Vi har testat Ci Paddock, en husbil dÀr boendet Àr sekundÀrt, men den praktiska nyttan för dykare, crossÄkare, ambulerande hantverkare med flera Àr desto större.
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Paddock Ă€r unik pĂ„ den europeiska marknaden. PĂ„ andra sidan Atlanten Ă€r biltypen vardagsmat och gĂ„r under smeknamnet âtoyhaulerâ, leksaksfraktare. Leksakerna Ă€r allt som gör pojkars liv roligt, mountainbikes, cross, kanoter, fyrhjulingar och fullstora racingbilar. Paddock har inte de amerikanska mĂ„tten, men med möjlighet att lasta fyrahundrakilo i garaget och tvĂ„ ton pĂ„ dragkroken Ă€r det inte mycket Paddock behöver tacka nej till.
Garaget Ă€r Paddocks hjĂ€rta. Det rymmer dryga sju kubikmeter och Ă€r oömt inrett. AvstĂ„r man frĂ„n den bakre bĂ€dden Ă€r det stĂ„höjd i hela garaget och volymen ökar till Ă„tta och en halv kubik (skĂ„pbilen som du hyr till dotterns flytt rymmer mellan tio och tolv kubik). Utrymmet Ă€r ventilerat, drĂ€nerat, uppvĂ€rmt och vattentĂ€tt (det gĂ„r fint att högtrycksspola utrymmet eller det som finns dĂ€ri). TilltrĂ€de ges via dörr frĂ„n bodelen eller garageporten bak. Gott om fĂ€stpunkter i golvet, fast klĂ€dhĂ€ngare i taket, gul/svart tejp utmĂ€rker var det vĂ€gghĂ€ngda  har sin plats â det Ă€r bara att inreda efter eget huvud.
Â
Bakom ratten sitter jag bra, om Ă€n vĂ€l högt. Sittdynans vinkel kan justeras, viktigt för lĂ„ngfĂ€rdskomforten. TvĂ„ armstöd avlastar axlarna. Ratten sitter lĂ„gt och hamnar i mitt knĂ€ â kĂ€nns fel först, men jag vĂ€njer mig snabbt. Paddock Ă€r byggd pĂ„ ett Ford chassi med tvillinghjul och bakhjulsdrift. Bodelen Ă€r smal och dĂ€rmed smidigt att placera bilen pĂ„ vĂ€gen, lĂ€tt att manövrera i stadsmiljö. Kraften kommer frĂ„n en 140 hĂ€stars turbodiesel â kan bestĂ€llas med 200 kusar i maskinrummet för den som Ă€mnar koppla pĂ„ ett tvĂ„tons slĂ€p. Om inte, duger standardstyrkan. Som i alla Ford Ă€r utrustningsnivĂ„n god. Dubbla airbags, ABS, farthĂ„llare, luftkonditionering, CD, elhissar och elspeglar. Antisladdsystem, ESP, Ă€r tillval.
VÀgljudet Àr lite högre Àn vanligt pÄ moderna husbilar, inte pÄtrÀngande, snarare dovt. KÀllan till oljudet Àr garaget som förstÀrker vÀgljudet. Ett fyllt garage justerar sÀkerligen ner ljudnivÄn nÄgot.
Â
Eftersom garaget fĂ„tt bre ut sig â det Ă€r sjĂ€lva poĂ€ngen med bilen â Ă€r bodelen trĂ„ng, men samtidigt mycket funktionell. Krut har lagts pĂ„ stor kyl, stora bĂ€ddar, stor toa, bra hall. Jag saknar egentligen bara mörklĂ€ggningsdraperi i kupĂ©n.
Att sÀngarna Àr högt placerade Àr lÀtt att leva med. Alkov i var Ànda ger fyra sovplatser. Den frÀmre huserar den största sÀng vi mÀtt upp i en husbil, 210 x 160 centimeter. Den bakre hÄller fullgoda mÄtt, 191 x 140 centimeter. I bÄda erbjuds smÄ fack för prylar. Den bakre kan husera ett mindre bibliotek.
Â
Hygienutrymmet kan expanderas till ett dugligt omklÀdningsrum genom att svÀnga ut vÀggen dÀr toadörren Àr monterad. TvÄ skjutreglar hÄller den pÄ plats. VÀl omklÀdd gÄr du direkt in i garaget och vice versa.
Duschen mÀter 2,14 meter pÄ höjden och har ett enkelt draperi som hindrar stÀnk ut i det trÀklÀdda utrymmet. Gott om förvaring pÄ hyllor, men blott ett dörrförsett skÄp.
Dinetten Àr inte lyckad. I soffan sitter man högt. Mycket högt. Jag mÀter dryga 180 centimeter och sitter skönt med bra lÄrstöd, men utan marginal. Den som Àr fem centimeter kortare dinglar med benen. I framstolarna hamnar man tvÀrtom för lÄgt till bordet. En extra pall kan dras fram frÄn garderoben och utgör en femte sittplats. Bordet kan göras lÀngre med en tillÀggsskiva som enkelt fÀsts i bordets Ànda. Bordet Àr knappast rymligt för fyra Àtande, med tallrikar och glas Àr bordet fullt. Men nÄgonstans ska utrymme vinnas. Att ge dinetten lÀgre prioritet Àr en nödvÀndig kompromiss i denna bruksbil.
Â
Köket Àr ett litet vinkelkök. Det har det viktigaste men arbetsytan Àr skralt tilltagen. Varför inte nöja sig med tvÄ brÀnnare istÀllet för tre? DÀremot en rejÀl kyl med separat frys. Vi noterar att det inte Àr den vanliga frÄn Dometic utan en SES frÄn Thetford. Föredömlig lÄsmekanism, mycket enkelt handhavande. Kopplar automatiskt mellan 12 volt, 230 volt och gasol.
Hallen Àr vÀl disponerad. Garderob med dörr, skofack, fönster i dörren och sopkorg. Garderoben Àr visserligen inte tilltagen för fyra boende och skofacket rymmer inte fyra par stÄlhÀttade kÀngor, men med husbilsmÄtt mÀtt Àr hallen perfekt. Den lilla pallen som dras ut frÄn sidan av garderoben Àr lÀmplig sittplats nÀr skor ska snöras.
KallvÀder tillhör inte bilens trivselzon. Det saknas isolering runt spillvattentanken, vÀggarna Àr ganska tunna och vÀrmaren inte den kraftfullaste. Av erfarenhet kan vi sÀga att grÀnsen för drÀgliga förhÄllanden inomhus gÄr strax under nollstrecket. Men det kostar rejÀlt med gasol. SkoterÄkare tillhör sÄledes inte mÄlgruppen.
Jag tycker
Paddock öppnar ögonen för husbilslivets företrĂ€den hos mĂ€nniskor som aldrig funderat pĂ„ husbil tidigare. Vilken bruksbil! MĂ„nga detaljer gör sig bra Ă€ven i traditionella husbilar. Jag tĂ€nker pĂ„ hur toaletten blir omklĂ€dningsrum, garage i fullhöjd, den enkla extrasitsen i hallen och de stora bĂ€ddarna. En motsĂ€gelsefull insikt slĂ„r mig dock nĂ€r jag placerar min egna familj i bilen â det Ă€r ont om stuvutrymmenâŠ
Visst, det finns brister i kvalitet och utförande. Men det kÀnns rejÀlt. Jag Àr inte ensam om att tycka om bilen. Alla vi trÀffat under testkörningen fick genast idéer. En mer praktisk och allsidig husbil tillverkas inte just nu. I alla fall inte pÄ den hÀr sidan Atlanten.
Fakta
- Modell Ci Paddock, finns Àven som RollerTeam Box
- Ursprungsland Frankrike (Ci Àr ett Italienskt fabrikat men bilen byggs av Autostar i Frankrike)
- Chassi Ford
- Motor 2,4L Turbodiesel 140 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3500 kg
- Max last Ej angiven vid testtillfÀlle
- LxB 715 x 224 cm
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 135 liter
- GrÄvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 685 000:-
- Pris testbil 699 000:-
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen
Pluskonto
Garaget
BĂ€ddarnas storlek
Flexibelt hygienutrymme
Hallen
Â
Minuskonto
BÀddarnas höjd ger lÄgt i tak
Dinettens ergonomi
Saknar antispinn
Utrustning testbil
ABS, AC, elhiss, elspeglar, farthÄllare,CD, luftburen vÀrmare 4,4kW, varmvattenberedare, stor kyl med separat frys, takluckor