Kompakt och rymlig
Drygt sju meter lÄng med en fristÄende dubbelsÀng i sovrummet och tvÄ motstÄende soffor i vardagsrummet. Sveriges nyaste fransos Àr ett av fÄ fabrikat som kombinerat dessa populÀra attribut i sÄ pass kort husbil. Flipp eller flopp?
Text och foto Stefan Janeld
Vi pÄ tidningen har följt franska Autostar i nÀrmare ett decennium. FrÀmst pÄ mÀssor i Frankrike. Det har nÀmligen varit enda marknaden för denna kluriga tillverkare. Under mÄnga Är var man ett instegs- och mellanklassfabrikat som inte drog sig för att lansera modeller med mycket specifika mÄlgrupper, bland annat crossÄkare och rörelsehindrade. En lite cynisk kombination om man tÀnker efter.
Man hade Àven ett brett sortiment av mer normala husbilar, inte sÀllan med kluriga och ovanliga lösningar ombord.
För sisÄdÀr fem Är sedan beslöt man sig för att ta en annan vÀg. Man höjde kvalitetsambitionen högst vÀsentligt, fimpade specialmodellerna, drog ner pÄ klurigheten, och började istÀllet sikta mot att bli ett franskt premiumfabrikat. En resa som inte görs i en handvÀndning. Men med Trigano Gruppens resurser i ryggen Àr man pÄ god vÀg.
Bilarna som importeras till Sverige kommer i Nordic Edition utförande med aluminiumvÀgar istÀllet för glasfiber som i hemlandet. Tak och undersida Àr i glasfiber. Man litar pÄ konstruktionen och ger 7 Ärs fuktskadegaranti.
God koll
Motorn Àr 150 hk versionen av Fiats 2,3 liters motor. Kopplad till en manuell lÄda. Standardmotorn pÄ 130 hk skulle förvisso rÀcka. Men med fullastad bil Àr de extra 60 Newtonmetrarna i vridmoment sköna att ha. Merkostnaden pÄ 17 000 kronor Àr vÀrd att ta.
Jag sitter bra med god överblick. Speglarna ger god koll vid manövrering i trÄng miljö och den djupt nerdragna framrutan gör att jag enkelt placerar bilen pÄ vÀgen. Det Àr kort och gott en lÀttkörd husbil.
Framfarten störs inte av nÄgra missljud. Inredningen tiger still och vÀgljudet Àr mÄttligt trots invÀndig trappa.
Testbilen Àr en förseriebil och lite klent utrustad pÄ sÀkerhetssidan. Men de serietillverkade bilar som tas in till Sverige har som standard dubbla airbags, ABS, ESP, antispinn, HDC (Hill Descent Control) och start-i-backe-hjÀlp.
Ăverhuvudtaget Ă€r bilarna rejĂ€lt utrustade frĂ„n start. Det blir inte mĂ„nga kryss i tillvalslistan för att fĂ„ en topputrustad husbil. Det uppskattar vi, lockpriser Ă€r bara irriterande.
Passar bÀst för tvÄ
Chassiet Àr Fiats lÄga camperchassi med bredare spÄrvidd bak i lightversion. Normal totalvikt Àr 3 500 kg men kan registreras med 3 850 kg totalvikt. Och det Àr en god idé. Bilen Àr inget lÀttviktsbygge. Olastad vÀger den in pÄ 3 090 kg.
Bilen har visserligen fyra sovplatser och fyra bÀltade platser. Men fungerar bÀst för ett resande par. Det Àr helt enkelt lite för trÄngt ombord (och för lite stuvutrymmen) för fyra personer.
TresÀsongersbil
VÀrmaren Àr placerad lÀngst bak, i anslutning till garaget. En placering som gör det svÄrt att fÄ en jÀmn vÀrme ombord. Luften som nÄr till sittgruppen har tappat sÄvÀl fart som vÀrme medan den som blÄser ut i sovrummet Àr varm. Inte sÄ att man fryser ombord, men det blir varmare bak i bilen Àn fram. VÀljer man Aldes vattenburna panna istÀllet Àr placeringen klanderfri.
Autostar mildrar de negativa effekterna av vÀrmarens placering genom att inte ha sÄ mÄnga utblÄs. Det gör att den totala slanglÀngden hÄlls nere och ökar systemets effektivitet. Bra!
Man har bemödat sig att bygga luftspalter runt möblerna och in i överskÄpen för att jaga bort fukt och kallras. Man har Àven dragit upp vÀrmeslangar till instrumentpanelens ovansida för att hindra kallras frÄn de stora rutorna.
Den frÀmre jalusin skapar en luftspalt mot framrutan som ytterligare hjÀlper till. Sidorutorna Àr inte isolerande dubbelglas. De invÀndiga insynsskydden av pappersplissé gör viss nytta.
Spillvatentanken Ă€r isolerad men dess tömningsventil Ă€r det inte och kommer frysa. Vill man vintercampa Ă€r det en god idĂ© att lĂ€mna ventilen pĂ„ glĂ€nt med en balja under. Ăven en god idĂ© att köpa ett utvĂ€ndigt isolertĂ€cke.
Jag tycker
En lÀttkörd husbil med god kvalitetskÀnsla. Vill man ha bÀttre vinteregenskaper kan man köpa modellen i det högre Prestige utförandet, dÄ fÄr du vattenburen vÀrme, AL-KO chassi och dubbelgolv. Och en prislapp norr om miljonen. För de flesta rÀcker dock testbilens kompetens.
Att i en sÄ pass kort husbil kombinera fristÄende sÀng och delat badrum innebÀr kompromisser. I detta fall Àr det sittgruppen som tvingats lÄngt fram och hindrar framstolarna att snurras helt bak.
För att svara pÄ frÄgan i ingressen bedömer jag bilens helhet som en flipp. SÄ lÀnge man anvÀnder den som den Àr tÀnkt. För ett par som företrÀdesvis anvÀnder bilen i plusgrader.
Jag gillar
LÀttkörd
Köket â kompakt men mycket funktionellt
Stabila snickerier
Ărlig prissĂ€ttning (inget lĂ„gt lockpris och sedan massa tillval)
7 Ärs fuktskadegaranti (trÀfri bodelskonstruktion)
Att det finns en hall
RejÀl tryckvattenpump
Jag önskar
Centralt placerad vÀrmare
Mer plats runt framstolarna
LÀngre vev att justera sÀngens höjd med, eller en elmotor.
LÀgre insteg till förarplatsen
Fakta
- Modell Autostar I 693 LC Lift Privilege
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat Camper light
- Motor 2,3MJ 150hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 manuell
- Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg
- Max last 410 kg / 780 kg
- L x B x H 709 x 231 x 292 cm
- InvÀndig höjd sittgrupp och kök 201 cm
- InvÀndigt höjd sovrum 187 cm
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 125 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Pris som testad ca: 915 833 kr
- Grundpris 861 700 kr
- Hemsida: www.autostar.fr
- Vi lÄnade bilen av importören, Camping Import Sverige AB
Utrustning testbil
ABS, AC motor, farthÄllare, elhiss förardörr, elspeglar, centrallÄs inkl bodelsdörr, CD, GPS, backkamera, 175 liters kyl, separat frys, 3 lÄgig gasolspis, luftburen vÀrme Truma 6kW med elpatron, eltrappsteg, mörklÀggningsgardiner i hytten, markis, skinnklÀdsel