerad, allt ombord Àr intuitivt. Jag behöver inte leta tömning eller pÄfyllning av tankar, dubbelkolla frostvakten eller lÀsa nÄgon instruktionsbok. Möjligen att jag inte listade ut alla funktioner med lÄdan mellan framstolarna, den Àr ett litet underverk.
Bilen har en vÀl tilltagen prislapp, man kan fÄ en campingbil för halva priset. Men dÄ Àr det en betydligt enklare basbil, som eldar dinosaurieben, utan stjÀrna i fronten och med standardinredning frÄn Reimo eller annan underleverantör.
Ni som söker nÄgot extra, nÄgot av högsta kvalitet, en bil som vÀxer med uppgiften ju mer den utmanas. Ni kommer uppskatta Tonke EQV Touring Cyclist Edition.
Fakta
Tillverkarens uppgifter
- Modell Tonke EQV 300 Touring, Cyclist Edition
- Ă rsmodell 2022
- Ursprungsland Holland
- Chassi Mercedes Benz EQV 300
- Motor 204 hk
- Vridmoment 365 Nm
- VÀxellÄda automat
- LxBxH 514 x 224 x 191 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 480 kg
- Hjulbas 3 200 mm
- RĂ€ckvidd 300-400 km
- FĂ€rskvattentank 19 liter
- GrÄvattentank 16 liter
- Grundpris 1 434 800 kr
- Pris testbil 1 499 000 kr
- Hemsida https://tonke.se
- Vi lÄnade bilen av EW Fritid i Uppsala, www.ewfritid.se
Jag gillar
- Flexibiliteten
- De enkla och funktionella lösningarna
- KvalitetskÀnslan
- Ă kkomforten
- Individuellt stÀllbara ryggstöd i baksÀtet
Â
Jag önskar
- Att den var billigare ))
- Att jag kunde vara mer opartisk
Â
Utrustning (urval): LED strÄlkastare, Backkamera 360°, MBUX multimedia med navigator, adaptiv farthÄllare, Airmatic luftfjÀdring, ljusblÄ skinnklÀdsel (vegan lÀder), bÀddmadrass 6 cm, utomhusdusch, taklister för att fÀsta markis, litiumbatteri, 3000 W inverter, induktionshÀll, kompressorkylbox