SÄ var det Àntligen dags. Jag sitter bakom ratten pÄ Novum Compact. En modell jag fÄtt följa frÄn idé till fÀrdig produkt. En kompakt husbil baserad pÄ Mercedes/AL-KO som i teorin ska vara en riktigt körglad individ. Varför jag i detta test fokuserar mer pÄ körupplevelsen Àn bodelen.
Â
Av Stefan Janeld
Varför jag Àr sÄ taggad pÄ att köra Novum Compact Àr för att efter att jag kört dess storasyskon, Novum, utsÄg den till marknadens körgladaste husbil. En bil som Àr sÄ nÀra personbilslik i körupplevelsen du kan komma i en husbil.
Eftersom Novum Compact Àr smalare, lÀttare och har en 45 cm kortare hjulbas kan man gissa att den ger en Ànnu spÀnstigare körupplevelse.
Testbilen Àr första exemplaret av lÄngbÀddarsmodellen som rullat ut ur fabriken. PÄ höstens mÀssor visades versionen med fransk hörnsÀng. Bilen Àr sÄ pass nyklÀckt att jag hÀmtar den frÄn fabrikens sista station dÀr man för stunden ÄtgÀrdar lite smÄfix.
Â
Halt vintervÀglag
Det Àr viktigt att förstÄ att bilen Àr ett förseriexemplar, en del saker kommer Àndras till serieproduktionen. Men köregenskaperna kommer inte Àndras. SÄ vad gÀller dessa kan jag ge klara besked. Eller rÀttare sagt, jag hade kunnat ge definitiva besked om inte vÀdrets makter motarbetat mig.
Det har varit bra med plusgrader Ànda till dagen innan testet. DÄ kryper temperaturen ner strax under nollan, det kommer lite snö och de fuktiga vÀgarna blir hala. Jag fÄr dÀrför ta det lite lugnare Àn tÀnkt. Jag avstÄr de ringlande skogsvÀgarna som jag normalt kör pÄ nÀr jag Àr i trakterna.
Att backa ut bilen frÄn fabriken genom en av husbilar belamrad gÄrdsplan kan vara en utmaning. Men dÄ bilen Àr smal Àr det ingen konst att lotsa bilen genom labyrinten av husbilar. NÀr jag kommit ut pÄ lite öppnare mark snor jag runt bilen och imponeras av den snÀva svÀngradien. Bilen Àr mycket lÀttmanövrerad, lika smidig som en sexmeters plÄtis. För trots att denna bil passerar sju meter har den i stort sett samma hjulbas, faktiskt nÄgra centimeter kortare.
Â
Smidig som en plÄtis
Motorn Ă€r pĂ„ 150 hk och accelerationen Ă€r mycket god. Jag tar upp bilen i de lagstadgade 80 km/h och njuter av fĂ€rden. En mycket tyst fĂ€rd. Trots stort takfönster i förarhytten Ă€r det vĂ€ldigt lite vindbrus. Ăven vĂ€gljud och motorljud Ă€r behagligt lĂ„ga.
VÀgen ringlar en del men det bekommer mig inte alls. VÀgbanan Àr pÄ denna större vÀg mestadels torr sÄ jag kÀnner mig trygg. Med jÀmna mellanrum piper det frÄn bilen och en vÀgskyltssymbol blinkar ilsket. Jag kör för fort. Det Àr otroligt hur vÀl bilen maskerar hastigheten. FarthÄllaren kommer vara Àgarnas bÀsta kompis om de inte vill fÄ fortkörningsböter.
FÀrden Àr inte bara trygg och effektiv. Den Àr Àven komfortabel. Jag Äker genom lite potthÄl pÄ en grusplan och det varken smÀller eller gungar dramatiskt. I kurvor Àr bilen stabil. Betydligt stabilare Àn större helintegrerade husbilar pÄ Mercedes/AL-KO. Det Àr tydligt att detta nÀtta format gynnar vÀgegenskaperna. Om de Àr bÀttre Àn den större Novum ska jag lÀmna osagt. MÄste göra en direkt jÀmförelse för att se om jag kan hitta nÄgra skillnader. Men en sak skiljer, Compact har en snÀvare svÀngradie och detta i kombination med bÄde smalare och kortare bodel gör den smidigare i trÄng trafikmiljö.
Â
Kompakt, men inte trÄng
Novum Compact hör som namnet antyder till kompaktklassen av husbilar. Smalare och kortare Àn merparten. Detta har viktfördelar, lastvikterna Àr ofta över 500 kg i bilar med totalvikt pÄ 3,5 ton. Det gör att de kan anvÀndas av alla med B-kort oavsett nÀr det tagits. Vad lastvikten Àr för denna modell Àr inte faststÀlld i skrivande stund. Bilen har inte hunnit vÀgas. Men den passerar 500 kg, sÄ mycket Àr klart.
För att trolla fram rymd i bodelen har Kabe inrett med motstÄende soffor i sittgruppen och ett rakt kök. Det gör att man i bilens frÀmre halva har bra med svÀngrum. I sovrummet tar lÄngbÀddarna upp all plats. Badrummet som Àr placerat mitt emot köket Àr i princip en rejÀlt tilltagen duschkabin med toastol. Handfatet Àr infÀllt i vÀggen och tas bara fram vid behov. Passagen mellan badrum och kök Àr bred nog att inte kÀnnas trÄng.
Â
Redo för vinter
Att Kabe bygger husbilar för att anvÀndas Äret runt Àr vÀl kÀnt. I Novum Compact Àr det vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme. I förarhytten ligger en vattenburen vÀrmematta (tillval). Bakom möblerna har luften fri vÀg och utmed sÀngarna luftspalter skyddade av en hög sarg som sÀkerstÀller luftflödet. Tankarna Àr isolerade och uppvÀrmda.
Till vinterduglighet hör Àven att man ska kunna ta sig fram, det Àr ju husbil vi pratar om, inte vÀrmestuga. Novum Compact har ett ganska kort överhÀng. Om man inte lastar in allt för tunga saker i garaget kommer de drivande framhjulen ha bra fÀste.
Kort sagt ser jag inga som helst problem med att fricampa vintertid med Novum Compact.
Enda potentiella irritationsmomentet Àr gasolutrymmet. Det Àr tvÄ flaskor i fil och ingen slÀde. Mitt rÄd Àr att skaffa en Duocontrol som skiftar flaska automatiskt för att minska antalet besök i gasolutrymmet.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Kabe Novum 720 LGB Compact. Klicka för större bilder och bildtexter.
Jag tycker
Detta Ă€r en strikt tvĂ„personershusbil. Ămnad för de som vill ha en smidig husbil som Ă€r lika hemma pĂ„ motorvĂ€gen som ringlande alpvĂ€g, i liten bergsby eller citykĂ€rna.
Den ringa storleken innebÀr vissa kompromisser, men fÀrre Àn man kan tro. Du sover lika bekvÀmt, sitter lika bekvÀmt, duschar lika varmt och lagar lika god mat som i en betydligt rymligare husbil. Kompromisserna handlar mer om att du inte kan packa in lika mycket eller vara tvÄ som rör sig fram och tillbaka i bilen samtidigt.
PÄ marknaden har modellen fÄ konkurrenter. Det finns förvisso gott om halvintegrerade husbilar i kompaktklassen, men de Àr som regel baserade pÄ Fiat eller Citroën.
Ni som letar en lÀttkörd husbil med hög Äkkomfort och god lastvikt bör ta en titt pÄ Kabe Novum Compact.
Fakta
- Modell Kabe Novum 720 LGB Compact
- Ă rsmodell 2025
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Mercedes/AL-KO
- Motor 2,0L 150 hk Heavy Duty
- Vridmoment 340 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 716 x 224 x 291 cm
- InvÀndig höjd 196 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt Inte exakt faststÀllt i skrivande stund, men +500kg
- Hjulbas 3 950 mm
- Diesel 65 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 20/90 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 441 000 kr
- Pris testbil 1 546 399 kr
- Hemsida https://www.kabe.se/se/
- Vi lÄnade bilen av Kabe i Tenhult
Jag gillar
- Köregenskaperna â smidig, rapp, trygg
- Vinterdugligheten
- Det lÄga insteget till bodelen
- Sköna sÀngar
Â
Jag önskar
- SlÀde i gasolutrymmet
- Litiumbatteri som standard
- Â
Utrustning (urval): ABS, ESP, autobroms, elektrisk parkeringsbroms, elhissar, filbytesvarnare, sidvindsassistent, farthÄllare, dubbla airbags, multiratt, stora MBUX multimediasystemet med GPS och backkamera, 142 liter kylskÄp med frysfack, köksflÀkt, 2 lÄgig gasolspis, Alde vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme, vÀrmematta i förarhytt, myggnÀtsdörr, centrallÄs inklusive bodelsdörr