LĂ€ttviktare
Husbilar smalare Àn de ca 230 cm breda bilar vi Àr vana vid blir allt populÀrare. Smalare betyder lÀttare att manövrera och att man spar vikt. Det senare Àr vad Carthago gör ett stort nummer av i sin marknadsföring av Compactline. Men det finns flera anledningar att tycka om denna premiumhusbil.
Â
Text och foto: Truls Farner
ĂversĂ€ttning frĂ„n norska: Björn Genberg
Bearbetning: Stefan Janeld
Â
Compactline stammar frÄn den helintegrerade C-Tourer som kom 2012. Med en tjÀnstevikt pÄ 2975 kilo var den i framkant viktmÀssigt. Med tiden reducerades bredden pÄ bilen frÄn 227 till 212 cm, vilket minskade vikten ytterligare, till 2925 kilo. NÄgon halvintegrerad version byggs inte.
Vitsen med dessa smalare husbilar Àr att man vill producera en husbil med 3 500 kg totalvikt som samtidigt har en rimlig lastförmÄga. Utan att försaka komfort eller utrustning. Det har Carthago klarat med den modellen som vi testar i detta nummer.
Vinterduglighet kostar extra
Bilen har Trumas sex kilowattspanna med elpatron. VÀrmen kanaliseras ut runt om i dubbelgolvet, i flera öppningar i bodelen samt i förarhytten. BÀgge tankarna ligger i det uppvÀrmda dubbelgolvet. Kranen till grÄvattentanken sitter tillgÀnglig under en lucka i golvet strax innanför bodelsdörren. Avloppet för grÄvattentanken sitter lÀngst bak i högra hörnet av bilen och pÄ det kan man ansluta en förlÀngningsslang.
Om husbilen hade haft dubbelt glas i sidorutorna i förarhytten, hade det varit en utmĂ€rkt vinterbil, men det Ă€r Ă„ter igen en frĂ„ga om vikten. Dubbelglas i fönstren kan fĂ„s som extra utrustning i ett âPolarpaketâ som dock ökar vikten med 42 kilo. DĂ€r ingĂ„r ocksĂ„ isoleringsmatta för vindrutan och pedalgenomförningarna samt en extra vĂ€rmare som gĂ„r pĂ„ motorvĂ€rmen.
Stabilt bygge
VĂ€ggarna bestĂ„r av aluminiumsandwich med limmade skivor av markisolering. Insidan Ă€r klĂ€dd med en microfibertapet som förhindrar kondens och dĂ€mpar resonansljud. ĂvergĂ„ngen mellan tak och vĂ€gg Ă€r gjord utan att bryta isoleringen och försedd med en förstĂ€rkning av aluminium. Taket Ă€r av glasfiber för att stĂ„ emot hagel. Ăven underredet Ă€r klĂ€tt med glasfiber. Golvet Ă€r uppbyggt av aluminiumprofiler och skyddat mot köldbryggor. Hela konstruktionen Ă€r trĂ€fri och isoleringen kan inte dra Ă„t sig vatten. Utsidan av bilen Ă€r lackerad i grĂ„tt och dekorerad med sjĂ€lvhĂ€ftande dekaler.
Golv fritt frÄn nivÄskillnader och i nivÄ med golvet i förarhytten Àr pÄ mÄngas önskelista nÀr de letar husbil. Testbilen infriar denna önskan. Bodelsgolvet och förarhyttens golv Àr vÀl sammanfogade i en lÀtt och styv konstruktion.
Dubbelgolvet rymmer sÄvÀl packning som teknik. Det Àr inte sÀrskilt högt, blott 14 cm. I de öppna utrymmen finns lÄdor inbyggda som ger plats för bagage, tankar och batterier. I golvet har Àven teknisk utrustning sin plats.
Tappar man en tennisboll i dubbelgolvet sÄ Àr den nog förlorad för alltid. Förlorade bollar Àr dock inte ett vanligt problem Àven om vissa delar av dubbelgolvet Àr svÄrtillgÀngligt. Sittdynan i soffan kan man helt enkelt fÀlla upp och dÀr vattentanken normalt huserar finns nu ett 75 cm högt stuvutrymme.
Passande kraftkÀlla
Bilen Àr byggd pÄ ett AL-KO chassi, vilket sparar vikt och ger bÀttre vÀgegenskaper Àn Fiats originalchassi. AL-KO har individuell hjulupphÀngning och torsionsfjÀdring, det ger en lugnare bakaxel. Det Àr dessutom förzinkat sÄ rost Àr inget bekymmer.
Carthago har i alla Är fÄtt beröm för den fina förarmiljön. Den djupt nerdragna vindrutan Àr nyckeln.
Men sidostolparna (A-stolparna) Àr breda och den stora backspegeln och den tjocka stolpen vid dörren pÄ förarsidan ger tillsammans dÄlig sikt Ät sidorna nÀr man ska in i en korsning eller rondell.
Kombinationen 150 hk motor och automatlÄda (robotvÀxlad manuell) Àr vÀl anpassad till bilen. Starkare motor Àr inte nödvÀndigt. Bilen Àr lika hemma pÄ ringlande smÄvÀg som att avverka lÄnga transportstrÀckor pÄ motorvÀg.
Detta Ă€r en tyst bil. Det uppkom inga ljud frĂ„n inredningen under vĂ„rt test. VĂ„ra mĂ€tningar visade 71 dB i förarhytten och 70 dB vid soffan. Dessa vĂ€rden ligger vĂ€l under genomsnittet av vĂ„ra tidigare mĂ€tningar och det Ă€r endast Hymer B-DL som visat bĂ€ttre vĂ€rden av de bilar vi testat.Â
Det Àr relativt lÀtt att komma Ät motorn. Motorhuven lyfts upp och du mÄste böja dig ned för att se in i motorrummet. En luftslang som leder in friskluft ligger rÀtt ovanför oljestickan. Den borde ha monterats vid sidan av oljepÄfyllningen. Röret för pÄfyllning av spolarvÀtska Àr monterat med minimal lutning, vilket gör att det tar tid att fylla pÄ vÀtskan.
Vi tycker
Modellen passar krÀsna husbilister som vill ha en kompakt men ÀndÄ pÄkostad husbil med snygga detaljer och praktiska lösningar. Om man skall betrakta den som vinterbil hade vi gÀrna utrustat den med Truma Polarpaket. Med tvÄ i bilen hade den extra vikten inte skapat nÄgra viktproblem. Men Àr man en familj kanske man ska avstÄ, 45 kg Àr en hel del.
Det finns gott om överskÄp i bilen och sÄvÀl köket som badrummet har gott om förvaringsplats. Det stora garaget och utrymmet i dubbelgolvet ger mer Àn förvÀntad plats för förvaring.
Vi blev imponerade av bodelens lĂ€tta konstruktion, dubbelgolvets mĂ„nga detaljer och goda utnyttjande. Ăven möblernas kvalitet, som inte Ă€r sĂ€mre Ă€n i större och dyrare husbilar imponerade. Och de tekniska anlĂ€ggningarna ingav respekt, som till exempel de elektriska installationerna.
Liten husbil betyder inte nödvÀndigtvis att den Àr billig. Testbilen har ett högt meterpris.
Den testade bilen kostar cirka 1,2 million kronor. Men sÄ Àr det ocksÄ en avancerad bodelskonstruktion och högkvalitativa möbler ombord. SÄnt kostar.
Vi gillar
- Bodelens konstruktion.
- Kombinationen lÄgt chassi, dubbelgolv och golv i bodelen utan nivÄskillnader.
- God lastförmÄga i en helintegrerad under 3,5 ton.
- Elinstallationen med centrala komponenter samlade i garaget.
- Smidig att köra.
Vi önskar
- BÀttre sikt genom frÀmre sidorutorna
- BÀttre lösning för pÄfyllning av spolarvÀtskan och motoroljan.
- Att högtalarens konsol inte stöter mot i bakkant av förardörr.
- Fallskydd till taksÀngen fram
- Â
Fakta
- Modell Carthago Compactline I 143
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3MJ2 150 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotvÀxlad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 575 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 694 x 212 x 289 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Pris frÄn ca: 995 000:-
- Pris som testad ca: 1 200 000:- (bilen testades i Norge, exakt svenskt pris saknas)
- www.carthago.com
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthĂ„llare, elhiss förardörr, elspeglar, klimatanlĂ€ggning motor, backkamera, CD stereo, DVD , 160L kyl med frys, gasolspis 3 lĂ„gor, isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank, Truma 6kw luftburen vĂ€rmare med elpatron,  22â TV, S.O.G
Vill du lÀsa mer om Carthago? Klicka hÀr!