Unikt utbud
Italien Àr inte ett husbilsland som andra. Och det syns pÄ landets största mÀssa som i Är var mÀrkt av pandemins framfart. Men trots glesare mellan sÄvÀl utstÀllare som besökare var det en hel del intressant att titta pÄ.
Text Stefan Janeld
Foto Rok VizoviĆĄek
För ett drygt decennium sedan var Italien instegsbilarnas förlovade land och barnfamiljer köpte alkovbilar i drivor. Men det var dÄ det. Nu Àr den italienska husbilsmarknaden mer lik övriga Europas. Det sÀljs frÀmst hel- och halvintegrerade bilar i mellan- och premiumklassen och inredda skÄpbilar ökar kraftigt. De instegsbilar som tillverkas i landet exporteras till största del.
Italien har en mÀngd inhemska tillverkare. Vi kÀnner alla till fabrikat som McLouis, Ci/RollerTeam, Elnagh, Mobilvetta, Rimor, Giottiline och Laika. Men det finns en hel del andra tillverkare. MÄnga mindre med unika nischer pÄ marknaden. Inte sÀllan med bodelar i monocoque. PÄ mÀssan var det fÀrre av dessa Àn vanligt, men Arca och AieSistem var pÄ plats.
Smittskydd
MÀssan hade vidtagit ÄtgÀrder för att hindra spridning av Covid19 bland utstÀllare och besökare. Vid entrén togs tempen med infraröd termometer. Handdesinfektion stod i alla montrar. AvstÄndsmarkeringar dÀr det fanns risk för köbildning. Ansiktsmask obligatorisk. Endast elektroniska biljetter för att undvika kontaktsmitta. Endast en person i taget inne i ett fordon alternativt att man Àr i sÀllskap.
AieSistem - Kompakt premium
Inte mĂ„nga utanför Italien kĂ€nner till AieSistem. Men det Ă€r ett anrikt företag som inredde sin första skĂ„pbil 1983. De sĂ„ldes faktiskt Ă€ven i Tyskland under en kort tid, men dĂ„ under importörens namn â Wanner.
AieSistem Àr exklusiva, kompakta, husbilar byggda i monocoque och de inreder Àven skÄpbilar. Men priserna hÄlls i schack genom att man endast sÀljer direkt frÄn fabriken, utan mellanhÀnder.
Tre serier finns att vÀlja pÄ. Projet Xpert Àr den billigaste och baseras pÄ Renault. Projet Xcellent byggs pÄ Fiat och toppmodellen Projet Xclusive stÄr pÄ chassi frÄn Mercedes.
Alla Àr kompakta och mÀter mellan 572 och 650 cm.
Fabriken ligger strax utanför Verona. Bara ett stenkast frĂ„n en annan tillverkare av exklusiva, kompakta, husbilar i monocoque â Wingamm. Man kan ju undra om det Ă€r en slump eller om det finns ett samband.
Arca - Skulle passa bra i Norden
Arca Àr ett premiumfabrikat inom Trigano Gruppen. En rent Italiensk angelÀgenhet Àn sÄ lÀnge. Det har funnits planer pÄ lansering i Norden, dessa skrinlades dock pÄ grund av kapacitetsbrist. Men tekniskt Àr de redo för vÄrt bistra klimat. De byggs i samma fabrik som Mobilvetta och delar mycket av tekniken.
Arca Ă€r et ord som anvĂ€ndes pĂ„ medeltiden i Spanien och Italien. Det betyder stark kista, i meningen att man dĂ€ri förvarar vĂ€rdesaker. Tidigt i kristendomens historia förvarades oblaten i en âArcaâ.
Ett namn de skulle kunna slÄ mynt av nu nÀr husbilars sÀkerhet uppmÀrksammats.
Thor visade upp sig
Lite ovÀntat stod det en Thor Chateau utstÀlld pÄ mÀssan. Den sÄg lite ensam ut men intresset var stort.
Extra ovÀntat var det med tanke pÄ att Thor Àr Àgare till Hymer Gruppen och de har beslutat avstÄ alla mÀssor under 2020.
BluCamp - Helintegrerad för uthyrning
BluCamp startades för tjugo Är sedan för att förse den Italienska marknaden med husbilar för uthyrning via uthyrningskedjan BluRent. De kÀndes igen pÄ ett blÄtt kjolpaket.
Förutom hyresbilar har man gjort sig kÀnda som ett av fÄ fabrikat som erbjuder en handikappanpassad husbil.
Normalt byggs bilarna av Rimor efter specifikationer frÄn BluCamp. Men den senaste modellen, helintegrerade Ocean 725, byggs i Laikas fabrik och Àr kusin till deras helintegrerade Etrusco. Dock i enklare utförande och med en imponerande lÄg prislapp, 63 000 Euro i Italien. Visserligen med pÄver utrustningsnivÄ, men ÀndÄ.
Giottiline Ă„terupplivar sin helintegrerade
I Sverige för Giottiline en tynande tillvaro. Men i hemlandet Àr namnet gott. Idag huserar Giottiline i Rapido Gruppen. Man marknadsför sig som ett premiumfabrikat, men det Àr en överdrift.
Den stora nyheten Àr att de Äterlanserar sin helintegrerade G-Line. Modellserien pausades nÄgra Är efter att man haft problem med frontmasken. Den nya G-Line har kvar bulan pÄ taket, dÀr har den frÀmre taksÀngen sin plats nÀr den inte anvÀnds. En lösning som ger mycket fin rymd i bilen och man slipper huka sig fram till förarplatsen. PÄ bilderna lÄngbÀddarsversionen, G-Line 937.
SkyUp - 40% lÀttare popup-tak
Popup-tak Àr en vÀxande trend i hela Europa. Detta tak kallat SkyUp Àr Italienskt och framhÄller den lÄga vikten som frÀmsta argument. Blott 100 kg jÀmfört med de 140 kg som andra tak vÀger (enligt uppgifter frÄn SkyUp). Viktökningen pÄ bilen blir dock endast 87 kg eftersom det försvinner ca 13 kg material nÀr man öppnar upp taket.
I nedfÀllt lÀge bygger taket bara 20 cm.
Man kan köpa taket i flera olika fÀrger och med olika utrustningsnivÄer. Bland annat kan man fÄ taket med solpaneler, ventilatorer och till och med luftkonditioneringsaggregat. Man kan Àven fÄ tallriksfjÀdrar under madrassen som ökar komforten och minskar risken för mögel.
Tillverkaren sĂ€ljer till sĂ„vĂ€l privatpersoner som vill lĂ„ta montera pĂ„ sin egen skĂ„pbil och till fabriker för serieproduktion. Ăn sĂ„ lĂ€nge har de montörer i Italien och Tyskland.
Rimor - Bortglömd planlösning
Rimor Hygge 12 Plus Àr inredd med fransk sÀng och fyrsittsdinette. En kombination som var vanlig för 15-20 Är sedan men som idag Àr mycket ovanlig eftersom man anvÀnder snurrbara framstolar för att vinna utrymme ombord. Och ge bÀttre sittkomfort.
Men fyrsittsdinetter har sina poÀnger. Man sitter mer samlat runt bordet. Man kan fÄ till fyra bÀltade platser i dinetten sÄ man kan Äka hela sex personer. Det gÄr i ett huj att bÀdda ner dinetten. Gör man det kan man sova sex personer ombord, ty det finns Àven en taksÀng. Men bekvÀmast blir modellen för ett resande par som vill ha var sin stor sÀng.
Prislappen Àr vÀldigt lÄg, 43 000 Euro. Men dÄ Àr det ocksÄ en bil utrustad för södra Europa.