.

Saker jag önskar att jag förstod när jag köpte min första husbil

Det är mycket att tänka på innan man köper sin första husbil. Den som har erfarenhet från husvagn och båt har stor nytta av sina kunskaper i mobilt boende.

Bli inte ledsen om Du gör fel val! För när Du väl fastnat för husbilslivet byter Du säkert bil och en god tröst är att tredje gången blir det ganska rätt!

Jag gör här några inspel, inte i någon prioritetsordning, för det varierar från familj till familj och över tid.

 

Text Stig Forsberg

Illustrationer Ander O. Blomberg

Val av bodelens inredning

Svår punkt, men skaffa Dig gärna kunskap genom att läsa våra tester där vi påpekar brister och även belyser fördelarna. Men det är just bristerna som kan vara svåra att se som oerfaren.

Det är bristerna man sedan irriterar sig på. Fundera på vad Du behöver mest, köksutrymme med avlastningsytor, samvarodel för många vänner, stor dusch/toa/påklädningsutrymme? Hur mycket garderober och lastutrymmen behöver Du? Kompromissa aldrig med god sovkomfort!

Stirra dig inte blind på volymen i lastutrymmet. Viktigare är tillgänglig lastyta, för det är den som tar slut först!

Ett stort garage kan se lockande ut, men det har tre klara nackdelar:

  • 1 – Stor volym, men begränsad lastyta.
  • 2 – Ger höga sängar i bodelen.
  • 3 – Risk för att man lastar för tungt bakom bakaxeln.

 

Om Du har garage så är lastluckor på båda sidor ett krav, annars får Du lasta ur när Du skall nå något längst in.

Utrymmen under låga långbäddar har ofta större sammanlagda lastytor än vanliga garage.

Nytt eller begagnat?

Börja med en välutrustad begagnad bil. Då är sannolikheten att Du trivs störst. Och trivs Du med husbilslivet vill Du snart byta upp Dig. Och då, som erfaren, kanske till en fabriksny husbil.

Visst är det kul med nytt till lågt pris, kanske lika sansat som en välutrustad begagnad.

Men Du får då en enkelt utrustad bil där Du kanske inte ens har ett fönster i bodelsdörren. Ett måste anser jag. för vem knackar på, grannen eller busen?

Ekonomisk är det listigt med begagnat för skulle Du, rent hypotetiskt, inte trivas med husbilslivet så är Din förlust efter ett år överkomlig. Med nytt blir det större pengar.

Välj ett märke bland de 25 mest sålda märkena så har Du en bra andrahandsmarknad dvs köp inget udda där Du är ensam i Sverige!

En fördel med fabriksny billig husbil är förstås garantierna. Något att väga in i ekvationen.

Lastvikt – vad behövs?

Mycket mer än Du tror och troligen är redan en stor del redan använd när extra utrustning har monterats. Lita inte på registreringsbeviset utan väg bilen med aktuell utrustning. Är bilen begagnad har den säkerligen lagt på sig 150 – 200 kg.

Minst 500 kg behövs, gärna 800 eller mer. Du kan klara Dig med mindre, men då Du måste veta noga vad Du gör och hur Du lastar.

Vem skall jag köpa av?

En mycket viktigare fråga än viket märke Du väljer. Marknaden är nu så het att många med begränsade resurser ger sig in och vill tjäna pengar.

Välj en etablerad och välrenommerad handlare som har egen bodelsverkstad så att de hjälpa Dig när något krånglar.

Bildelen finns det alltid kompetenta verkstäder för, så det är inget problem att handlaren saknar auktorisation, bara han är beredd att hantera Dina garantifrågor.

Googla på handlaren – om nio av tio omdömen är bra så kan Du vara lugn, det finns alltid situationer när man inte är överens och dessa tenderar hamna på nätet. Är det nio av tio som är negativa, tro på det och glöm köpet.

Om Du privat köper en direktimporterad bil så kolla noga att alla avgifter, lån och moms är reglerade. Alla skulder följer med bilen, även svenska bilars, och blir Dina bekymmer om något inte är betalt även så vägavgifter, parkeringsböter etc.

Om priset är för bra så är det något som inte stämmer, speciellt inte om affären skall göras upp kvällstid bakom bensinmacken. Momsfiffel och bedrägerier med andra skulder förekommerr dessvärre.

Garantierna är ofta bra

Tänk dock på vart Du köper bilen. Om Du gillar att resa, har tiden och ser resan till serviceverkstaden som ett äventyr i sig så spelar avståndet ingen roll. Är det dock så att Du har ont om tid mellan ledigheterna kan det var idé att köpa i närområdet. Reglerna är nämligen sådan att det är den Du köpt bilen av som har ansvaret och skyldigheten att rätta till eventuella ursprungliga fel. Då kan ett avstånd på 30 – 50 mil bli besvärande. Än värre om Du köp bilen utomlands.

Typ av värmesystem?

Helt ointressant, både luft och vattenburet är bra. Viktigare är om Du skall köra året runt eller bara tre säsonger. En åretruntbil måste vara bättre utrustad och de är därför även bättre isolerade för att inget skall frysa. Med bättre isolering går det åt mindre gasol. Det är därför dyrare vattenburna system sägs dra mindre gasol, men det bestäms av isoleringen och tillförd energi inte av värmesystemet i sig.

En bil för tre säsonger kan mycket väl användas vintertid om man gör det på rätt sätt. Så om Du sällan eller aldrig kör på vintern välj en tresäsongers bil. Ja, det går åt mer gasol då, en tub eller två, men det är billigare än att investera 100-150.000:- kronor för en åretruntbil som i övrigt är lika.

Vilket chassi, fram eller bakhjulsdrivet?

Vilket chassimärke Du väljer är egalt, bara det finns tillförlitlig service. Framhjulsdrivet ger låga insteg och ofta plana golv. Bakhjulsdrivet högre insteg, ofta fler golvnivåer, men ger bra köregenskaper vintertid då vikten ligger över drivhjulen.

Ett plant golv är viktigt för man vill inte snubbla på olika ställen i bilen även om hjärnan så småningom vänjer sig. Att ha en tröskel in i ett sovrum är OK, men att ha den mellan kök och matplats är inte att rekommendera.

Värt att veta är att ca 80% av alla husbilar byggs på framhjulsdrivna Fiat Ducato. Letar du bakhjulsdrivet är det främst Iveco och Mercedes som står till buds. En del begagnade på Ford finns också.

Sedan några år erbjuder även mercedes en framhjulsdriven version av sin Sprinter. En populär bas att bygga husbil på. Därför är det allt ovanligare med bakhjulsdrivna husbilar på Mercedes. Men relativt gott om begagnade.

Egen direktimport?

Rekommenderar jag bara den mycket erfarne och tekniskt kunnige. Bilarna är desamma, men chassins specifikation skiljer mellan centrala Europa och Sverige. Det skiljer även i vilka paket som ingår. Saker som tas för givna i Sverige kostar ofta extra på andra marknader. Det gör att det kan skilja en hel del i utrustning. Det kan även vara monterat tillbehör som saknar svensk agent. Det gör det trixigt om man behöver reservdelar

Men vet du precis vad du vill ha för utrustning kan det vara värt ett försök.

Vilken teknisk utrustning skall jag ha?

Vad som är oumbärligt är olika från person till person så det går inte att sätta det ena före det andra. Man skall dock veta att all önskad extra utrustning väger och minskar möjligheten till övrig last.

 

Följande är några exempel med ungefärliga vikter:

    1. – Markis 80 – 100 kg. Viktig för mig både i solsken och regn.
    2.  
    3. – Utemöbler för bekväm avkoppling 15 kg. Man sitter i möjligaste mån ute och grillar.
    4.  
    5. – Gasolgrill 4 – 10 kg inget brandfarligt kolgrillande. Att grilla under markisen gör husbilslivet.
    6.  
    7. – Cyklar, gärna hopfällbara, 15 kg st. Ett bra sätt att se omgivningen och samtidigt få motion. Uppdaterad GPS ger lugn säker körning. Vi använder flitigt kartor huvudsakligen.
    8.  
    9. – Extra el-kapacitet: Batteri 35 kg, solcell 15 kg, bränslecell med bränsle 16 kg. Behöver jag!
    10.  
    11. – 230-volts omvandlare 15 kg. Bra när man vill köra vanlig 230-volts utrustning. Har jag.
    12.  
    13. – TV med extern antenn 8 kg. Är inget TV-freak, men det finns stunder för nyheter.
    14.  
    15. – Sateliantenn med mottagare 15 – 25 kg. Är man mycket utomlands och inte kan språket så är svensk TV ett sätt att hålla kontakt med Sverige.
      1.  
    16. – Backkamera 1 – 2 kg är ett mycket bra stöd när man skall backa intill i trånga utrymmen.
    17.  
    18. – Extra toakasset 3 kg. Används mycket sällan, men ger trygghet mellan depåstoppen.
    19.  
    20. – Nivåklossar för att ställa bilen i våg 3 – 5 kg. Vi använder dem sällan, men de kan behövas.
    21.  
    22. – En stadig dörrmatta av gummi att lägga framför insteget. Man drar lätt in skräp i bilen.
    23.  
    24. – En extra backspegel så att passageraren kan vara med och läsa trafiken.
    25.  
    26. – Låda med lite handverktyg 5 kg. Alltid något att fixa med och andan faller ofta på.
    27.  
    28. – Extra dieselvärmare 15 kg, men det är främst för vintern som stöd och i reserv.

 

Listan kan göras hur lång som helst. Det är troligen lastvikten som sätter stopp långt före plånboken. Tänk dock till innan Du skriver på kontraktet för det går ofta att få 15-20% rabatt på tillbehören före köpet, sällan efter!

Vart kan/skall man stå?

Det finns många parkeringar och ställplatser för husbilar. Restauranger erbjuder platser, museum, idrottsanläggningar, kyrkor, gofklubbar osv.

Skaffa Dig några av de olika ställplatslistor som finns. Skaffa en mobilapp med ställplatser. Vi själva använder den Holländska ”Parkings” som har 20.000 platser över hela Europa. Viktigt är att Du använder Ditt förnuft. Fråga övriga husbilar om de blir kvar över natten. Ett antal husbilar samlade på samma ställe är alltid en trygg plats.

Camping använder vi undantagsvis och då endast när vi har behov av den service de erbjuder. Tömma tankar, fylla vatten, ladda batterierna, duscha, äta på deras restaurang.

Tömma och fylla är enkelt

Att tanka bränsle är som vanligt, att tanka vatten är lika enkelt med ett undantag. Använd alltid bara egen vattenslang. Du vet inte vad den slangen som hänger på väggen användes till att skölja ur innan Du kom. Att tömma gråvattnet(dusch och disk) är enkelt, det finns speciella brunnar för det, ibland avgiftsbelagda.

Töm aldrig gråvatten i en dagvattenbrunn. Att tömma svartvatten(toan) är lika enkelt fast många tycker det är lite läskigt. Du öppnar toatanken och häller ner innehållet i därför avsedd avloppsbrunn. Det är inte illaluktande, då kan gråvattnet vara värre om det fått stå ock puttra lite i solvärmen.

Skölj ur tanken noga, men inte med den slang Du fyller vatten med. Sommartid när det är varm ute så kan Du tillsätta något därför avsett medel. Viktigast är att hålla tankarna rena. En ordentlig rengöring minst en gång per år gärna två.

Stressa inte!

Att stressa till målet 100-tal mil bort, pressa sol och sedan stressa hem igen är värdelöst husbilliv i min mening. Du kan då lika gärna ta en charterresa och får mer tid på platsen.

Husbilslivet innebär stilla resande och upptäckande av alla sevärdheter som Du inte visste fanns. Ha inget bestämt mål varje dag – låt det bli det som det blir, stanna och vakna där Du vill.

Vi har hamnat på de mest underbara ställen av ren slump, marknader, lokala arrangemang, karnevaler. Man måste då lämna den stora motorvägen och i stället välja den lokala landsvägen. Motorvägar har bara nästa stora stad som mål däremellan intet!

Vad kostar det att driva en husbil?

Fasta kostnader naturligtvis i form av skatt och försäkring. Rörlig kostnad är bränsle och eventuella färjor/vägavgifter. Allt blir då upp till hur mycket och vart Du väljer att åka. Tänk även på att de svenska skattereglerna har förändrats genom åren. En äldre bil som beskattas efter vikt kan vara mycket billigare än en nyare och lättare bil som koldioxidbeskattas. 2011 är ett kritiskt år när nya regler infördes.

Uppvärmning med gasol kostar och el är billigt i Sverige. I södra Europas är det tvärt om, där värmer Du billigare med gasol. Kyl/frys och matlagning drar inte mycket. En gasolgrill drar en del, men används kort tid. En gasoltub (350:- kr) räcker sommartid kanske en månad. En kall vinter (-20) så kan en tub ta slut på 2-3 dygn.

I södra Europa kostar gasolen hälften och elen dubbelt eller mer. Den förbrukningskostnad vi talar om försvinner i totalkostnaden, speciellt om banklån finns så att räntor tillkommer.

Räkna inte milkostnad, njut i stället av färden. För den som måste veta, dit hör inte jag så är nog milkostnaden minst 100:-/mil för allt inklusive värdeminskning. Sett över ett antal år. Gör som Du brukar, köp bilen, glöm beloppet och räkna bara på bränslet!

Att åka utomlands

Lika enkelt, om inte enklare än att resa i Sverige. Om Du är osäker på språket börja med Åland eller västra Finland, Norge och Danmark. Du kommer upptäcka att det var lika enkelt som hemma. Ja till och med enklare för det är så väl ordnat för husbilar. Så språket behöver man inte mycket, allt löser sig.

Sverige är i stora delar ett uland när det gäller husbilsturism. Man skall dock ha klart för sig att någon allemansrätt inte existerar utomlands så man måste alltid ha markägarens tillstånd. Men med alla de platser som olika markägare och företag erbjuder är det mycket lätt att turista.

Kom dock ihåg att fordonsklasen Personbil klass 2, PB2, inte finns utomlands. Den är där lastbil, lätt eller tung och Du har att hålla dig till dess regler. De är olika från land till land så ta reda på vad som gäller. Speciellt fartgränserna skiljer mycket från land till land. Planer med 80 så är Du tämligen säker i alla lägen.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email