PÄ sidan av plÄtisen stÄr det 100% electric. Det visar sig vara en sanning med modifikation. Men man har kommit en rejÀl bit pÄ vÀgen.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Ni som lÀser Alltomhusbilen regelbundet har kanske lÀst om nÀr vi testade vÀrldens första helektriska husbil, bildel och bodel, frÄn Winnebago. En bil jag beskrev som lÄngt före nÄgot som tillverkas i Europa.
NĂ€r jag dĂ„ sĂ„g MTCâs bil, baserad pĂ„ Ford E-Transit med texten 100% electric pĂ„ sidan tĂ€nkte jag att nĂ„gon faktiskt lyckats med nĂ„got liknande Winnebago eRV2.
Â
100% elektrisk vid elstolpe
Basbilen Àr densamma, om Àn i en lite nyare version med nÄgot lÀngre rÀckvidd. 243 km istÀllet för 170 km.
Man anvÀnder kompressorkylskÄp, induktionsplatta och det finns en 230V AC/vÀrmare frÄn Dometic. Men ska man fricampa Àr det en Truma 4kW dieselvÀrmare som hÄller kylan stÄngen. SÄ visst, vid elstolpe Àr modellen 100% elektrisk. Men inte vid fricamping sÄ som Winnebago eRV2 Àr med sin elektriska vÀrmare.
Om bilen Àr 100% eller 50% elektrisk avgörs av hur du anvÀnder den. Fricampar du mycket lutar jag Ät att den Àr 50% elektrisk. Om du aldrig fricampar köper jag att man kallar den 100% elektrisk.
Priset var en positiv överraskning. PÄ mÀssan begÀrdes 116 850 Euro. Mycket pengar, men med tanke pÄ att det Àr en bil i teknikens framkant Àr det ett högst rimligt pris.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig lite med modelln. Klicka för större bilder.