Det är ganska exakt tio år sedan Winnebago Travato lanserades. Sedan dess har varenda husbilstillverkare i Nordamerika klonat modellen. Helt enkelt för att det är den planlösning kunderna efterfrågar mest. Man kan utan att överdriva säga att Travato bildade skola. Winnebago är den bäst säljande plåtistillverkaren i Nordamerika. Mycket tack vare Travato.
Av Stefan Janeld
För tio år sedan var Travato den första husbilsmodellen i Nordamerika som hade Truma Combi som standard. I år är de först med att ha Truma Combi G (gasoline), med bensinbrännare. Just det, bensin. Logiskt eftersom man i Nordamerika har bensinmotor på Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato heter så i Nordamerika).
Inne på sin nionde Travato
Donna och Greg Schultz är Travato-entusiaster. Minst sagt. När de letade husbil för tio år sedan föll de pladask för modellen. Sedan dess har de ägt åtta stycken och nu beställt sin nionde.
Greg är väldigt aktiv på Travato forumet och hjälper ägare med olika problem de har. De är även väldigt aktiva med att komma med tips till Winnebago om hur modellen kan förbättras på detaljnivå. När Winnebago lyssnar på råden köper Greg och Donna den förbättrade modellen.
-Blir det inte dyrt att byta varje år?
”Vi byter aldrig in bilen hos handlaren. Vi säljer den alltid privat. Vi ser till att inte montera saker i bodelen eller göra åverkan. Våra bilar är som nya när vi säljer dem.”
Jag får sedan veta av Winnebagos representanter att det står köpare på kö för att få köpa bil av paret.
-Om nu Travato är en så perfekt husbil, varför byta så ofta?
”För att få ta del av förbättringarna.”
-Blir det inte ledsamt att göra sig av med en modell. Jag tänker att ni bor in er i en bil, lär känna den.
”Allt är utbytbart. Utom oss, vi är för evigt.”