Backar inte för backar
Fransk säng med ett badrum bredvid var för 10-15 år sedan den populäraste planlösningen. Testbilen är Bürstners moderna tolkning, baserad på Mercedes Sprinter i bakhjulsdriven version.
Med bakhjulsdrift blir husbilar duktiga på att ta sig upp för branta backar, även om de är hala av regn, grus eller snö. Passar ju oss i Norden utmärkt!
Text och foto: Tore Afdal
Översättning och bearbetning: Stefan Janeld
Att de flesta premiumtillverkare lanserar modeller på nya Sprinter med framhjulsdrift och AL-KO chassi är inte förvånande. De har redan en produktion anpassad för AL-KO:s chassin. Och med god viktfördelning fungerar det bra även på vinterväg. Men det råder ingen tvekan om att bakhjulsdrift ger bättre framkomlighet på vintern. Särskilt om husbilen har ett långt överhäng.
Testbilen har både ett rejält överhäng och bakhjulsdrift. Mercedes Sprinter originalchassi är lika högt som Fiat Ducatos originalchassi.
Men Fiat erbjuder även ett särskilt camperchassi som är betydligt lägre och har en bredare spårvidd bak, de flesta husbilsproducenter på detta chassi. Någon camperversion av Sprinters chassi finns inte. Testbilens chassi är därför relativt högt och med en smalare spårvidd bak.
Även detta är en anledning till att premiumtillverkarna väljer den framhjulsdrivna versionen ihop med AL-KO chassi. Med lågt chassi är det enklare att få till ett genomgående dubbelgolv. Kardanaxeln på det bakhjulsdrivna chassiet försvårar detta.
En annan begränsning med Sprinter originalchassi är dess längd. Man kan inte bygga husbilar med totallängd över sju meter. Testbilen mäter 699 cm.
En inte oviktig fördel med originalchassiet är prislappen. Det skiljer endast ca 40 000 kronor i pris jämfört med ett chassi från Fiat Ducato. En merkostnad många gladeligen betalar för att få Mercedes drivlina, modernare förarmiljö och, inte minst, stjärnan i fronten, som trots allt ger extra status.
Tekniken
Både färskvattentanken och spillvattentanken hänger under bilen i en stor isolerad låda. Tömningskranen sitter innanför isoleringen och regleras elektriskt. En bra, vintersäker, lösning.
Den luftburna värmaren från Truma är optimalt placerad under sittgruppens soffa. Det ger korta slangar och utnyttjar värmarens effekt på bästa vis. Alde vattenburen värme finns som tillval.
Vattenpåfyllningen och 230V intaget sitter utvändigt. En lösning vi föredrar framför det ”teknikutrymme” de har på flera av sina andra modeller, där vattenpåfyllningen sitter invändigt.
Ramfönster från Dometic med invändig kassett för rullgardin och myggnät tar lite plats på insidan.
På vägen
Vi körde bilen på smala, ringlande, småvägar tillsammans med ett par journalistkollegor. På förhand var vi skeptiska till köregenskaperna på en så pass lång och tung husbil byggd på det höga originalchassiet. Men våra fördomar kom på skam. Efter provturen var vi samstämmigt positiva. Den korta hjulbasen, 3 660 mm, gör bilen mycket smidig på vägen. Hjulbasen är faktiskt kortare än hos de flesta inredda skåpbilar.
Gott om stuv
Om man jämför testbilen med dess syster M690, med långbäddar, blir fördelen med fransk säng tydlig. I långbäddarsbilen finns två låga garderober under sängarna. Inget mer. I testbilen är det ett stort utrymme under sängen, en garderob, ett linneskåp och gott om plats under lillsoffan. Det är också gott om överskåp utmed väggarna.
Lägg till det hyllor i hallen, vinflaskehållare och en nyhet som Bürstner är ensamma om – magnetisk glasförvaring. En metallremsa på hyllan och glas med magneter i fötterna gör att de står stadigt utan att skramla under färd.
Slutsats
Det är tydligt att Bürstner har ansträngt sig med denna modell. Spegeln i badrumsdörren är en av många vardagspraktiska detaljer. Värdet av dessa små detaljer ska inte underskattas.
Att vi i testet menar att man genom att använda Sprinters originalchassi fått en rimligt prissatt modell är inte samma sak som att detta är en billig husbil, det är en ganska kostsam husbil för att vara en halvintegrerad mellanklassbil. Men den kommer i princip fullutrustad från start, med mycket god körkomfort och alla Mercedes avancerade förarassisteneter.
För att vara en kompetent vinterbil är prislappen rentav låg.
Vi gillar
- Den öppna och luftiga planlösning
- Mercedes förarmiljö
- Bakhjulsdrift
Vi önskar
- Bredare säng och badrum (en ekvation som är omöjlig, vi vet. Men man ska vara medveten om att sängen och badrummet är smala)
Fakta
- Modell Bürstner Lyseo M660
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes Sprinter
- Motor 316 CDI 2,2L 4 cyl Common Rail diesel, 163 hk
- Vridmoment 380 Nm
- Växellåda 7 växlad automat
- Totalvikt 3 500 kg / 3 850 / 4 100 kg
- Max last 450 kg / 800 kg / 1 050 kg
- L x B x H 699 x 232 x 299 cm
- Bränsletank 93 liter
- Vattentank 120 liter
- Gråvattentank 120 liter
- Toatank 17 liter
- Pris från ca: 870 000 kr
- Pris som testad ca: 1 000 000 kr
- www.buerstner.com/se/hem
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, Sidvindsassistent, Aktiv bromsassistent, Klimatanläggning motor, farthållare, elspeglar, backkamera, infotainment system, kylskåp med frysfack, spis med 3 gasolbrännare, mörkläggningsjalusier, Truma 6 kw luftburen värme med elpatron, frostfria tankar