Meny

.

Caravan Salon 2023, MTC Vialla Grande Elettrico

PÄ sidan av plÄtisen stÄr det 100% electric. Det visar sig vara en sanning med modifikation. Men man har kommit en rejÀl bit pÄ vÀgen.

 

Av Stefan Janeld

 

Ni som lÀser Alltomhusbilen regelbundet har kanske lÀst om nÀr vi testade vÀrldens första helektriska husbil, bildel och bodel, frÄn Winnebago. En bil jag beskrev som lÄngt före nÄgot som tillverkas i Europa.

NĂ€r jag dĂ„ sĂ„g MTC’s bil, baserad pĂ„ Ford E-Transit med texten 100% electric pĂ„ sidan tĂ€nkte jag att nĂ„gon faktiskt lyckats med nĂ„got liknande Winnebago eRV2.

 

100% elektrisk vid elstolpe

Basbilen Àr densamma, om Àn i en lite nyare version med nÄgot lÀngre rÀckvidd. 243 km istÀllet för 170 km.

Man anvÀnder kompressorkylskÄp, induktionsplatta och det finns en 230V AC/vÀrmare frÄn Dometic. Men ska man fricampa Àr det en Truma 4kW dieselvÀrmare som hÄller kylan stÄngen. SÄ visst, vid elstolpe Àr modellen 100% elektrisk. Men inte vid fricamping sÄ som Winnebago eRV2 Àr med sin elektriska vÀrmare.

Om bilen Àr 100% eller 50% elektrisk avgörs av hur du anvÀnder den. Fricampar du mycket lutar jag Ät att den Àr 50% elektrisk. Om du aldrig fricampar köper jag att man kallar den 100% elektrisk.

Priset var en positiv överraskning. PÄ mÀssan begÀrdes 116 850 Euro. Mycket pengar, men med tanke pÄ att det Àr en bil i teknikens framkant Àr det ett högst rimligt pris.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig lite med modelln. Klicka för större bilder.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift