Det strömmade in besökare till Ärets CMT-mÀssa i Stuttgart. Hela 260 000 personer köpte biljett till Ärets upplaga. I de tio hallarna kan man hitta allt frÄn paketresor till exotiska resmÄl. Dessutom Àr en nÀstintill komplett husbilsbransch ocksÄ pÄ plats.
Â
Text och foto: Tore Afdal
Â
Fokus pĂ„ mĂ€ssan skiljer sig nĂ„got frĂ„n Tysklands andra stora branschmĂ€ssa. PĂ„ Caravan Salon handlar det frĂ€mst om produktpresentationer, medan CMT i högre grad lyfter fram nya och spĂ€nnande resmĂ„l. HĂ€r finns mĂ€ngder av intressanta utstĂ€llare som lockar med resedestinationer, samtidigt som husbilsbranschen har hakat pĂ„ och tar upp en stor del av mĂ€ssans utstĂ€llningsomrĂ„de. Totalt deltar sĂ„ mĂ„nga som 1 570 utstĂ€llare pĂ„ den enorma mĂ€ssan. Under mĂ€ssdagarna bjuds det pĂ„ underhĂ„llning frĂ„n en stor scen, seminarier hĂ„lls och besökarna fĂ„r möjlighet att lĂ€ra kĂ€nna ett sĂ€rskilt samarbetsland â i Ă„r var det Indien.
Trender
En nyhet för i Är var avdelningen för sjÀlvbyggare, dÀr besökare kunde studera alla komponenter som gör en egenbyggd husbil perfekt.
PÄ presskonferensen som inleder mÀssan berÀttade representanter frÄn den tyska turistnÀringen att föregÄende Är var starkt vad gÀller övernattningar och intresse. Prognosen för 2025 pekar pÄ ett Ànnu starkare Är med hög efterfrÄgan.
Generellt föredrar tyska turister att resa till varma destinationer. Samtidigt Àr hÄllbarhet en viktig faktor vid val av resmÄl. Enligt CMT Àr detta nÄgot som alla kundgrupper bryr sig om, Àven de som reser med husbil.
Produktnyheter
En tydlig trend pĂ„ Ă„rets mĂ€ssa Ă€r att kompakta husbilar dominerar. Marknaden för campingbilar Ă€r mycket stor pĂ„ kontinenten, liksom för skĂ„pbilsbaserade husbilar, plĂ„tisar. NĂ€r det gĂ€ller traditionella husbilar Ă€r de ofta omkring tio centimeter smalare Ă€n standardbredden pĂ„ 230â232 cm. Samtidigt fortsĂ€tter mĂ„nga tillverkare att utveckla tunga och rymliga husbilar, vilket Ă€r sĂ€rskilt populĂ€rt i Norden.
Branschen har dock haft det tufft. Efter pandemin ökade kapaciteten för att möta den stigande efterfrÄgan, men nu har köplusten svalnat, vilket har lett till att mÄnga ÄterförsÀljare sitter med för stora lager. Detta har i sin tur orsakat en tydlig nedgÄng i produktionen av nya husbilar. Den tyska branschorganisationen har berÀknat att produktionsvolymen minskar med 16 procent under 2024 jÀmfört med 2023.
Ăver 220 000 nyregistreringar i Europa
PÄ CMT hÄller det tyska branschförbundet Caravaning Industrie Verband sin Ärliga presskonferens, dÀr de Àven presenterar en uppdatering om hela den europeiska marknaden. HÀr en snabb sammanfattning:
Husbil- och husvagnsbranschen har vuxit i Europa under flera Ă„r â och trenden ser ut att fortsĂ€tta. Under 2024 registrerades fler fritidsfordon i Europa Ă€n Ă„ret innan. Den totala ökningen lĂ„g pĂ„ cirka 5,2 procent, med över 221 000 nyregistrerade husbilar och husvagnar. Bakom siffrorna döljer sig en tydlig trend: husbilar ökar i popularitet, medan försĂ€ljningen av husvagnar minskar.
Tyskland Àr Europas överlÀgset största husbils- och husvagnsmarknad och stod Äterigen för den största andelen nyregistreringar, med 96 392 enheter. Med en tillvÀxt pÄ 6,7 procent höll sig den tyska marknaden pÄ en hög nivÄ under 2024.
Denna positiva trend syntes ocksÄ pÄ andra stora europeiska marknader. Frankrike, som Àr den nÀst största marknaden i Europa, rapporterade 33 783 nyregistreringar, en ökning med 7,6 procent jÀmfört med Äret innan.
Storbritannien sÄg ocksÄ en markant ökning, med totalt cirka 28 011 nyregistreringar (+10,4 procent), vilket betydligt övertrÀffade nivÄerna frÄn 2023.