Det är inte ofta vi kan välkomna ett nytt fabrikat till svenska marknaden. Att då nyetablerade Wing Auto i Uppsala kan ståta med inte mindre än tre sverigepremiärer på en och samma gång är värt att uppmärksamma. Vi hälsar Robeta, Wingamm och Mercus välkomna till Sverige och önskar Wing Auto lycka till med denna premiumsatsning.
Av Stefan Janeld
Det var inte länge sedan vi presenterade nystartade Wing Auto för er läsare. I helgen hade de sin officiella invigning, eller ”grand opening” som de kallade den. Vi var såklart på plats och fick se flera intressanta kompakta premiumhusbilar. För så är det, Wing Auto satsar på kompakta premiumfabrikat. Robeta är plåtisar i toppskiktet, Wingamm är halvintegrerade modeller i monocoquekonstruktion med en finish som imponerar och Mercus är specialbyggda plåtisar på VW Crafter med fyrhjulsdrift och en del nytänk.
Premiärhelgen var dock nära att bli utan flera av bilarna. Transporten med tre av bilarna anlände en halvtimme efter att man slagit upp dörrarna. Svettigt läge, men allt blev bra till sist.
Robin Appelqvist beskriver företagets filosofi. Han har precis avslutat en Norgeturné med Mercedesbaserade Robeta Adonis och hyllar smidigheten som dieselvärmare och kompressorkyl innebär.
”Vi kommer beställa alla bilar med dieselvärmare och kompressorskåp. Mercur modellen togs fram efter vår specifikation och där går även spisen på diesel.”
Att företaget har en plan står helt klart. Man är inte bara handlare. Man är även agent för sina fabrikat och letar handlare över hela Norden. Är du sugen att jobba med husbilar kan du slå företaget en signal.
I bildgallerierna nedan presenterar vi de tre premiärfabrikaten. Klicka för större bilder och bildtexter.
Robeta Adonis och Apollo
Två tvärbäddsplåtisar, Apollo på Fiat och Adonis på Mercedes, båda strax under 6 meter långa. Adonis har en prislapp på 1 859 800 kronor och Apollo 1 359 800 kronor. Båda är välutrustade och redo för svensk vinter. Adonis är fyrhjuldriven och har en 190 hk motor kopplad till en niostegad automat.
Wingamm Oasi 540 och 690
Det är inte första gången Wingamm lanseras i Sverige. Men det är första gången man har en handlare med hela tre lagerbilar. Två av långbäddarsmodellen Oasi 690 och en av den superkorta Oasi 540. Båda baseras på Fiat och säljs med automatlåda. Den kortare kostar drygt 1,8 miljoner och den längre strax under två miljoner.
Mercus Adventure 600
Mercus inreder efter tycke och smak. Denna modell har Robin designat själv och han har lagt stor vikt vid att slippa gasol ombord. Värmare och spis går på diesel, kylen är kompressordriven. Men det jag fastnar för är att bilen har dubbla skjutdörrar, en på var sida, och dubbla markiser. Man kan alltså ha förtält på båda sidor av bilen och få en rejäl boyta. Jag tänker depåbil för den som sysslar med motorsport eller kanske ett mindre cykelstall. På prislappen står det 1 199 800 kronor. Då ingår 4WD.