Meny

.

Concorde Carver I 742L från 2007, begagnattest

Blir aldrig omodern.

Konservativ design, hög kvalitet på material och installationer, gedigna beslag, ett väl uttänkt värmesystem och en drivlina som hänger med dagens. Finns det någon anledning att inte köpa en begagnad Concorde Carver om man har en dryg miljon på fickan?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

2006 såg Carver serien från Concorde dagens ljus. Basen var Iveco Daily och totalvikterna spände från 5 200 till 6 700 kilo. Motorn var först på 166 hästkrafter men skrämdes året efter upp till 177 – vanligen parad till en halvautomatisk växellåda.

Förhoppningar var stora, men försäljningen tog inte riktig fart. Lyxigare Charisma var fortsatt bestseller i Concordes sortiment. Anledningen är enkel. Prisskillnaden upp till Charisma var för liten. Den relativt låga försäljningen har medfört att marknaden knappast svämmar över av begagnade Carver. Det finns betydligt fler Charisma att välja bland. Något Carver spekulanten kan dra nytta av. Eftersom det är gott om begagnade Charisma pressas priserna nedåt. Och Carver, som ju är en billigare produkt, pressas den också.

Lite gungig

Med automatlåda, utmärkt utsikt, bekväm förarstol och en motor med 400Nm i vridmoment är färden längs E4 avslappnad. Farthållaren håller hundratempo, trivselfart för den här pjäsen. Det finns kraft över till säker omkörning av långtradare och husvagnsekipage.

När vägen krymper och börjar slingra märks storleken, eller tyngden rättare sagt. Bilen är inte särskilt lång, men hög. Och den höga tyngdpunkten gör att det lutar i kurvorna; man saktar med automatik in. Rondeller tas i makligt tempo.

Vägljud? Nej! Vindbrus? Lite i byarna! Rassel från bodelen? Nix! Motorljud? Jovars, här kunde man varit frikostigare med ljudisoleringen. Men det går att prata under färd och den finfina stereon kan enkelt konkurrera.

På rejält dålig väg med djupa och stora potthål sväljer chassiet ojämnheterna väl, bara man tar det lugnt. Bilens tyngd, 4 500 kilo utan last, är anledningen. Den gör att bladfjädrarnas aktion blir lugn och dämpad.

Svängradien är snäv, jag manövrerar på oväntat liten yta. Speglarna och backkameran hjälper mig att på första försöket backa in på parkeringen utan omtag. Bilen ser större ut än den är – höjden luras. På marken tar den inte upp mycket mer yta än vilken 7,5 meters husbil som helst och den snäva svängradien gör bilen mer lättmanövrerad än en Fiat baserad.

Säkerhetsmässigt håller bilen dagens nivå, tyvärr. Tyngre transportbilar har inte de säkerhetssystem vi tar för givet i lättare fordon. Här saknas airbags och antisladdsystem. Ägaren får nöja sig med ABS och antispinn.

Komfortkontot är betydligt mer välfyllt – farthållare, elektriskt solskydd, elspeglar, backkamera, AC och en stereo som låter riktigt bra.

Lika bekväm året runt

Med gigantiskt garage, rymligt dubbelgolv och generöst med stuvutrymmen i bodelen rymmer bilen allt ett resande par kan önska, även en barnfamilj kan packa in sig utan problem. Men det finns ett aber: Lastvikten! För två personer är 700 kilo rimligt. För en större familj är risken för överlast överhängande.

Vintertid är bakhjulsdriften av glädje, med tyngden på fyra drivande hjul ska det mycket till innan fästet tappas.

Värmesystemet är väl uttänkt. Luftspalter runt möblerna låter varm luft cirkulera och jaga väck kyla och kondens. Dubbelgolvet är uppvärmt och här ryms tankar, kranar och all teknik utom räckhåll för kylan. Som bonus slipper man kalla golv i bodelen. Värmesystemet är vattenburet och draget ända fram till vindrutan. Med den främre jalusin nere hamnar den främre konvektorn mellan vindruta och jalusi. Det blir en rejäl uppvärmd luftspalt som hindrar kallras från den stora glasytan. Även sidorutorna skyddas från kondens av konvektorer.

Jag tycker

Ingen ny miljonbil på marknaden kan erbjuda lika mycket boendekomfort, trygghet, kvalité och manövrerbarhet som en begagnad Concorde Carver. Eftersom den föddes i samband med att dagens drivlinor lanserades kan den dessutom konkurrera fullt ut med nya husbilars körkomfort.

Faktiskt finns det bara en punkt där en Carver från 2007 släpar efter dagens nya husbilar: halogenlampor i armaturerna är dock lätta att uppgradera till moderna och strömsnåla LED.

Gårdagens Carver är en rättfram bil, krussidullfri är ordet. Allt ombord är lätt att hitta, det finns inga smarta infotainmentsystem eller iPad-baserade fjärrlösningar som kräver vana, intresse och tålamod att lära sig. Det finns heller inga publikfriande LED-lister eller upplysta vitriner. Lyxen ombord håller sig till materialval, funktion och kvalitet. Varför krångla till det?

Är du nyfiken på svaret på frågan i ingressen? Det kommer här: Om du kan leva med att inte vara första ägaren och att färgen på chassiet efter sju år inte lyckats hålla ytrosten stången är det svårt att se varför du ska avstå. Det enda du försakar är nybilsgarantierna.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, CD stereo, AC motor, backkamera, elspeglar, dragkrok, Alde vattenburen värme med varmvattenberedare, kyl med separat frys, spis, duschkabin, elmarkis, dubbla bodelsbatterier, eltrappa, 2 x LCD TV, CD stereo med extra högtalare, centraldammsugare

Håller än:

  • Drivlina – modern diesel med automat
  • Förarplats – en av marknadens bästa
  • Sittgrupp
  • Kök
  • Badrum
  • Stuvutrymmen
  • Vinteregenskaperna
  • Golv utan nivåskillnader

 

Hopplöst ute

  • Gasolutrymmet
  • Saknar hall
  • Förarstolen har trångt om plats att snurras runt
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift