Oavsett om man är intresserad av husvagnar, husbilar eller inte alls lockas av fritidsfordon så vet man vad en Airstream är. Det är mycket möjligt det mest ikoniska varumärket i fritidsfordonsbranschen. Här visar vi lite av vad de gör förutom sina nitade husvagnar i aluminium i femtiotalsdesign.
Av Stefan Janeld
Jag kommer aldrig glömma när jag 2008 besökte min första husbilsmässa i Louisville. I Airstreams monter stod ett antal plåtisar på Mercedes. Prislappen gav mig en mindre chock. I Europa kostade plåtisar på Mercedes ungefär en miljon. Airstreams modeller kostade det dubbla.
Jag grabbade tag i en av Airstreams representanter och frågade varför de hade ett så högt pris.
Utan att blinka svarade han: ”Because it is built right. In 10 years time it will look the same as now and everything will work.”
Att han trodde på sina egna ord stod helt klart. Jag har genom åren inte heller hört något som skulle tyda på att det var tomma ord. Även Airstreams konkurrenter har bara gott att säga. Kanske för att de inte har bilar i den prisklassen, de riktar sig helt enkelt inte till samma kunder.
På den stora mässan i Tampa i vintras tog jag mig en titt på dagens utbud. Det var ändå dryga fem år sedan jag senast var inne i en Airstream husbil. Kunde konstatera att det mesta var sig likt. Enda nya var att man nu hade plåtisar även på Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato heter så i Nordamerika).
I bildgallerierna nedan visar jag Airstreams plåtisar och den halvintegrerade Atlas. Notera att alla modeller har innertak i aluminium, man är noga med att bygga in ”Airstream känslan”.
Atlas
Halvintegrerad husbil på Mercedes Sprinter. Finishen är på en nivå som jag bara sett hos La Strada Nova i Europa.
Pris cirka 320 000 USD
Interstate
Plåtis baserad på Mercedes Sprinter. Har sett likadan ut i snart 20 år. Varför ändra ett vinnande koncept? Planlösningen är typisk för amerikanska plåtisar med en soffgrupp bak som kan bäddas till två långbäddar eller en stor dubbelsäng.
Prislapp cirka 245 000 USD
Limited Edition
Här snackar vi en raritet. Endast 30 stycken tillverkade. En extrem plåtis på Mercedes med fyrhjulsdrift, lyft, en hel massa lösningar unika för modellen. Jag fastnade för kylboxen placerad på medar. De medarna ser ut att kunna bära flera hundra kilo.
Ingen prisuppgift men knappast under 300 000 USD
Rangeline
Byggs på Dodge Ram Promaster och kan fås med eller utan popuptak. Interiören ser väldigt europeisk ut och jag anar att man med denna modell vill visa Westfalia att de inte ska få det så enkelt att etablera sig i Nordamerika.
Pris cirka 170 000 USD