Meny

.

Bürstner Lyseo TD Harmony Line 644G

Planlösning som överraskar

I januari 2020 gjorde Lyseo TD 644G sin debut på CMT-mässan i Stuttgart. En halvintegrerad modell med en planlösning man mer förväntar sig av en alkovbil. Av Lyseoseriens elva planlösningar är den här den mest innovativa. Är den lika lyckad som nyskapande?

 

Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet

 

Harmony Line innebär det att det handlar om en lyxigare version. I lyxen ingår möjligheten att själv välja mellan utvändig champagnefinish eller en silverfärgad hytt. Dessutom får man med en Harmony Line saker som 16” lättmetallfälgar, läderklädd ratt, farthållare och ljuspaket.

Lyseo byggs på Fiat Ducato camperchassi, lågt med bred spårvidd bak. Standardmotor är i Harmony versionen 140 hk versionen av Fiats 2,3 liters turbodiesel.

Totalvikten hålls under 3,5 tons gränsen och kan rattas av personer med ett vanligt B-körkort.

Tack vare det låga chassit har man lyckats få till en ståhöjd på 205 cm, vilket inte är dumt när man är lång. Bekvämt är det även med den breda entrédörren och det elstyrda trappsteget. Garage som kan öppnas från båda sidorna underlättar.

Väggarna är klädda i aluminium utvändigt och plywood invändigt. Taket är klätt med glasfiber för att stå emot hagel. Både väggar och tak har 30 mm isolering.

Golvet är Bürstners Thermo-Floor, 41 mm tjockt och undersida klädd i glasfiberlaminat. Vattentankarna är isolerade vilket är bra när det är kallt.

Flexibel sänglösning

När man stiger in dras blicken direkt mot den bakre delen av husbilen. Här väntar nämligen en inbjudande U-formad soffa klar att ta emot en när man vill koppla av.

När man slår sig ner i soffan är det härligt att kunna sträcka på benen och chilla framför TVn. När mörkret faller på blir det extra mysigt med de många dimbara ljusdetaljerna i taket.

Ovanför soffan hänger en elstyrd taksäng som i och för sig är ett tillval. Men att strula med soffkuddar för att bädda säng är något vi inte är så pigga på. Taksängen tillför så mycket att den borde vara standard. Vi har svårt att se att någon kommer beställa bilen utan taksäng.

Om man sänker ner sängen halvvägs kan man koppla madrassen med en extra madrass som placeras på hyllan bakom den u-formade sittsoffan. På så vis skapas massor av plats och möjlighet att ligga både tvärs och längs.

På vardera sidan om den bakre madrassdelen finns två skåp. Om du nöjer dig med ett lite smalare mått sänker du ner sängen helt. Fördelen med detta är att det är lättare att ta sig i och ur sängen.

Om du bäddar soffan till en säng skapas en våningssäng och ger då sovplats åt fyra personer.

I soffan kan man som tillval få två trepunktsbälten med lösa nackstöd för två extra passagerare. Bilen kan alltså sträckas till att husera fyra personer om så önskas.

Vi tycker

Bürstner har lyckats få till en fantastisk rymd i bilen. Den generösa ståhöjden understryker rymdkänslan ytterligare.

Taksängen är en bekväm historia som tillför både trivsel och flexibilitet, vi råder alla spekulanter att välja den.

Badrummet känns riktigt lyxigt och går i linje med resten av bilen. Bürstner har i flera år haft ”hemmakänsla” som slogan och bilen lever upp till detta.

I husbilen finns tillräckligt med USB-uttag och de lätthanterade belysningspanelerna i hotellstil har placerats på de rätta ställena.

Tyvärr har inga kabelskydd använts vid dragningen av kablar.

Kortfattat är detta en komfortabel resebil för två som faktiskt är nyskapande på riktigt.

Vi gillar

  1. Trivseln ombord
  2. Ståhöjden
    Lyxigt badrum
  3. Ramfönster

Lägg till din rubriktext här

  1. Att taksängen vore standard
  2. Mer omsorg vid kabeldragning, det är oskyddade kablar i utrymmet bredvid vattentanken.
  3.  

Fakta

Utrustning testbil

Airbags, ABS, ESP, ASR, farthållare, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservdäck), AC, 16’ lättmetallfälgar, Truma dieselburen värmare, spis med 3 lågor, 175 l. Thetford compressorkyl, Thetford vridbar toa, LED bodelsbelysning, 95 AH AGM bodelsbatteri, 2 x 11 kg gasolflaskor.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift