Meny

.

Det här ställdes inte ut på CMT (heller)

De senaste tio-femton åren har mycket hänt i husbilsvärlden. Intressanta saker som nya material, renare motorer, fantastiska automatlådor och nya planlösningar har visats på de stora mässorna. Men på årets CMT mässa i Stuttgart lös innovationerna med sin frånvaro.

Jag har fem saker som jag hoppas kommer visas på en mässa i en nära framtid. En önskelista helt enkelt.

 

Av Stefan Janeld

 

Nya lättviktsmaterial

Jakten på lastvikt har gjort stora framsteg. Men det finns mer att göra. Lättviktsplywood finns i flera varianter – poppelträ, kejsarträ (paulownia). Dessa kan man använda till möblerna ombord. Vissa tillverkare gör det redan. Men långt ifrån alla.

Sandwichlaminat i aluminium med kärna av aluminium i bikakestruktur kan man göra bodelsgolv av. Det är starkt, lätt och helt rötsäkert. Man kan även bygga möbler i detta material.

Det finns även lättviktsgångjärn i olika gummiliknande material som tål i princip hur många böjningar som helst.

Om vi släpper tanken att beslag ska vara i metall för att ge en känsla av kvalitet kan man spara många kilon. Jag fick en gång veta att handtagen till överskåpen i en Frankia väger sammanlagt 5 kg.

Man kan även bygga bilarnas bodelar i andra material än sandwichlaminat i glasfiber eller aluminium. Minns ni Ci Triaca? En kompakt husbil med sandwichlaminat i basaltfiber. Nästan lika starkt som kolfiber men kostar betydligt mindre. Väger 30% mindre än glasfiber och är enkelt att återvinna. Mycket annat med Triaca har idag blivit verklighet – gasolfri, kompressorkyl, dieselvärmare och litiumbatterier är idag vardagsmat. Men 2015 var det nydanande.

Ci/RollerTeam Triaca 230 var en mycket innovativ modell. Den blev senare serieproducerad men utan basaltfiber i väggarnas sandwichlaminat.
Konceptbilens vänstra sida hade exponerade basaltfibrer som yttre dekor.

Stora elhusbilar

Utvecklingen av elektriska personbilar går i rasande fart. Men inte så mycket på husbilssidan. Vilket är både logiskt och konstigt.

Logiskt för att husbilar byggs på transportbilar och tillverkarna av dessa har svårt att kombinera lastvikt med räckvidd.

Konstigt för att i tunga husbilar, typ Liners, skulle man kunna få plats med massor av batterier och få rejäl räckvidd. Dyrt javisst! Men med tanke på att det i Europa säljs ett tusental husbilar varje år med en prislapp på 4 miljoner eller mer borde man kunna ta fram elhusbilar med både räckvidd och lastvikt.

2019 visade Winnebago en fullt fungerande helintegrerad husbil med elektrisk drivlina. I tunga fordon finns lastvikten att installera tillräckligt med batterier för god räckvidd. Men laddningen tar tid...

Helintegrerade husbilar på Ford

Ford Transit har tagit över en stor del av Fiats marknad. Särskilt bland halvintegrerade mellanklasshusbilar. Men varför byggs inga helintegrerade husbilar på chassiet? Att det går vet vi för Hymer har gjort det tidigare.

Jag ser flera fördelar med detta. Dels är det ett från början smalare chassi. Att bygga smalare helintegrerade husbilar skulle innebära högre lastvikter. Man gör det redan på Fiats chassi med stor framgång.

En annan fördel är att Ford Transit finns i bakhjulsdrivet utförande. Man skulle alltså kunna erbjuda en prispressad, bakhjulsdriven, helintegrerad husbil. Det vore en dröm för vintercampare som tröttnat på bristande grepp i sina framhjulsdrivna husbilar.

3,5 tons bakhjulsdrivna husbilar

Nu när Mercedes Sprinterchassi främst används i framhjulsdrivet utförande av husbilsfabrikanterna är det enda bakhjulsdrivna alternativet Iveco Daily. Ett tyngre chassi som används till premiumhusbilar med prislappar lika tunga som deras totalvikt.

Men såväl Renault Master som Ford Transit finns med bakhjulsdrift. Att tillverkarna inte använder dem är för att de är tyngre och man har svårt att bygga husbil på dem med 3,5 tons totalvikt. Ingen stor sak i Sverige, men mycket viktigt i övriga Europa som inte har våra körkortsregler. Men svårt är inte omöjligt! Jag vet att försök gjordes 2013 med Renaults bakhjulsdrivna chassi. Rimor hade planer på en bakhjulsdriven alkovbil med tvillinghjul, men trots att de lättade chassiet maximalt blev bilen för tung. Med dagens kompositfjädrar, inga gasolflaskor och möbler i lättviktsplywood kanske man skulle lyckas bättre.

Om ett mellanklass- eller premiumfabrikat satsade på det skulle de kunna ta fram en bakhjulsdriven husbil med rimlig prislapp. Även om den blir tyngre än 3,5 ton blir den unik på marknaden och synnerligen väl lämpad för svenskar som söker en husbil med goda vägegenskaper vintertid.

2013 snubblade jag över detta Renault chassi med bakhjulsdrift och tvillinghjul på Rimor fabriken. När jag frågade om det fick jag veta att man försökte bygga en 3,5 tons alkovbil på chassiet. Man lättade chassiet så mycket man kunde men nådde inte målvikten.
En av de sista bakhjulsdrivna husbilarna på Ford. LMC Liberty A698. Jag hoppas på en comeback.

Hybriddrivlinor

På flera mässor har det genom åren visats olika lösningar på hybriddrivlinor. Från Hymer gruppen, Trigano gruppen och AL-KO. Man sade då att dessa lösningar var cirka 5 år från serieproduktion. Mest pga svårighet att få dem godkända av myndigheter. Pappersarbete kort sagt. Flera av dessa lösningar är nu äldre än fem år, vissa närmare tio år. Så var är de?

Okej, jag ska erkänna. Jag vet varför hybriddrivlinorna försvann från mässorna. Politikerna i Europa har meddelat fordonsbranschen att de vill fasa ut all form av förbränningsmotorer. De vill ha 100% eldrift. Så endast laddning via laddstolpe eller bränslecell har en framtid.

Det är bra att politikerna meddelar i god tid så tillverkarna inte investerar i teknik utan framtid. Även om jag personligen tror det är ett misstag. Hybriddrivlinor vore en bra övergångsteknik för tunga fordon. Särskilt i Sverige där Bonus-Malus skatten skulle göra det ekonomiskt fördelaktigt med hybridteknik.

Eura Mobil Hybrid visad på Caravan Salon 2011
Hymer skröt om att vara den första produktionsfärdiga hybridhusbilen i världen 2011. Men det var inte helt korrekt...
...ty redan 2008 hade Winnebago en fullt fungerande hybridhusbil.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift