Slovenska Robeta tar allt större plats på husbilsmarknaden. Jag förstår varför. De har en osviklig förmåga att med små medel göra sina plåtisar lite smartare, lite enklare att leva med.
Av Stefan Janeld
De första åren använde man ett lågt pris som lockrop. Den tiden är över. Nu vittnar priserna om ett självförtroende som trogna kunder och fulla orderböcker ger. På mässan ställde de ut flera modeller. Jag fastnade för Helios. En 599 cm kort modell baserad på Fiat eller Citroën. Den på mässan var en Citroën.
Flexibel
Dagtid har man två sittgrupper om så önskas. En halvdinette fram och en face-to-face sittgrupp bak. Kök och badrum midskepps. Köket är vid första anblick ett typiskt plåtiskök, men vid en närmare titt ser man att det smalnar av en aning. Det ger lite mer svängrum ombord. De flesta tillverkare avstår denna lilla finess eftersom det inte är lika enkelt som det ser ut att göra.
Badrummet är antingen dusch eller toalett. Man skiftar funktion genom att flytta handfatet från duschen till toalettstolen. En vanlig lösning.
Det som gjorde att jag föll för Helios är den bakre sittgruppen. Två soffor med ett bord mellan. En fin plats att sitta med öppna bakdörrar och se ut över en sjö, flod, dalgång, alptopp eller livligt torg. Som förväntat är denna sittgrupp bäddbar. Men inte på det vis man förväntar sig. Istället för att bordsskivan blir sängbotten mellan de två sofforna glider de två sofforna på skenor och möts i mitten. En mycket elegant lösning.
Men man behöver inte bädda upp och ner sittgruppen. Man kan sova i sängen i popup-taket.
Fullutrustad
Den utställda bilen var maxutrustad med en mängd paket – Chassi, Off grid (fricamping), Säkerhet. Dessutom dragkrok, 16” svarta aluminiumfälgar, Schnitzler främre stötfångare, popup-tak, markis, 150 liters kompressorkyl, utvändig gasolanslutning, utvändig dusch med varmt och kallt vatten, SOG system till toaletten. Motorn är på 165 hk kopplad till manuell låda. Möbler tillverkade i lättviktsmaterial kallat Robeta AIR gynnar lastvikten och kostar över 30 000 kronor extra.
Priset på mässan summerades till 106 000 Euro.
Unikt sätt att kvalitetssäkra
Hos Robeta har man inte en tillverkningslina där bilen går från station till station och byggs av flera hantverkare. Varje bil byggs från början till slut av en och samma person. Namnet står på en plakett i bilen. Om något är fel på bilen vet man precis vem på fabriken man ska prata med för att få det fixat. Ingen av hantverkarna på Robeta vill ha klagomål från kunderna, så de vinnlägger sig om att göra sitt yttersta.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med Robeta Helios. Klicka för bildtexter.