Meny

.

Pilote C700 G

Lyckad version av klassiskt recept

Alkovbilen med en dubbelsÀng i var Ànda och dinette med motstÄende soffor Àr husbilsvÀrldens sockerkaka. Alla tycker om den men nÀr de vÀl stÄr vid kassan vÀljer de nÄgot annat. Precis som med sockerkaka Àr receptet pÄ alkovbil vÀlkÀnt, alla kan göra den. Men vissa lyckas lite bÀttre Àn andra. Som i detta fall.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Alkovbilarna upplever en renÀssans. I takt med att mÄlgruppen för husbilar föryngras och intresset för att hyra husbil vÀxer gör sÄ Àven alkovbilens marknad. Barnfamiljer och uthyrningsföretag Àr huvudmÄlgruppen. Men Àven de som vill ha maximal komfort pÄ minsta möjliga yta lockas. Det Àr trots allt den mest utrymmeseffektiva och flexibla biltypen.

Pilote har sett vartÄt det blÄser och har idag tre alkovmodeller pÄ programmet, tvÄ med vÄningssÀng och sÄ testbilen med dubbla dubbelsÀngar, en fram och en bak.

Komforten imponerar

Motorn Àr 150 hk versionen av Fiats beprövade 2,3 liters motor. VÀxla fÄr jag göra sjÀlv, inte mig emot, motorn Àr en piggare upplevelse med manuell lÄda. Drivlinan passar bilen utmÀrkt, jag saknar aldrig kraft och kan enkelt hÀnga med i trafikrytmen pÄ motorvÀgen. Att jag kör alkovbil med stor frontarea mÀrks inte alls. PÄ kurviga smÄvÀgar Àr bilen minst lika hemma som pÄ wmotorvÀgen. I trÀngre trafikmiljö Àr det smidigt att hantera bilen, den Àr bara 7 meter kort. Backkameran Àr en god hjÀlp.

Det första jag noterar Àr hur tyst och bekvÀmt jag Äker. Alkovbilar kan ibland vÀsnas en del, vanligen vindbrus. Men hÀr Àr det tyst. Till och med vÀgljudet Àr vÀl dÀmpat. Inredningen ger inga som helst ljud ifrÄn sig.

Bilen stÄr pÄ ett maxichassi med luftfjÀdring pÄ bakaxeln, en mycket bekvÀm lösning och troligen en bidragande orsak till att bilen gÄr sÄ stabilt pÄ kurvig vÀg.

UtrustningsnivÄn Àr hög, bÄde pÄ komfortsidan och sÀkerhetssidan, passiv och aktiv. Se faktarutan. TyvÀrr kostar ESP extra, ska sjÀlvklart vara standard!

Hög lastvikt

Inne i bodelen Àr det en stor garderob, tvÄ stora lÄdor och fyra rymliga överskÄp. Det rÀcker  men Àr man fyra ombord fÄr man ta med det nödvÀndigaste. I garaget ryms massor, men det Àr inte sÀrskilt inrett sÄ för att utnyttja volymen effektivt fÄr man inreda sjÀlv. Cyklar gÄr in.

I standardutförande har modellen ett halvt tons lastvikt. Men testbilen stÄr som sagt pÄ ett maxichassi och dÄ ökar lastvikten till 1,3 ton.

Centralt placerad vÀrmare

Pilote har nog inte tÀnkt att detta ska vara en Äretruntbil. Men faktiskt finns förutsÀttningar för bekvÀm vintercamping. Det enda som behövs Àr ett utvÀndigt isolertÀcke.

Spillvattentanken Àr isolerad och vÀrms av bilens vÀrmesystem, tömningskranen Àr placerad innanför tankens isolering sÄ den kommer inte frysa. Du kan alltsÄ fricampa Àven nÀr det Àr minusgrader.

VĂ€rmaren Ă€r en luftburen Truma pĂ„ 6kw med elpatron (4 kw Ă€r standard). Den Ă€r placerad mitt i bilen, under en av sofforna. Placeringen gör att slangarna blir korta – minimal vĂ€rmeförlust – och att vĂ€rmen sprids jĂ€mnt i bilen. Det finns inga utblĂ„s i alkoven eller i den bakre sĂ€ngen. Men vĂ€rme stiger och normalt Ă€r varmaste platsen i alkovbilar just alkoven.

 

Klicka pÄ bilderna för större bilder och onformativa bildtexter

Jag tycker

Testbilen har det mesta jag tycker om med alkovbilar – volym, stort fönster vid dinetten, umgĂ€ngesfrĂ€mjande sittgrupp, lĂ€ttkörd, klarar ett sportlov utan vidare. Den kĂ€nns dessutom vĂ€lbyggd.

Prislappen Àr attraktiv i basutförande men skenar om man fyller bilen med allt hjÀrtat önskar. Detta exemplar Àr rikligt extrautrustat, de flesta behöver inte allt detta. Det gÄr utmÀrkt att avstÄ 150 hk motorn, tunga chassiet inklusive luftfjÀdringen och nöja sig med standardvÀrmaren. Vips sÄ har du sparat in över 50 000:-

DubbelsÀngen bak Àr för hög för min smak, men att fÄ in cyklar i garaget krÀver hög sÀng sÄ jag förstÄr priotiteringen. Men! NÄgra konkurrenter har valt höj- och sÀnkbar sÀng bak. Det kunde Pilote ocksÄ gjort tycker jag.

Kort sagt: Uthyrningsföretag och barnfamiljer har i Pilote C700G en mycket intressant husbil.

Vi gillar

  1. Sittgruppen
  2. Centralt placerad vÀrmare
  3. Spillvattentanken vÀrms av vÀrmaren
  4. Komfortabel fÀrd
  5. Hög lastvikt
  6. Gasolutrymmet
  7. TrÀfri bodelskonstruktion

Vi önskar

  1. Bredare sÀng bak, gÀrna höj- och sÀnkbar
  2. Att ESP var standard
  3. USB uttag i sovrummet och alkoven

 

Fakta

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC motor, backkamera, CD stereo, TV, 120W solpanel, 149L kyl med frys, gasolspis 2 lÄgor, köksflÀkt, Truma luftburen vÀrme 6kw med elpatron, markis, takrails med stege

Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift