Har gjort en klassresa
2011 deklarerade Carthago att man skulle ge sig in i mellanklassen med nya modellserien C-Tourer. Men det var dÄ det. Med Ären har C-Tourer blivit allt kompetentare och idag Àr det en fullfjÀdrad premiumbil.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Första Ären byggdes C-Tourer pÄ Fiats camperchassi. Men relativt snart bytte man till AL-KO chassi. En klar komfortvinst.
NĂ€r jag kör bilen pĂ„ slingrande smĂ„vĂ€gar söder om Stockholm Ă€r det en fröjd att ratta genom kurvorna. Bilen ârinnerâ fram pĂ„ vĂ€gen. Framfarten kĂ€nns mycket sĂ€ker, reptilhjĂ€rnan varnar aldrig, inte ens i de snĂ€vaste kurvorna.
En bidragande orsak till den trygga körkĂ€nslan Ă€r den djupt nerdragna framrutan. Ett signum för Carthago och nĂ„got mĂ„nga tillverkare tagit efter. Men ingen har nĂ„tt den körkĂ€nsla som Carthago erbjuder. Faktiskt Ă€r deras helintegrerade bil lika lĂ€tt att placera pĂ„ vĂ€gen som en halvintegrerad. Totalt sett föredrar jag Carthagos helintegrerade förarmiljö â bĂ€ttre backspeglar och bĂ€ttre placering av backkameran.
Det enda som finns att anmÀrka pÄ Àr att den grova A-stolpen tillsammans med de stora busshÀngda speglarna ger en rejÀl död vinkel nÀr man ska in i rondell eller ut i korsning.
Motorn pÄ 148 hk Àr kopplad till en sexvÀxlad automatlÄda. Eller, mer korrekt, en robotvÀxlad manuell lÄda. Till denna sÀsong har motorn fÄtt mer vrid, och det tycker jag mig mÀrka, sÀrskilt nÀr det gÄr uppför pÄ motorvÀgen.
Drivlinan passar bilen mycket vÀl. Visst skulle den större motorn ocksÄ passa bra. Men denna rÀcker gott, bÀttre lÀgga slantarna pÄ annat. Om du frÄgar mig.
Det Àr en vÀlutrustad förarmiljö. BÄde pÄ komfortsidan och sÀkerhetssidan. ABS bromsar, antispinn, antisladd, hill descent control, hjÀlp vid start i backe, elspeglar, elhiss förardörr, klimatanlÀggning, farthÄllare, backkamera, vÀlljudande stereo.
VÀger lÀtt
Den första versionen av C-Tourer hade viss stuv i det tekniska dubbelgolvet. Testbilen idag har ett dubbelgolv som rymmer sÄvÀl teknik som packning. Dels tvÄ rymliga utrymmen som nÄs genom luckor i golvet och via en utvÀndig lucka nÄs resten av dubbelgolvet.
I sittgruppen Ă€r det stuv under sofforna. Till och med en lĂ„da dedikerad för skor. I sovrummet tre garderober. ĂverskĂ„pen Ă€r rymliga och inredda med hyllor sĂ„ man kan utnyttja volymen.
Garaget Àr stort. TyvÀrr lite svÄrt att utnyttja dÄ luckan pÄ ena sidan Àr liten.
Basutrustad vÀgen bilen 2 960 kg. Mycket lÄg siffra för en helintegrerad husbil i premiumklassen. Faktiskt Àr bilen praktiskt anvÀndbar med totalvikt 3 500 kg sÄ lÀnge man inte maxutrustar.
Testbilen har en totalvikt pÄ 4 250 kg och en lastvikt pÄ hela 1 290 kg orÀknat extrautrustning. Det Àr mer Àn nog. Dock ska man vara medveten om att ifall man behöver anvÀnda hela lastvikten mÄste man fördela lasten noggrant. Annars riskerar man att överlasta en axel.
VÀlplanerat vÀrmesystem
Carthago Àr erkÀnt dugliga vinterbilar. C-Tourer Àr inget undantag. Allt frostkÀnsligt huseras i det uppvÀrmda dubbelgolvet, inklusive tömningskranar. UppvÀrmningen sker med vÀrmesystemet, sÄ fricamping gÄr bra.
VÀrmaren i detta fall Àr en 6kw Truma med elpatron. Centralt placerad under kylskÄpet. En placering som gör det möjligt att sprida vÀrmen jÀmnt i hela bilen.
En speciell detalj Àr att man dragit fram vÀrmeslang till instrumentpanelen som underifrÄn vÀrmer instrumentpanelens ovansida sÄ den agerar radiator.
Bakom möblerna Àr det luftspalter. Utmed sÀngarna löper vÀrmeslang sÄ att varm luft kan stiga utmed vÀggarna mota kallras.
Till denna planlösning kan man fÄ Alde vattenburen vÀrme om sÄ önskas. (Vissa planlösningar av C-Tourer kan man inte fÄ med Alde.) Men eftersom C-Tourer har hög lastvikt som argument Àr det luftburen vÀrme som standard. Det sparar ca 40 kg.
à andra sidan kommer gasolen rÀcka lite lÀngre med vattenburen vÀrme och man kan Àven fÄ en vÀrmevÀxlare som utnyttjar motorns vÀrme under fÀrd.
Som helhet bedömer jag bilen som fullt ut vinterduglig. Oavsett om du vÀljer luftburen eller vattenburen vÀrme.
Â
Klicka pÄ bilderna för större bild och informativ bildtext
Jag tycker
C-Tourer av idag Àr vad Carthago Chic C-Line var för nÄgra Är sedan. Med AL-KO chassi, dubbelgolv, exklusiva möbler, ett vÀlplanerat vÀrmesystem och rejÀla installationer.
C-Tourer började sin bana i mellanklassen. Men nu har den vuxit upp och Àr en kompetent premiumhusbil.
Men det finns nÄgra saker som inte förbÀttrats sedan testet vi gjorde 2011. Toasitsen Àr fortfarande lite för hög, duschlösningen Àr racklig och bordet Àr i största laget.
I takt med förbĂ€ttringarna har Ă€ven prislappen nĂ„tt premiumnivĂ„. ĂndĂ„ kĂ€nns bilen prisvĂ€rd. Inte mĂ„nga bilar i denna prisklass har en lika stabil bodelskonstruktion. Ingen har lika god körkĂ€nsla.
Fakta
- Modell Carthago C-Tourer I 148
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3MJ 148 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotvÀxlad manuell)
- Totalvikt 3 500 / 3 850 / 4 250 kg
- Max last 540 / 890 / 1 290 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 739 x 227 x 289 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 001 000 kr
- Pris som testad: 1 128 300 kr
- www.carthago.com
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge
Vi gillar
- KvalitetskÀnslan
- Köregenskaperna
- Drivlinan
- BekvÀm sittgrupp
- Bra hall
- Centralt placerad vÀrmare
- VĂ€rmesystemets utformning
- Hög lastvikt
- Golv utan nivÄskillnader
- Gasolutrymmet
Â
Vi önskar
- Stabilare duschlösning
- LĂ€gre toalettstol
- Mer lÀttmanövrerat bord med mindre skiva
- TvÄ stora garagedörrar
- Ett trappsteg vid förardörren. 42 cm Àr för högt att ta i ett kliv
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, klimatanlÀggning motor, Truma Combi 6kw vÀrmare med elpatron, kyl, frys, ugn, gasolspis, backkamera
Vill du lÀsa mer om Carthago? Klicka hÀr!