Meny

.

CMT 2023 slutrapport

Årets första mĂ€ssa, CMT Stuttgart, stĂ€ngde igĂ„r. PĂ„ nio dagar besökte 265 000 besökare mĂ€ssan. Av dessa var 33 000 branschfolk och 1 500 journalister. En bra start pĂ„ husbilsĂ„ret 2023. SjĂ€lvklart var vi pĂ„ plats för att se vad som Ă€r nytt och trendar. 

 

Av Stefan Janeld

 

Med tanke pÄ att 2022 Ärs husbilar fortfarande levereras ut till kunder, och kommer fortsÀtta göra det ett par mÄnader till innan tillverkarna kommit ikapp, förvÀntade vi oss inte sÄ mÄnga nyheter frÄn de större tillverkarna. Undantagen var Dethleffs och Pilote som visade tvÄ helt nya modellserier.

NÄgra som valde att inte stÀlla ut var Sunlight, Carado, Etrusco och Niesmann+Bischoff. Men det gjorde inget för vÄr del eftersom vi redan rapporterat om deras nyheter.

 

Fiat i minoritet

En stor skillnad mot tidigare Är Àr att Fiat inte Àr det dominerande chassiet att bygga husbil pÄ. Nu Àr det Citroën, Ford och Mercedes som dominerar i hallarna. Fiat anvÀnds företrÀdesvis i helintegrerade husbilar, sÄ man ser sÀllan deras logga annat Àn i rattnaven.

Varför Fiat Àr sÄ frÄnvarande har vi hört flera anledningar till. De prioriterar elektrifiering av sina personbilar, komponentbristen har slagit hÄrdare pÄ dem eftersom deras nya motorer och infotainment system krÀver mer halvledare, VD:n för Stellantis vill ha högre marginaler sÄ produktionen har minskats. Vad som Àr sant kan jag inte avgöra. Kanske alla rykten Àr korrekta.

Det Ă€r imponerande hur fort tillverkarna stĂ€llt om sin produktion till att anvĂ€nda andra chassin. Men det gĂ„r inte att helt ersĂ€tta de volymer man tappat pĂ„ Fiat. SĂ€rskilt inte pĂ„ plĂ„tismarknaden. Även Ford, Mercedes, VW/MAN och CitroĂ«n börjar slĂ„ i produktionstaket. Vi kan förvĂ€nta oss en fortsatt chassibrist under 2023 men till sĂ€songen 2024 ser det bĂ€ttre ut.

Mercedes Àr en vanlig syn idag. SÀrskilt bland mer pÄkostade husbilar. PÄ bilden halvintegrerade Euro Mobil modeller.

Trender

De stora trenderna Àr de vi rapporterat om i flera Är. PlÄtisar vÀxer i popularitet, likasÄ gör mindre campingbilar med popup-tak. InduktionshÀllar syns i allt fler fordon. Solpaneler och litiumbatterier nÀrmar sig att bli standardutrustning. KompressorkylskÄp Àr snart vanligare Àn absorptionsskÄp.

Men en ny sak slog mig pÄ mÀssan. Om det Àr en trend vet jag inte. Men den Àr vÀrd att nÀmnas. Kalla det minitrend.

NÀr man surfar runt pÄ nÀtet och ser hemmainredda skÄpbilar. DÄ Àr de sÀllan inredda sÄ som de stora tillverkarna inreder. Hemmabyggarna anvÀnder betydligt mer trÀ. De klÀr tak och vÀggar med trÀribbor. Platsbygger sÀng, kök, badrum (i de fall man har badrum) och förvaring.

Detta sÀtt att inreda sÄg vi allt mer av pÄ mÀssan. Det Àr en trevlig minitrend. Blir mysigare ombord. Mer bÄtkÀnsla. Att det luktar fantastiskt gott ombord gör inte saken sÀmre. BÀsta exemplet Àr, enligt mig, det unga företaget Camper Manufaktur som vi skrivit om tidigare.

Flow Camper Àr en av tillverkarna som inreder med mycket trÀ ombord.
Rhön Camp Ă€r en av mĂ„nga tillverkare av campingbilar. Men de Ă€r lite kaxigare Ă€n de flesta. De kallar sin modellserie Der Ultimate. ÖversĂ€ttning överflödig.

Stora, och smĂ„, expeditionsfordon var det som vanligt gott om. Fabrikat som BiMobil, Kerkamm, Crawler, Azimoo och mĂ„nga andra stĂ€llde ut. Men de visade inget nytt. Även udda fordon som man undrar vem som köper stĂ€lldes ut.

Flow Camper 4x4 Àr en av mÄnga fyrhjulsdrivna plÄtisar pÄ Mercedes
Kerkamm tillhör de tyngre tillverkarna av expeditionsfordon. Ska man ha kort överhÀng för att kunna klÀttra uppför branter hamnar garaget högt.
Skydancer Desert Diamond Àr en av de mer udda husbilarna. Man kör pÄ en flybridge. Jag trodde fabrikatet var nerlagt. Men tydligen finns det kunder nog för att de ska leva vidare. Och utveckla sina produkter dessutom. Modellen har fÄtt sin namn efter den nya, diamantformade, förarhytten.

TvÄ bÀsta montrarna

Till sist vill jag visa tvÄ montrar som jag imponerades av. Det var inte de mest pÄkostade eller flashigaste. Snarare tvÀrtom. Med smÄ medel lyckades de skapa montrar man trivdes i.

Att göra mÀssmontrar Àr inte helt lÀtt. SÀrskilt för fabrikat med mÄnga modeller. Det blir lÀtt rörigt.

NÀr jag klev in i Hobbys monter var det som att stiga in i himmelriket. Det var med rÄge den ljusaste montern pÄ mÀssan. SÄ pass ljus att man först trodde hallen tog slut dÀr montern tog slut. Men sÄ var det inte. JÀmför med Carthago/Malibu montern bredvid.
I RolleTeams monter hade man hissat vad som ser ut som stora segel ovanför bilarna. Det var omöjligt att missa montern och dessutom var effekten, kÀnslan, storslagen.
FramifrÄn ger "seglen" intrycket att bilen har vingar.

MĂ€ssfakta

  • Tid 14-22 januari 2023
  • Plats Messe Stuttgart (vid flygplatsen)
  • Antal utstĂ€llare 2 100 varar 411 Ă€r i campingkategorin
  • Antal besökare 265 000 stycken
  • Hemsida

 

Kabe hade en stor monter i Hall 1

ApropĂ„ campingbilar. SCA visade sitt popup-tak med uppblĂ„sbara vĂ€ggar. Samma typ som Hymer anvĂ€nder i sin Venture S och BĂŒrstner i sin Gallery. Nog Ă€r det bra med fĂ€rdigisolerad popup. Även att den lyfts rakt upp Ă€r trevligt, blir mer rymd. Men snyggt? Njae...

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift