Carthago är inte kända för att göra drastiska förändringar år för år. De tror mer på evolution än revolution. Till 2025 är nyheterna dock fler än vanligt. Man lanserar en helt ny modellserie på Mercedes/AL-KO och förnyar klassiska Chic E-line.
Av Stefan Janeld
Carthagos modellprogram har varit sig i stort sett likt sedan före pandemin. Man har ändrat detaljer och förfinat sina modeller. Men de stora nyheterna har varit färre än vanligt. Får på pressvisningen veta att de nyheter man presenterar i år varit klara sedan flera år men att man valt att vänta på grund av chassibristen som rått. Man hoppade helt sonika över modellår 2024. Det finns en logik i detta då man i maj i år levererade de sista 2022:orna.
Äntligen är litiumbatteri standard!
Det har tagit tid. Men nu överger Carthago AGM batterier i sina bodelar. Jag tror man är den enda större tillverkare som tar detta steg.
Standard är 1st 150 Ah, men man kan beställa deras autonomipaket och då får 3 stycken. Då ingår också en kraftig laddare/inverter från Mastervolt och en laddbooster.
Självsäkert C i grillen
Carthago har i flera år haft ett stort C i grafiken på bodelen. C:et har liksom blivit deras symbol. I år får den hedersplacering i grillen. Och det gör mer för bilarnas attityd än man kan tro.
E-Line får ny exteriör
Chic E-Line är företagets näst högsta modellserie. En lyxig husbil i översta premiumklassen. Till 2025 får de Mercedes baserade modellerna en exteriör som känns ny och fräsch. Interiören lämnas i stort orörd.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med nya Chic E-Line. Klicka för större bild och bildtext
Ny modellserie: C2-Tourer I
C-Tourer är en storsäljare för Carthago. Det är deras instegsserie men fortfarande en premiumhusbil av toppklass. Byggs på både Fiat och Mercedes.
Till 2025 får C-Tourer en syskonserie kallad C2-Tourer I. Den baseras på Mercedes med AL-KO chassi och är en lite smalare modellserie, 217 cm, vilket sparar ca 50 kg i vikt. C2-Tourer är framtagen för att kunna erbjuda rimliga lastvikter redan vid 3,5 tons totalvikt. Finns bara som helintegrerad.
Samtidigt som C2-Tourer lanseras byter C-Tourer namn till C1-Tourer.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med C2-Tourer I. Klicka för större bild och bildtext.
Konservativa
I år hade Carthago förvisso en hel del nytt att visa. Och man går i bräschen genom att vara första tillverkare att överge bly/syra batterier till förmån för litium. Men man har fortfarande inga modeller med motstående soffor. Alla hel- och halvintegrerade modeller har vinkelsoffa.