Når den toppen?
Med Summits två modeller – tvär- och långbäddar – har Pössl gett sig in i plåtisarnas elitserie. Vi tog långbäddaren Summit 640 ut på tur en tidig vårdag för att se om den är så toppen som namnet antyder.
Text och foto Stefan Janeld
Pössl är störst i Europa på att omvandla skåpbilar till mobila bostäder. Man säljer nästan dubbelt upp mot näst största inredaren av skåpbilar – Knaus.
Ett av skälen är att man levererar hög byggkvalitet till rimligt pris, något vi konstaterat flera gånger i tidigare tester. Ett annat skäl är det digra modellutbudet – inte mindre än 21 modeller. Pössl säljs även under namnet Globecar, identiska bilar men skilda åt med dekaler och textilier.
Normalt placeras modellerna från Pössl i mellanklassen. Men med Summit spänner man sina muskler och visar att man minsann kan vara med och ge premiumtillverkare som exempelvis La Strada och Westfalia en match.
Tji vindbrus
Det första jag noterar på motorvägen till Nynäsham är tyst färd. Den normalt brusiga takluckan stör inte alls, och från inredningen kommer inga missljud. Däcksljud letar sig in, ja och motorn gör sig påmind vid acceleration, i avsaknad av andra ljud upplevs däcksljudet som högre än vanligt.
Drivlinan är 150 hästars versionen av Fiats 2,3 liters motor kopplad till deras automatväxlande Comfort Matic. Passar bilen som hand i handsken. Vill du spara en slant kan du välja den lite klenare på 130 hästar, men att kosta på för det 177 hästkrafter starkaste alternativet är bortkastade pengar.
Jag håller mig till asfaltsvägar så chassit utsättas inte för några större påfrestningar. Men jag noterar ändå en ovanligt god fjädringskomfort. En titt under bilen visar bra med luft mellan genomslagsgummit och bladfjädern. Normalt ligger de dikt mot varandra och ger minimal fjädring. Nu är bilen olastad, med vatten i tanken och semesterpackning kommer fjädringsvägen minska.
Stort lastutrymme
I basutförande är lastvikten 540 kilo. Inte klassledande men bra. Och Pössl har gjort vad de kan för att rymma semesterpackning för två. Inne i bodelen är det gott om överskåp, en hylla finns över förarplatsen och två garderober i sängarnas fotändar.
Den ena garderoben har en dörr och nås från sidan, den andra nås ovanifrån via en lucka. Se bild.
Överskåpen rymmer även de en hel del. Men det som sticker ut är garaget under sängarna. Genom att ställa vattentanken på höjden och gasolflaskorna i fil har man fått fram ett av plåtisvärldens bredaste stuvutrymmen.
Vill man få in höga paket är det enkelt att vika upp sängarna. Lite trixigare, men knappast en utmaning, är det att plocka bort den lilla trappan för att få in långa saker. Man måste lossa två handtagsförsedda skruvar.
Vintern då?
Värmekällan ombord är en gasoldriven 6Kw Truma Combi med elpatron. Den kommer hålla varmt utan problem. Man har placerat värmaren under soffan i sittgruppen, en central placering som ger korta värmeslangar och därmed minimala förluster.
Spillvattentanken under bilen är isolerad men inte tömningen.
Luftspalter in i överskåpen finns, men inget utlopp för luften.
Man har avstått rutor på bakdörrarna och nöjt sig med fönster längs sidorna. Undertecknad föredrar rutor i bakdörrarna eftersom de enkelt kan isoleras bort med ett invändigt isolertäcke. Att hindra kallras från sidorutorna är inte lika enkelt.
Som helhet kommer bilen fungera väl även i kallare väderlek. Komplettera med ett utvändigt isolertäcke till förarhytten och håll spillvattentankens tömning öppen med en balja under så uppstår inga problem.
Klicka på bilderna för större bild och informativa bildtexter
Jag tycker
Pössl håller även i övriga modeller hög byggkvalitet. Klart i nivå med premiumsegmentet. Steget till premiumkänsla är därför inte långt. Det handlar om textilklätt tak, ramfönster, indirekt belysning och ett funktionellt badrum.
Personligen hade jag önskat dieselvärmare, dels för att jag tycker om att ha rejält med bränsle till värmaren, dels för att Summits gasolutrymme är svårjobbat. Jag förstår att man prioriterat stuvutrymme, så jag har egentligen inget emot gasolutrymmet. Jag vill bara minimera antalet mackbesök.
Som helhet levererar testbilen det som förväntas av en premiumplåtis vad avser komfort, kompetens och kvalitet. Prislappen är högre än vi är vana vid från Pössl, men knappast avskräckande sett till kvalitet, kompetens och komfort.
Fakta
- Modell Pössl Summit 640
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3MJ 150hk
- Vridmoment 380 Nm
- Växellåda Automat (robotväxlad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 540 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 636 x 205 x 261 centimeter
- Bränsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- Gråvattentank 80 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bältade platser 4
- Pris som testad: 649 000 kr
- www.pössl.se
- Vi lånade bilen av Husbilar Pukavik
Vi gillar
- Byggkvaliteten
- Badrummet
- Köket
- Textilklätt tak
- Stort stuvutrymme
- Lätt att få undan sängarna för mer lastvolym
- Tyst taklucka
Vi önskar
- Breddbar soffa för bättre baksäteskomfort
- Textilklädda väggar
- Mer ergonomiskt gasolutrymme
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, klimatanläggning motor, GPS, förberedd för backkamera, CD stereo, Truma Combi 6kw värmare, kyl med frysfack, gasolspis, markis, myggnät för skjutdörren