Meny

.

Trimma ditt Alde värmesystem

Sitter och pratar med Magnus Åkesson, en inbiten campare som på Alde funnit sitt drömjobb. Hans intresse för tekniken och entusiasmen för campinglivet gör att hans kunskap överträffar de flestas. Den kunskapen vill jag såklart ta del av och skicka vidare till er läsare. Så häng med när vi löser några vanliga problem och ger ett par tips på hur man kan höja komforten i husbilen.

 

Av Stefan Janeld

Problemet 

Du står vid en elstolpe med 10A säkring. Pannan går på elpatron med 2 kW effekt. Du är sugen på en kopp kaffe och sätter igång bryggaren. Med resultatet att stolpens säkring löser ut. Trött på dig själv konstaterar du att du glömt dra ner effekten på pannan, igen!

 

Lösningen heter belastningsvakt

Belastningsvakten ”sniffar” på kabeln (fasen) i ditt 230V system. När den känner att strömmen ökar drar den automatiskt ner pannans effekt. Du slipper således tänka på att sänka eleffekten på pannan när du använder olika 230V produkter. En sak mindre att hålla i huvudet.

På kontrollpanelen anger du vilken storlek på säkring du har på stolpen. Sedan ser belastningsvakten till att anpassa värmarens effektuttag.

Utmärkt tillbehör för de med en äldre husbil utan stor batteribank med kraftig inverter.

Trä den bruna kabeln genom spänningsvakten
Anslut spänningsvaktens kabel till kretskortet, det är den lilla vita kontakten på bilden. Den övre delen av kretskortet kommer du åt som användare.

Problemet

 Du tycker det är för kallt i en del av bilen. Eller kanske du upplever att bodelen inte har önskad temperatur trots att pannan hävdar det.

 

Lösningen heter extern(a) tempgivare

Temperaturgivaren i ett Alde system sitter i kontrollpanelen. Då panelen avger lite egenvärme kan givaren vara missvisande. Men du kan ha upp till två ytterligare temperaturgivare anslutna. Placera dessa där du efter lite testande finner att de blir som mest rättvisande. Förslagsvis en vid sittgruppen och en i sovrummet. Sedan monterar du fast dem där. Det är inte komplicerat. Borra ett 10 mm hål, tryck dit givaren och dra den tunna kabeln till pannan.

Under fliken nattsänkning kan du sedan välja vilken givare som ska styra och få det precis så komfortabelt som du är värd att ha det.

Du kan ha två såna här tempgivare i husbilen utöver den som sitter i panelen

Problemet

Du har ingen aning om hur mycket gasol det är kvar i flaskan du använder,  men vill inte ge dig ut i snöstormen för att titta in i gasolutrymmet.

 

Lösningen heter Duocontrol kopplad till Alde panelen

En Truma Duocontrol skiftar automatiskt från tom till full gasolflaska. Vilken flaska som används kan man avläsa mekaniskt på själva Duocontrollen. Men då måste du som sagt ge dig ut till gasolutrymmet. Om du istället kopplar den till kontrollpanelen slipper du titta in i gasolutrymmet för att se om flaskorna skiftats.

Trumas DuoControl kan kopplas in i Aldes manöverpanel. Foto Tore Afdal

Problemet

Du sitter i de snurrade framstolarna med iskalla fötter och känner kallras på axlarna.

 

Lösningen heter värmematta och boosterpaket

Till Aldes värmesystem finns en värmematta att placera i förarhytten. Den kopplas in på värmeslingan och får då cirka 30% av glykolflödet. Att den inte får mer är för att du vill värma fötterna, inte bränna dem. Bäst är att koppla in den med snabbkopplingar. Då kan du enkelt ta ut den och göra rent den.

Boosterpaketet är ett fläktpaket med konvektorer där fläkten blåser värmen från konvektorerna ut i bodelen. Med ett eller två sådana paket kan man mota kallraset från fönstren och slippa kalla axlar.

Många tillverkare som monterar boosterpaket kopplar dem till en strömbrytare så man bara aktiverar dem vid behov. En lösning Magnus inte är ett fan av. Anledningen är att om fläkten inte är aktiverad kan man få motsatt effekt – mer kallras.

Värmematta till förarhytten finns i flera versioner beroende på vilken bil din husbil är baserad på.
Boosterpaketet är i princip en stor konvektor med en fläkt bakom.

Problemet

Du störs av ljuset från Aldes kontrollpanel på natten.

 

Lösningen är inte att klistra en post-it lapp över panelen.

Istället går du in i nattsänkningsmenyn på kontrollpanelen och aktiverar ”mörkerläge”. Då blir panelen mörk under det tidsintervall du begärt nattsänkning.

Aktivera "Dark Status Page" så är panelen mörk när nattsänkningen är aktiverad. Om du vill ha mörk panel hela tiden finns även ett sånt val på annan plats i menyn. På denna display kan du längst ner även se var man väljer vilken sensor man vill ska styra temperaturen. I detta fall har man valt sovrummet eftersom vi är i nattsänkningsmenyn.

Till sist har Magnus två tips som inte är problemlösningar men som avsevärt kan öka komforten.

 

Tips 1: Var inte rädd att utveckla systemet i din husbil

Om man tycker det är kallt någonstans. Skaffa ett boosterpaket, eller köp en extra konvektor. Dra en extra värmeslinga till en kall plats i bilen som tillverkaren inte tänkt på. Få värmesystem är så bra att de inte kan ”hottas upp”. Om du är osäker på vad som är bästa lösningen hjälper Aldes kundtjänst gärna till. Chansen är att det är just Magnus som svarar då du ringer.

 

Tips 2: Köp till en Flow så kan hela familjen duscha

Alde Flow är en underskattad produkt. I princip kan du duscha tills vattentanken är tom med en Alde Flow kopplad till din Aldepanna. Den har funnits länge men förvånansvärt få installerar den.

På nya 3030 Plus pannan är funktionen inbyggd och många hör av sig och vill byta panna för att få just denna funktion. Till dessa föreslår vi Alde Flow. De blir som regel helt ställda när de får höra att de haft möjligheten att göra detta i många år till en kostnad betydligt lägre än pannbyte.

Alde Flow

Magnus Åkesson

Inbiten campare med Dethleffs husvagn, semestrar gärna i södra Europa med vagnen.

Långliggare i 5 år, men nu drar det i resetarmen igen.

Jobbet på Alde ser han inte som ett jobb. ”Jag arbetar med min hobby, vad kan vara bättre?”.

Började som mekaniker hos Alde, 2018. Gick därefter vidare till utvecklingsavdelningen och var inblandad i utvecklingen av 3030 pannan och Alde Aqua Clear  vattenreningsfilter.

Nu är han teknikgurun på företaget och sitter på support. På supporten får han ta del av kundernas problem och hur de upplever produkterna. Det kan han sedan använda i utvecklandet av nya produkter eller förbättringar av befintliga.

Magnus på jobbet i Aldes servicecenter bredvid fabriken i Färlöv.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift