Liksom några andra amerikanska båtfabrikanter gjorde Glastron en inbrytning i husbilsbranschen i slutet av sextiotalet, närmare bestämt 1968. Några husbilar gör man inte längre. Men väl snabba plastbåtar med hyggligt kvalitetsrykte. Mest kända är man för sin Batboat från 1967 och de tjugosex båtar man byggde till James Bond filmen Leva låta dö (Live and let die) 1973. Av de tjugosex totalförstördes sjutton under inspelningen.
Den sex meter långa helintegrerade husbilens kaross byggdes helt i glasfiber. I ett stycke! Man trädde karossen över en säkerhetsbur. Glastron hade god vana att bygga i glasfiber (första glasfiberbåten rullade ut från fabriken 1956). Chassiet till bilen var ett Dodge M-300.
Att bilen var ett exklusivt bygge vittnar priset om. Tolvtusen dollar var dubbelt upp mot vad Winnebago begärde för bilar i samma storlek. Men priset var inget hinder. Order för överstigande en miljon dollar skrevs på kort tid.
Bilen på bilderna såldes 1970 och tros vara den första bilen som byggdes. De flesta samtida bilar hade inredning i plastfanér. Inte så vackert. Glastron använde fanér av röd ek vilket är betydligt vackrare. Snart fyrtio år senare är bilen i ett orenoverat men utmärkt skick. Ett gott betyg åt kvaliteten på bygget.
Vill du läsa mer? Gå in på företagets hemsida. Under fliken ”History” finns en del intressant läsning, www.glastron.com. Originalbroschyren kan du läsa på: www.classicglastron.com/gl-motorhomes.html
Artikeln publiceras i samarbete med Douglas Keister som gett ut boken Mobile Mansions. En mycket trevlig bok endast utgiven i USA men möjlig att få tag på via nätet. www.douglaskeister.com