Till 2024 Àr det Carthagos C-Tourer som stÄr för nyheterna. En ny planlösning pÄ tvÄ chassin visades pÄ pressvisningen i Jeruzalem, Slovenien. Men jag var gladast att se strÄlkastarna.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag hade ingen aning om att det fanns tvĂ„ Jeruzalem i vĂ€rlden. Jag har inte varit i Jerusalem med ett S. Men har svĂ„rt att tro att det Ă€r en lika vacker plats som Jeruzalem med Z. Landskapet bjuder hissnande vyer och vĂ€gar som torde vara varje motorcyklists vĂ„ta dröm. I nĂ€rheten har Carthago tvĂ„ fabriker. En för plĂ„tisar och en för att bygga husbilar.Â
C-Tourer 145 RB LE
Denna nya modell Àr egentligen fyra modeller. Den byggs nÀmligen pÄ valbart Fiat eller Mercedes med AL-KO chassi och i hel- eller halvintegrerat utförande. PÄ pressvisningen stod de helintegrerade versionerna.
Exteriört det tvÄ saker som sticker ut. Den nya bakstammen som Carthago gÀrna lyfter fram. Men som nordbo fastnar mina ögon pÄ bilarnas ögon, visningsbilarna har nÀmligen fÄtt Carthagos exklusiva LED strÄlkastare. NÄgot som kommer vara en stor hjÀlp nÀr det Àr mörkt pÄ slaskig vintervÀg eller om det snöar. Dessa Àr nÀmligen bland de bÀsta strÄlkastare som erbjuds pÄ helintegrerade husbilar. De Àr inte försÀnkta, sÄ snö eller slask kan inte fastna. De Àr tyvÀrr inte standard, man mÄste köpa bilen i Superior utförande.
C-tourer pÄ Fiat/AL-KO  kan fÄs med antingen 3,5 tons totalvikt eller 4,2 ton. Mercedes versionen kan fÄs med 3,5 tons totalvikt i halvintegrerat utförande, men inte som helintegrerad, den finns endast med 4,2 tons totalvikt. Gissningsvis kommer den tyngre versionen bli vanligast i Sverige.
Â
I bildgalleriet kan du stifta nÀrmare bekantskap med Carthago i145 RB LE, klicka för större bild och informativa bildtexter