Dave Peterson var flygplansdesigner hos Boeing. Fritiden spenderade han antingen i husvagnen eller bÄten. Han slets mellan husvagnens komfort och bÄtens kÀnsla av att komma ivÀg och uppleva nÄgot nytt. Han kom fram till att en motordriven husvagn vore idealet. DÄ kunde han ta bÄten pÄ slÀp.
Â
1959 gjorde han slag i saken och ritade sitt drömfordon. Tidpunkten var ingen tillfĂ€llighet. DĂ„ introducerade General Motors Corvair. Med motorn bak över drivhjulen var det en perfekt bas att bygga husbil pĂ„. Att Corvair i allt övrigt var ett misslyckande av sĂ„dana proportioner att en bok skrevs om den, âUnsafe at any speedâ, Ă€r en annan historia. Motorn var en 80 hĂ€stkrafter svag bensinmotor.
Dave drog nytta av sina kunskaper inom flygplanskonstruktion och valde en sÄ kallad monocoque-konstruktion, en sjÀlvbÀrande kaross som varken krÀver ram eller chassi. Front och akter gjordes i glasfiber medan mittsektionen tillverkades av aluminiumplÄt pÄ aluminiumribbor.
Resultatet blev en bil med mjuka former och lÄg profil, vilket bidrog till den för tiden mycket lÄga brÀnsleförbrukningen 1,4 liter per mil.
1960 byggde Dave, ihop med studenter frÄn den lokala tekniska skolan, femton bilar som sÄldes för 7 000 dollar styck, De döptes fiffigt nog till Go-Home.
1964 köpte en förlÀggare i Kansas vid namn John Tillotson rÀtten att licenstillverka husbilen. Han döpte om den till Ultra Van efter sitt nystartade företag Ultra Inc.
Ultra Van blev aldrig nÄgon stor succé. 1970, efter 373 tillverkade husbilar, las fabrikationen ner, dels för att GM slutade med Corvair 1968, dels för att fler husbilsbyggare fÄtt fart pÄ sin verksamhet och Ultra Van inte lÀngre var konkurrenskraftig. De sista fordonen kostade 10 000 dollar och det var mer Àn de flesta husbilar pÄ den tiden.
Dave Peterson gjorde ett försök 1973 att blÄsa nytt liv Ultra Van. En nÄgot lÀngre version med en Oldsmobile Rocket V8 togs fram. Men sÄ slog brÀnslekrisen till och sagan var all.
DÄ bilen inte har nÄgra delar som kan rosta har de flesta överlevt tidens tand. MÀrkesklubben, Ultra Van Motor Coach Club, har hela 250 medlemmar.
Â
Artikeln publiceras i samarbete med Douglas Keister som gett ut boken Mobile Mansions. En mycket trevlig bok endast utgiven i USA men möjlig att fÄ tag pÄ via nÀtet. www.douglaskeister.com