Eura Mobils skogsmullehusbil Àr redan en av Europas mest sÄlda fyrhjulsdrivna husbilar. Jag kan förstÄ varför.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Fyrhjulsdrivna husbilar av expeditionstyp Àr högvilt pÄ husbilsmarknaden i Europa. De flesta byggs av mindre företag som specialiserat sig pÄ biltypen. Det blir dyrt. HÀr har Eura Mobil med sin rationella produktion en fördel.
Â
Trygg körupplevelse
 Mercedes Sprinter Àr kÀnd för sin mjuka chassisÀttning. Den lutar utÄt i kurvor och kan kÀnnas svajig i sidvind. Men inte Xtura, den Àr en stadig pjÀs trots att den Àr högre Àn standard. PÄ ojÀmnt underlag, jag körde genom rejÀla potthÄl, svÀljer den ojÀmnheterna utan knot. Det slÄr inte i hjulupphÀngningarna och karossen krÀnger vÀldigt lite.
Motorn Àr pÄ 2,0 liter, 190 hk och massiva 450 Nm i vridmoment. Den mullrar fint under huven vid gaspÄdrag. LÄter djupare Àn sina syskon med fÀrre hÀstkrafter. Kraften levereras mjukt och effektivt. Det Àr inte en rapp körkÀnsla, snarare vÀrdig.
Fyrhjulsdriften fick inte bekĂ€nna fĂ€rg under testet. Ăven om det var lite isigt pĂ„ sina stĂ€llen. Grusplanen jag anvĂ€nde som fotoplattform var frusen, sĂ„ den var absolut inte nĂ„gon utmaning. Men jag har ingen anledning att tvivla pĂ„ att bilen tar sig fram bra pĂ„ vintervĂ€g.
Â
Garmin World Wide navigation
Till min hjÀlp har jag alla Mercedes assistenter och sÀkerhetssystem. Dessutom har Eura Mobil valt att i tillÀgg till Mercedes multimediasystem, MBUX, som har sÄvÀl GPS som backkamera, Àven standardmontera Garmin World Wide Navigation i bilen. DÀr finns ocksÄ backkamera och GPS. Den backkameran Àr pÄ hela tiden och agerar backspegel. En finess jag uppskattar storligen dÄ den ger mig bÀttre koll.
GPS:en i Garmin WWN Àr inte som en vanlig GPS, den visar topografiska kartor och man kan Àven ladda hem satellitbilder över sin plats vid behov. Allt för att tillfredstÀlla den extrema overlandingentusiastens behov. Den har Àven höjdmÀtare, barometer, kompass, lutningsvinkelsensorer och ett gyroskop.
Garmin WWN Àr Àven ett sÀkerhetssystem med en satellitbaserad nödtelefon som kan anvÀndas för sÄvÀl textmeddelanden som samtal. Bra att ha om man blir strandad i ödemarken utan mobiltÀckning.
Â
Elsystem dimensionerat för lÄngvarig fricamping
NÀr man ska leva nomadliv utanför allfartsvÀgarna mÄste man vara oberoende av landström. I Xtura Àr ett 330 Ah litiumbatteri standard. Det finns dessutom laddbooster (2x30A) som ser till att trycka i rejÀlt under fÀrd. PÄ taket Àr det 2 x 135 W solpaneler. Det Àr mer tillgÄngen pÄ fÀrskvatten och toatankens volym som begrÀnsar tiden för fricamping under den ljusa Ärstiden. Det kan man inte sÀga om mÄnga serieproducerade husbilar.
Â
VÀlplanerat vÀrmesystem
Xtura har vattenburna Alde Compact 3030 som standard. Ett ovanligt val för denna biltyp dÀr man annars mest ser olika luftburna system.
NÀr jag synar systemet blir jag glad som en lÀrka. HÀr det luftspalter under möblerna som leder in bakom dÀr det finns konvektorer som fÄr varm luft att cirkulera i bilen. I sovrummet Àr det konvektorer utmed vÀggarna, Àven bakre vÀggen. Ska man vara petig hade det varit bra med en sarg som hindrar tÀcken och kuddar att blockera luftflödet.
Ăven golvvĂ€rmen Ă€r vattenburen, mycket effektivare Ă€n elektrisk golvvĂ€rme eller att vĂ€rme frĂ„n ett dubbelgolv ska stiga. Det Ă€r förberett med snabbkopplingar för vĂ€rmematta i hytten. Ett tillval jag rekommenderar varmt (đ€Ș).
Â
Bra med stuv
Bilen vÀger in pÄ 4 100 kg totalvikt. Den har en tjÀnstevikt pÄ 3 600 kg. Det ger 500 kg över till last. RÀcker för tvÄ personer och Àven ett par med ett barn. Bilen Àr tÀnkt för tvÄ men kan strÀckas till tre. DÄ fÄr barnet sova mellan pÀronen.
I garaget kan man fÄ in cyklar och campingmöbler. Det finns stort utvÀndigt stuv mellan hjulaxlarna. DÀr kan man fÄ in en hel del.
Inne i bodelen Àr det tvÄ rymliga garderober, överskÄp och ett stort utrymme under lillsoffan. Köket har mer förvaring Àn man behöver sÄ dÀr kan man utnyttja en lÄda, minst, för prylar.
Â
I bildgalleriet kan du stifta nÀrmare bekantskap med Xtura. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Robust Ă€r det ord som bĂ€st beskriver bĂ„de bygget och installationerna. Det Ă€r absolut ingen designmodell dĂ€r det yttre lovar runt men insidan hĂ„ller tunt. HĂ€r levererar bilen precis den kompetens som utsidan ger sken av. Elsystemet Ă€r bland de bĂ€sta jag sett i en sĂ„ pass kompakt husbil. Ăven vĂ€rmesystemet fĂ„r klart godkĂ€nt.
PrissÀttningen Àr Àrlig, det mesta Àr standard. Enda tillvalet pÄ testbilen Àr skinnklÀdsel och jag saknade bara en vÀrmematta i förarhytten. Det Àr ett mycket gott betyg.
Jo, en sak till. Jag skulle köpa till en extra kassett till toan sÄ man kan utnyttja möjligheten till lÄngvarig fricamping som elsystemet och den rymliga kylen ger.
Bilens robusthet gör att de smÄ missarna blir desto tydligare. De matchar liksom inte, om ni förstÄr vad jag menar. Jag talar om sjÀlvhÀftande LED-lister som redan börjat slÀppa, kardborrband som ska hÄlla fast saker men som alla vet tappar sin förmÄga med tiden. UtvÀndigt anvÀnds de allra enklaste fÀstena att hÄlla upp luckor och bodelsdörr. Petitesser förvisso, som inte betyder nÄgonting i det stora hela, men det kÀnns onödigt att man valt dessa lösningar. Det kan inte vara spariver som varit anledningen. Man hade sparat tio gÄnger mer pÄ att vÀlja ett nÄgot mindre litiumbatteri. Snarare Àr förklaringen att man hÀmtat saker pÄ hyllan som man anvÀnder i sina övriga modeller.
För tvÄ personer som vill leva fricampingliv med husbil under alla Ärstider och i all terrÀng Àr detta absolut en bil att ha pÄ intresselistan.
Fakta
- Modell Eura Mobil Xtura 686 EF 4x4
- Ă rsmodell 2025
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes 419
- Motor 2,0L 190 hk
- Vridmoment 450 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 688 x 222 x 305 cm
- InvÀndig höjd 197 cm
- Totalvikt 4 100 kg
- Lastvikt 500 kg
- Hjulbas 3 665 mm
- Diesel 92 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 145 liter
- GrÄvattentank 105 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 2 295 000 kr
- Pris testbil 2 331 000 kr
- Hemsida www.euramobil.de/se/
- Vi lÄnade bilen av Autohallen Husbilar i KungsÀngen, autohallenhusbilar.se
Jag gillar
- 11 Ă„rs fuktskadegaranti
- Attityden
- KörkĂ€nslan â Pondus
- KvalitetskÀnslan
- Drivlinan
- VĂ€rmesystemet
- Elsystem dimensionerat för fricamping
- Bra allmÀnljus
- Gott om stuv
- Inga florgardiner
Â
Jag önskar
- SlÀde i gasolutrymmet
- Ytterligare ett steg in till bodelen
- Ett utvÀndigt steg till förarplatsen
- RejÀlare utvÀndiga luck- och dörrhÄllare
- Vingmuttrar till skyddsplÄten vid elcentralen
Utrustning (urval): ABS, ESP, antispinn, bromskraftsförstÀrkare, elektrisk parkeringsbroms, elhissar, farthÄllare, dubbla airbags, multiratt, stora MBUX multimediasystemet med GPS och backkamera, Garmin World Wide Navigation, klimatanlÀggning motor, taklucka med flÀkt, 330 Ah litiumbatteri, inverter 2 500W, 2 x 135W solpanel, 2 x 30A laddbooster, 120A 230V laddare, spis med tvÄ gasolbrÀnnare och en induktionsplatta, tryckvattenpump, 146 liter kompressorkylskÄp med frysfack, Alde vattenburen vÀrme inklusive vattenburen golvvÀrme, elektrisk tömning av grÄvattentank, lastrÀcke pÄ taket, högt monterade LED extraljus pÄ bÄge, stege bak, multifÀste pÄ bakstammen för diverse tillbehör.