Premiumambition till budgetpris
Det byggs tusentals husbilar i Slovenien. Inhemska Adria kÀnner alla till. Att Carthago har fabrik i landet Àr ocksÄ vÀlkÀnt. Men utöver dessa tvÄ giganter finns Àven en mÀngd mindre producenter. De flesta inreder skÄpbilar. Bland dessa Àr Bravia Mobil en av de mer ambitiösa. De har en bit kvar till La Stradas, Globe-Travellers och Westfalias nivÄ, men skillnaden Àr mindre Àn priset antyder.
Â
Text och Foto Stefan Janeld
Â
I över trettio Är har familjen Vidmar tillverkat möbler till kontor, hotell, banker och andra som vill ha specialanpassade möbler. Det gör de fortfarande. Men sedan 2005 inreder de Àven skÄpbilar under namnet Bravia Mobil. Ingen stor produktion, men företaget vÀxer och har idag sexton ÄterförsÀljare spridda över Europa.
Man inreder Peugeot Boxer och Mercedes Sprinter. Peugeot Àr tvilling till Fiat Ducato men anvÀnder en annan motorfamilj och vÀxellÄdor. I övrigt Àr allt lika. Och det mÀrks under testet. Att skilja Peugeots drivlina och körkÀnsla frÄn Fiat Ducato Àr inte möjligt.
Antisladd inte standard
Motorvalet stĂ„r mellan tre tvĂ„litersmotorer – 110hk, 130hk eller 160 hk. Testbilen har 130 hk versionen vilket rĂ€cker gott. LĂ„dan Ă€r manuell med sex vĂ€xlar framĂ„t.
Som vanligt i plĂ„tisar Ă€r det en smidig körkĂ€nsla, nĂ€stan personbilslik. Utrustningen Ă€r nĂ€stan fullödig â ABS, antispinn, farthĂ„llare, AC, elhissar, elspeglar, CD stereo (ej monterad men ingĂ„r). Testbilen saknar dock antisladdsystem, vilket naturligtvis borde vara standard i nĂ„dens Ă„r 2018. Det Ă€r sĂ„ sjĂ€lvklart att kunder numera tar det för givet. Att förpassa denna sĂ€kerhetsdetalj till tillvalslistan stĂ€ller krav pĂ„ medveten köpare.
FÀrden Àr behagligt tyst. Möblerna tiger helt still, Àven nÀr underlaget brister och bilen skakar. För andra gÄngen pÄ kort tid slÄs jag av att motorljudet Àr mer dÀmpat Àn jag Àr van vid i plÄtisar. Har man pÄ Sevel fabriken mÄhÀnda förbÀttrat ljudisoleringen inför 2018?
PĂ„ de ringlande vĂ€garna utanför VĂ€sterĂ„s Ă€r bilen en riktigt trevlig fĂ€rdkamrat. Jag ârinner framâ genom kurvorna pĂ„ femmans vĂ€xel, farten varierar mellan ca 60 och 80 km/h och jag behöver inte röra vĂ€xelspaken. Men visst hade en automatlĂ„da varit trevligt. TyvĂ€rr inte möjligt frĂ„n Peugeot.
Lastar över 500 kg
Bodelen upplever jag som ovanligt luftig för att vara en plÄtis med lÄngbÀddar. Det tar ett tag att förstÄ vad som skiljer mot andra liknande plÄtisar. Men sÄ slÄr det mig. Det finns ingen garderob! Normalt har den sin plats under eller över kylskÄpet eller sÄ Àr det en eller tvÄ garderober som hÀnger över sÀngarnas fotÀndar. Men i denna bil Àr det en avstÀllningsyta ovanför kylen och i sovrummet Àr det överskÄp utmed vÀggarna.
Jag kommer pĂ„ mig sjĂ€lv med att gilla denna prioritering â maximerad rymdkĂ€nsla före maximalt med klĂ€dförvaring. Inte sĂ„ dumt i ett kompakt fordon.
Men sÄ lyfter jag pÄ sÀngarna och ser att det dÀr finns en stÄng för galgar, utrymmet Àr inte brett och inte sÀrskilt djupt. Men det finns.
Bilen Àr tÀnkt att husera tvÄ resenÀrer. Och för tvÄ personer rÀcker stuvutrymmena ombord vÀl. LÄt vara att bylsiga dunjackor inte har nÄgon naturlig plats att hÀngas.
En vÀlkommen bieffekt av att bilen inte Àr övermöblerad Àr att den Àr relativt lÀtt. 2940 kg i tjÀnstevikt ger en lastvikt exklusive tillvalsutrustning pÄ 560 kg. Inte rekord i klassen, men mer Àn flertalet.
Vinterduglig?
VÀrmaren Àr luftburen och drivs av gasol. Det Àr Trumas 6kw version med elpatron. KÀnns nÀstan överdrivet, 4kw skulle rÀcka lÄngt. VÀrmaren Àr placerad bak i bilen, under vÀnster sÀng. En placering vi vanligen gnÀller över eftersom det innebÀr lÄnga luftslangar. Men i detta fall uteblir vÄr kritik. Bravia Mobil har valt att endast anvÀnda fyra utblÄs i bilen, varav ett i direkt anslutning till vÀrmaren.
Det gör att man hÄller sig inom rekommendationen frÄn Truma att inte anvÀnda mer Àn sammanlagt Ätta meter luftslang i systemet.
De textilklÀdda vÀggarna i sovrummet ger en mer ombonad kÀnsla och Àr inte alls lika kalla att komma Ät som vÀggar klÀdda med naken plast.
Avloppstanken Àr isolerad men tömningskranen Àr det inte, den kommer frysa fast och göra det omöjligt att tömma tanken. Vintertid fÄr man leva med öppen kran och en balja under.
Med utvÀndigt tÀcke över förarhytten och ett isolerande draperi innanför bakdörrarna kan man anvÀnda bilen Äret om.
Â
Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter
Jag tycker
Bravia Mobil sparar pÄ rÀtt saker för att hÄlla priset nere. Ramfönster Àr kvalitetshöjande. Lackad kofÄngare tillför ingen praktisk nytta sÄ man vÀljer en omÄlad och sparar en slant.
Möblerna Àr vad som gör att bilen sticker ut. Dels för att de kÀnns solida och har god passform i luckor och lÄdor. Men ocksÄ för att de Àr funktionella. Man har inte övermöblerat bilen eller trasslat in sig i överdesignade lösningar.
IstĂ€llet har man valt att lĂ€gga extra krut pĂ„ sĂ„nt som underlĂ€ttar i vardagen. HĂ„llarna som hĂ„ller uppe madrassen nĂ€r man rotar runt efter nĂ„got i stuvutrymmet under sĂ€ngen. Ăppna hyllor under överskĂ„pen. LĂ€ttjobbat gasolutrymme.
Detaljer förvisso. Men i valet av inredd skÄpbil Àr det just detaljer som skiljer bilarna Ät, de flesta Àr trots allt stöpta i samma form och mycket svÄra att skilja frÄn varandra.
Om man prioriterat korrekt vad gĂ€ller sĂ€ngarna har jag lite svĂ„rare att bestĂ€mma mig för. Ingen bĂ€dd nĂ„r 190 cm! Ăr du under medellĂ€ngd har du mer glĂ€dje av ett stort kök och bekvĂ€m sittgrupp Ă€n en lĂ„ng madrass, dĂ„ Ă€r detta bilen för dig. Ăr du över medellĂ€ngd fĂ„r du leta vidare.
Swan 636 Àr en prisvÀrd plÄtis. Det enda som inte kÀnns premium Àr prislappen. Jag hade inte reagerat om bilen kostat 50 000 kronor mer.
Vi gillar
- Kvaliteten pÄ snickerierna
- PrisvÀrd
- Ramfönster
- KlÀdda vÀggar i sovrummet
- Gott om överskÄp
- PÄkostad mörklÀggning
- Köket
- Man kan komma Ät gasolkopplingarna ovanifrÄn
Vi önskar
- Generösare bÀddmÄtt
- USB uttag i sovrummet
- Â
Fakta
- Modell Bravia Mobil Swan 636
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Peugeot Boxer
- Motor 2,0 HDi 130 hk
- Vridmoment 340 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 560 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 636 x 205 x 259 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 105 liter
- GrÄvattentank 94 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad: 569 000:-
- www.bravia-mobil.com
- Vi lĂ„nade bilen av K.Ăhman Bil & Maskin
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinsystem, farthĂ„llare, elhissar, elspeglar AC motor, CD stereo (ej monterad), 70 liter kyl med frysfack, gasolspis 2 lĂ„gor, isolerad spillvattentank, markis, Truma 6kw luftburen vĂ€rme med elpatron, TV 19â, utvĂ€ndig dusch, mörklĂ€ggningsplissĂ© i förarhytt, elfotsteg, myggnĂ€tsdörr, markis, cykelstĂ€ll