Meny

.

Adria Coral XL Plus 670 SL

Familjebil med stil

HÀr har vi en alkovbil som lockar med design, flÀrd och lÄng utrustningslista snarare Àn lÄg prislapp. Ett ovanligt recept pÄ dagens husbilsmarknad dÀr alkovbilar som regel huserar i instegssegmentet.

Men vem har bestÀmt att alla barnfamiljer saknar pengar och sinne för design?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

För tvĂ„ Ă„r sedan premiĂ€rvisade Adria denna alkovbil. Men det har dröjt att fĂ„ igĂ„ng produktionen, marknaden Ă€r som bekant stekhet och det tog tid att ”klĂ€mma in” bilen i produktionen. Men nu Ă€r produktionen igĂ„ng och den svenska importören satsar. Till undertecknads stora glĂ€dje. Jag tillhör nĂ€mligen de som anser att alkovbilar Ă€r underskattade.

Man kan fĂ„ Coral XL med tre olika sĂ€nglösningar – vĂ„ningssĂ€ng, tvĂ€rbĂ€dd och  lĂ„ngbĂ€ddar som i testbilen.

Testbilen Ă€r i det högre utrustningsutförandet Plus. Det finns ocksĂ„ en enklare version kallad Axess som byggs pĂ„ CitroĂȘn istĂ€llet för Fiat och inte Ă€r lika vĂ€lutrustad. Prisskillnaden Ă€r ca 100 000 kronor beroende pĂ„ hur man utrustar.

Pigg

Med 177 hk under huven Àr det inte nÄgon slö körupplevelse. TvÀrtom Àr bilen lÀtt pÄ fötterna och har inga som helst bekymmer att hÄlla lagstadgad maxhastighet pÄ motorvÀgen.

Men denna blÄsiga och regniga vÄrdag drar jag ned pÄ tempot. I 90 km/h har vindbyarna inte samma effekt pÄ min framfart och vattnet pÄ vÀgbanan vÀsnas mindre. Det mesta ljudet tar sig in via bodelsdörren. Ett vanligt problem hos husbilar med invÀndig trappa.

Inredningen tiger still, inget gnek eller rassel stör fÀrden. En indikation pÄ att snickerierna Àr vÀlgjorda.

Chassiet Ă€r Fiats maxichassi med totalvikt pĂ„ 4 250 kg. Det gör ett gott jobb. Endast dĂ„ underlaget brister kĂ€nner man att bladfjĂ€drarna har svĂ„rt att hĂ€nga med. De fjĂ€drar mjukt nĂ€r de trycks ner, men rekylen Ă€r odĂ€mpad och det ger en kĂ€nsla av att bakaxeln ”studsar”. SĂ„ Ă€r det med bladfjĂ€drar, ligger i konceptet och Ă€r lika för alla husbilar med detta chassi. Nu ska man minnas att vi testar en olastad bil. Med fulla tankar och semesterpackning kommer det bli en bĂ€ttre körupplevelse.

Vill man ÀndÄ förbÀttra komforten kan man montera en stödluftfjÀdring pÄ bakaxeln. Kostar mellan 5 000 och 7 000 kronor att eftermontera beroende pÄ vilket fabrikat och vilken verkstad man vÀljer.

Adria har inte snÄlat pÄ utrustningen. SÀkerhetskontot Àr fyllt med: Antisladd, antispinn, start-i-backe-hjÀlp, ett system som hÄller lÄg jÀmn fart i kraftigt nedförslut (Hill Descent Control), ABS bromsar och dubbla airbags.

Även pĂ„ komfortsidan Ă€r det vĂ€l sörjt. Elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, AC och ett centrallĂ„s som inkluderar bodelsdörren. Det enda vi saknar Ă€r en stereo och en backkamera. Backkamerans frĂ„nvaro kompenseras till viss del av backsensorer som piper för att varna om man Ă€r för nĂ€ra ett föremĂ„l.

Hög lastvikt Àr familjevÀnligt

Det Àr ingen sÀrskilt tung husbil för att vara en alkovmodell, i basutförande vÀger den cirka 3100 kg. Men den Àr tung nog att tarva en totalvikt över 3 500 kg. Testbilen, som stÄr pÄ ett maxichassi, har en totalvikt pÄ 4 250 kg och har en lastvikt pÄ hela 1 108 kg. OrÀknat extrautrustning.

Det Àr nog för att en familj om fyra, (Àven fem, det finns fem bÀltade platser), ska fÄ med sig vad de önskar pÄ semestern. Och plats finns. Garaget Àr stort, överskÄpen mÄnga och det finns hela tre garderober ombord.

Funkar för alla lov

En husbil för familjen bör kunna göra tjÀnst sÄvÀl pÄ sommarlovet som höst-, vinter- sport- och pÄsklov. DÄ ger den mest valuta för slantarna.

MÄnga alkovbilar Àr rena sommarnöjen. Men Adria utrustar sina husbilar sÄ de klarar nordisk vinter. Isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, vÀrmegolv, 6 kw luftburen vÀrme med elpatron. Luftspalter bakom möblerna, vÀrmeslangar utmed sÀngarna som jagar vÀck kallras frÄn rutorna. Man har till och med bemödat sig att dra vÀrmeslang med tvÄ utblÄs upp till alkoven och drar vÀrmeslang runt sÀngens bÄda sidor för att slippa kallras.

För att det ska fungera fullt ut att vintercampa bör man dock stÄ kopplad till 230 volt.

Ett stort plus Àr vÀrmarens centrala placering. Det ger en jÀmn spridning av vÀrmen ombord.

Jag tycker

Adria har lyckats göra en riktigt lockande alkovbil. Inte bara Àr designen lyckad. Man har fyllt den med en hel del kompetens och avstÄtt tillkrÄnglade finesser.

Testbilen saknade Iso-Fix fÀsten. Men det finns pÄ tillvalslistan och kommer glÀdja familjer med smÄ barn.

Den enda stora missen Àr att det saknas USB uttag för laddning vid sÀngarna bak, alkoven och dinetten. I en barnfamilj ska mobiler, plattor och handhÄllna spelkonsoller hÄllas laddade för att inte familjefriden ska bli lidande. Mitt rÄd Àr att be handlaren eftermontera.

Testbilens planlösning lÀmpar sig bÀst för familjer med lite större barn. Eller varför inte som ett mer praktiskt alternativ Àn en halvintegrerad taksÀngsbil för ett pensionerat par som vill ha med sig barnbarnen.

Prislappen Àr inte lÄg, men motiverad. Man fÄr en mer praktisk och mÄngsidig husbil Àn om man köper en halvintegrerad med taksÀng för samma prislapp.

Fakta

Vi gillar

  1. Centralt placerad vÀrmare
  2. VĂ€rmesystemets utformning
  3. Sovrummet
  4. Gott om stuvutrymmen
  5. Hög lastvikt
  6. VĂ€lutrustad
  7. 7 Ă„rs fuktskadegaranti
  8. RejÀl tryckvattenpump
  9. Ramfönster

 

Vi önskar

  1. USB uttag – mĂ„nga
  2. Golv utan nivÄskillnader
  3.  

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, klimatanlÀggning motor, Truma Combi 6kw vÀrmare med elpatron, golvvÀrme (elektrisk), kyl med frysfack, gasolspis, backsensorer

Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift