.

Il Salone del Camper, Parma, 12-20 september 2020

Unikt utbud

Italien är inte ett husbilsland som andra. Och det syns på landets största mässa som i år var märkt av pandemins framfart. Men trots glesare mellan såväl utställare som besökare var det en hel del intressant att titta på.

Text Stefan Janeld

Foto Rok Vizovišek

För ett drygt decennium sedan var Italien instegsbilarnas förlovade land och barnfamiljer köpte alkovbilar i drivor. Men det var då det. Nu är den italienska husbilsmarknaden mer lik övriga Europas. Det säljs främst hel- och halvintegrerade bilar i mellan- och premiumklassen och inredda skåpbilar ökar kraftigt. De instegsbilar som tillverkas i landet exporteras till största del.

Italien har en mängd inhemska tillverkare. Vi känner alla till fabrikat som McLouis, Ci/RollerTeam, Elnagh, Mobilvetta, Rimor, Giottiline och Laika. Men det finns en hel del andra tillverkare. Många mindre med unika nischer på marknaden. Inte sällan med bodelar i monocoque. På mässan var det färre av dessa än vanligt, men Arca och AieSistem var på plats.

Smittskydd

Mässan hade vidtagit åtgärder för att hindra spridning av Covid19 bland utställare och besökare. Vid entrén togs tempen med infraröd termometer. Handdesinfektion stod i alla montrar. Avståndsmarkeringar där det fanns risk för köbildning. Ansiktsmask obligatorisk. Endast elektroniska biljetter för att undvika kontaktsmitta. Endast en person i taget inne i ett fordon alternativt att man är i sällskap.

54 000 besökare besökte mässan.
Ingen kommer in med förhöjd kroppstemperatur.
Skyltar påminner om smittskyddsreglerna.

AieSistem - Kompakt premium

Inte många utanför Italien känner till AieSistem. Men det är ett anrikt företag som inredde sin första skåpbil 1983. De såldes faktiskt även i Tyskland under en kort tid, men då under importörens namn – Wanner.

AieSistem är exklusiva, kompakta, husbilar byggda i monocoque och de inreder även skåpbilar. Men priserna hålls i schack genom att man endast säljer direkt från fabriken, utan mellanhänder.

Tre serier finns att välja på. Projet Xpert är den billigaste och baseras på Renault. Projet Xcellent byggs på Fiat och toppmodellen Projet Xclusive står på chassi från Mercedes.

Alla är kompakta och mäter mellan 572 och 650 cm.

Fabriken ligger strax utanför Verona. Bara ett stenkast från en annan tillverkare av exklusiva, kompakta, husbilar i monocoque – Wingamm. Man kan ju undra om det är en slump eller om det finns ett samband.

Projet Xcellent 600 FB heter denna modell med fransk säng. Som namnet antyder är den 6 meter kort.
En finess är det utdragbara stället för moped eller elcykel bak.
Notera tevens placering, längst fram, ovanför framstolarna. Där rök tevefåtöljerna…
Med fransk säng blir det rymligt ombord trots kompakta mått.
Särskilt bred är sängen inte
Lågt placerad kyl.

Arca - Skulle passa bra i Norden

Arca är ett premiumfabrikat inom Trigano Gruppen. En rent Italiensk angelägenhet än så länge. Det har funnits planer på lansering i Norden, dessa skrinlades dock på grund av kapacitetsbrist. Men tekniskt är de redo för vårt bistra klimat. De byggs i samma fabrik som Mobilvetta och delar mycket av tekniken.

Arca är et ord som användes på medeltiden i Spanien och Italien. Det betyder stark kista, i meningen att man däri förvarar värdesaker. Tidigt i kristendomens historia förvarades oblaten i en ”Arca”.

Ett namn de skulle kunna slå mynt av nu när husbilars säkerhet uppmärksammats.

I Italien är Arca ett starkt varumärke. Modellnamnet Europa har hängt med länge och i år visades det en helt ny, efterlängtad, version kallad Europa New Deal. Intresset var stort. På bilderna är det tvärbäddsversionen P 699 GLM med taksäng över sittgruppen.
Motstående soffor och litet bord gör det lätt att röra sig ombord. Bordet kan göras större vid behov.
Även bak i bilen är det rejält med golvyta.
Badrummet har en separat duschkabin. Med ett samlat badrum istället för delat blir det plats för en stor garderob.
Vinkelkök i exklusiva material.

Thor visade upp sig

Lite oväntat stod det en Thor Chateau utställd på mässan. Den såg lite ensam ut men intresset var stort.

Extra oväntat var det med tanke på att Thor är ägare till Hymer Gruppen och de har beslutat avstå alla mässor under 2020.

BluCamp - Helintegrerad för uthyrning

BluCamp startades för tjugo år sedan för att förse den Italienska marknaden med husbilar för uthyrning via uthyrningskedjan BluRent. De kändes igen på ett blått kjolpaket.

Förutom hyresbilar har man gjort sig kända som ett av få fabrikat som erbjuder en handikappanpassad husbil.

Normalt byggs bilarna av Rimor efter specifikationer från BluCamp. Men den senaste modellen, helintegrerade Ocean 725, byggs i Laikas fabrik och är kusin till deras helintegrerade Etrusco. Dock i enklare utförande och med en imponerande låg prislapp, 63 000 Euro i Italien. Visserligen med påver utrustningsnivå, men ändå.

Bildtext

Giottiline återupplivar sin helintegrerade

I Sverige för Giottiline en tynande tillvaro. Men i hemlandet är namnet gott. Idag huserar Giottiline i Rapido Gruppen. Man marknadsför sig som ett premiumfabrikat, men det är en överdrift.

Den stora nyheten är att de återlanserar sin helintegrerade G-Line. Modellserien pausades några år efter att man haft problem med frontmasken. Den nya G-Line har kvar bulan på taket, där har den främre taksängen sin plats när den inte används. En lösning som ger mycket fin rymd i bilen och man slipper huka sig fram till förarplatsen. På bilderna långbäddarsversionen, G-Line 937.

Bilen mäter 7,44 meter och står på antingen Citroën eller Fiat chassi. Den säljs i basutförande med 3,5 tons totalvikt. Vilket låter helt galet då vikt i körklart skick anges till 3 308 kg. Det ger under 200 kg i lastvikt.
Kvalitetskänslan är bättre än bilens rykte.
Långbäddar
Delat badrum

SkyUp - 40% lättare popup-tak

Popup-tak är en växande trend i hela Europa. Detta tak kallat SkyUp är Italienskt och framhåller den låga vikten som främsta argument. Blott 100 kg jämfört med de 140 kg som andra tak väger (enligt uppgifter från SkyUp). Viktökningen på bilen blir dock endast 87 kg eftersom det försvinner ca 13 kg material när man öppnar upp taket.

I nedfällt läge bygger taket bara 20 cm.

Man kan köpa taket i flera olika färger och med olika utrustningsnivåer. Bland annat kan man få taket med solpaneler, ventilatorer och till och med luftkonditioneringsaggregat. Man kan även få tallriksfjädrar under madrassen som ökar komforten och minskar risken för mögel.

Tillverkaren säljer till såväl privatpersoner som vill låta montera på sin egen skåpbil och till fabriker för serieproduktion. Än så länge har de montörer i Italien och Tyskland.

Rimor - Bortglömd planlösning

Rimor Hygge 12 Plus är inredd med fransk säng och fyrsittsdinette. En kombination som var vanlig för 15-20 år sedan men som idag är mycket ovanlig eftersom man använder snurrbara framstolar för att vinna utrymme ombord. Och ge bättre sittkomfort.

Men fyrsittsdinetter har sina poänger. Man sitter mer samlat runt bordet. Man kan få till fyra bältade platser i dinetten så man kan åka hela sex personer. Det går i ett huj att bädda ner dinetten. Gör man det kan man sova sex personer ombord, ty det finns även en taksäng. Men bekvämast blir modellen för ett resande par som vill ha var sin stor säng.

Prislappen är väldigt låg, 43 000 Euro. Men då är det också en bil utrustad för södra Europa.

Hygge 12 Plus byggs på Renault och är 6,99 meter lång.
Fyrsittsdinetter i halvintegrerade husbilar är idag väldigt ovanligt. Men har sina poänger.
Bordet är inte stort
Badrummet har ett stort fönster och duschkabin med dörr.
Fransk säng