Det är inte ofta man har fog för att kalla en husbil unik. Även ordet innovativ används på tok för ofta i tillverkarnas säljmaterial. Men nya Malibu Genius är både innovativ och unik.
En annan nyhet är att du 2025 även kan få hel- och halvintegrerade Malibu på Mercedes/AL-KO.
Av Stefan Janeld
Redan på middagen dagen före pressvisningen kunde vi märka att Malibus representanter var lite extra glada och stolta över vad som skulle komma att visas. I år skulle vi få se något helt revolutionerande, en bil som inte liknar något annat.
Jojo, det har man ju hört förut från husbilstillverkare. Jag varnade för att de nu höjde förväntningarna så pass att ingen husbil rimligen skulle kunna leva upp till sådana stora ord.
Men jag måste faktiskt tillstå att det inte var överord. Nya plåtisen på Mercedes är inte lik någon annan.
Genius 641 LE
Det finns en del kaxiga modellnamn i husbilsvärlden. Men frågan är om inte Malibu är kaxigast av alla som döper sin innovativa plåtis på Mercedes till Genius.
Bakgrunden till modellens unika lösning är att man ville bygga en modell på Mercedes men deras skåpbilar var antingen för korta eller för långa för att passa visionen för modellen. Malibus grundare, Karl Heinz Schuler, beslöt då att skapa ett skåp i exakt den längd han anser vara idealisk. Det landade på 640 cm, Mercedes är i original antingen 593 eller 680 cm.
För att nå ideallängden har man gjort en förlängning i glasfiber som skarvas på det befintliga skåpet. Bilen blev inte bara i rätt längd. Man kunde göra ett multifunktionellt garage med baklucka istället för de traditionella dörrarna. Garaget är lägre än på vanliga plåtisar vilket gör att man kan få god volym utan att höja sängarna i sovrummet.
Genius är som standard bakhjulsdriven men kan beställas med fyrhjulsdrift.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med Malibu Genius. Klicka för större bilder och bildtexter.
Hel- och halvintegrerade nu även på Mercedes/AL-KO
Redan förra året smyglanserade Malibu hel- och halvintegrerade modeller på Mercedes/AL-KO. Men då de hade förtvivlat få chassin valde de att endast marknadsföra och sälja dessa i Italien. Nu har de säkrat fler chassin och lanserar modellerna i alla länder.
Inalles är det sex nya modeller, tre halvintegrerade och tre helintegrerade, alla med långbäddar i sovrummet. De halvintegrerade kan fås med antingen vit eller svart metallic hytt.
Bilarna kan fås i två versioner ”Lightweight” eller ”Comfort”. Skillnaden är att Comfort har en totalvikt på 4,2 ton med lightweight väger in på 3,5 ton.
En nyhet som denna hade ett vanligt år varit den dominerande. Men i år hamnade dessa modeller lite i skymundan av Genius. Men jag gissar att de kommer sälja bättre.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med Malibu på Mercedes. Klicka för större bilder och bildtexter.
Malibu van, ny front och dekor
Plåtisarna är Malibus starkaste segment, man säljer allt man kan bygga. Vilket numera är en hel del då man förra året öppnade en dedikerad plåtisfabrik i Slovenien.
I år har all energi gått till den nya modellen Genius. Så de Fiat-baserade modellerna får nöja sig med ny utvändig dekor och Fiats nya nuna dekorerad med Malibu namnet..