Meny

.

Niesmann+Bischoff Arto 88F Clou Line Design

VÀrldens bÀsta Fiat!

Nej, vi tar inte i sÄ att livstycket gÄr i stycken. Prislappen Àr hög, men sÄ ocksÄ komforten, kvalitén, utrustningsnivÄn och finishen.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

NÀr nya Arto presenterades för ett Är sedan var det ett stort steg framÄt för den konservativa premiumtillverkaren Niesmann+Bischoff.

För tvĂ„ Ă„r sedan presenterades en helt ny interiör med exklusiva bakgrundsbelysta glasdetaljer med ingjutet grönt grĂ€s och ett oövertrĂ€ffat antal klĂ€dslar. Nyckeln till den rika textilfloran var ett system med lösa kuddar som byts ut efter behag för att skapa en personlig stil. Ett koncept kopierat av ett flertal tillverkare


Men om insidan var modern, individuell, exklusiv och innovativ hÀngde inte exteriören med i galoppen. Konceptet haltade och försÀljningen kom inte upp i nivÄ med förhoppningarna. Idag Àr hÀltan botad och kunderna strömmar till modellen.

GÄr som en dröm

LĂ„ng hjulbas, tre axlar och luftfjĂ€dring – ett recept som ger bĂ€sta möjliga lĂ„ngfĂ€rdskomfort. OjĂ€mnheter svĂ€ljs, vĂ€gljud filtreras, liksom smĂ„ ojĂ€mnheter som annars letar sig upp i ratten. Jag sitter utmĂ€rkt, avslappnat, och lĂ„ter automatlĂ„dan hantera vĂ€xlarna. Motorn pĂ„ tre liter och 177 kusar har den kraft som krĂ€vs för att hĂ€nga med i motorvĂ€gstempo. Motorljudet Ă€r vĂ€l dĂ€mpat.

Vinden lyste med sin frÄnvaro under testet, men treaxlade bilar Àr normalt inte sÀrskilt vindkÀnsliga.

Utsikten i bilens nÀromrÄde Àr nÄgot begrÀnsad dÄ vindrutan inte dragits ner sÀrskilt djupt. Jag har svÄrt att bedöma avstÄndet nÀr jag parkerar mot ett lÄgt staket. En del av körkÀnslan förloras ocksÄ, men det Àr mindre viktigt i en glidare som denna.

Jag har full koll pÄ hörnen i backspeglarna. Att backa den lÄnga bilen Àr tÀmligen odramatiskt, backkameran Àr tydlig och försedd med avstÄndsmarkeringar.

Men, speglarna och A- och B-stolparna skymmer sikten rondeller och korsningar. Med sedvanligt uggletittande som följd.

Dagens komfortbilist saknar ingenting – stereo, GPS, backkamera, farthĂ„llare, elspeglar, klimatanlĂ€ggning, eluppvĂ€rmd framruta (!), elektrisk soljalusi.

DÄ bilen stÄr pÄ ett AL-KO chassi med tandemaxel finns varken ESP eller antispinn. PÄ sÀkerhetssidan fÄr man nöja sig med ABS, dubbla airbags och sÀkerhetsbÀlte.

Fullmatad

Med fem tons totalvikt brukar lastvikterna vara rejĂ€la. Men kvalitet vĂ€ger sĂ„ det Ă€r lĂ€gre lastvikt pĂ„ denna bil Ă€n andra, enklare, byggen av samma storlek. De 800 kilo som anges i registreringsbeviset tar dessutom inte hĂ€nsyn till testbilens digra utrustningslista – den har allt! Och utrustning vĂ€ger som bekant. Hur mycket det blir kvar av lastvikten kan vi bara spekulera i. Men inga 800 kilo, det fattar var och en. Eftersom bilen har luftfjĂ€dring Ă€r det en god idĂ© att be sĂ€ljaren vĂ€ga upp bilen till 5 500 kilo. Den uppgraderingen mĂ„ste ske i Tyskland innan bilen skeppas vidare till Sverige. Först dĂ„ hĂ€nger totalvikten med till svenskt registreringsbevis. Ett alternativ Ă€r att tömma vattentankens 200 liter innan avfĂ€rd och fylla upp den nĂ€r det Ă€r dags att slĂ„ lĂ€ger.

Det finns gott om plats att packa prylar. Dubbelgolvet svÀljer all teknik och frigör utrymme i bodelen, bland annat tre garderober. Det finns Àven stuv i dubbelgolvet och i garaget ryms skrymmande tingestar som cyklar.

Dubbelgolvet gör Ă€ven nytta vintertid eftersom det Ă€r uppvĂ€rmt. Ingen risk att tankar, kranar eller slangar fryser. Överhuvudtaget Ă€r bilen vĂ€l rustad för kyla. Runt möbler löper luftspalter som lĂ„ter varm luft cirkulera och fösa undan kyla och fukt. VĂ€rmen Ă€r vattenburen och dragen fram till förarplatsen med konvektorer pĂ„ bĂ„da sidor, möjliggjort eftersom bilen helt saknar dörrar i förarhytten, vinterbilens adelsmĂ€rke – dörrar Ă€r alltid mariga att fĂ„ tĂ€ta och vĂ€l isolerade.

Framhjulsdriften kan stöta pÄ patrull i hala uppförsbackar, men mindre hÀr jÀmfört med tvÄaxlade bilar. Som helhet Àr Niesmann+Bischoff Arto 88F Clou Line Design en riktigt kompetent Äretruntbil.

Jag tycker

Marknadens snyggaste husbil! Och med en kompetens som matchar.

NÄgra saker sticker ut. För det första det stora köket och den vÀl tilltagna sittgruppen. Visserligen pÄ bekostnad av ett trÄngt sovrum, men jag köper prioriteringen utan knot. Det hÀr Àr en bil att umgÄs i och njuta av god mat i goda vÀnners lag (om man inte gillar prioriteringen finns det andra modeller i Arto-serien).

För det andra: komforten pĂ„ vĂ€g Ă€r riktigt hög i allt dĂ€r komfort Ă€r en del av ordet – ljudkomfort, fjĂ€dringskomfort, sittkomfort, körkomfort.

För att fatta mig kort: HÀr har vi den bÀsta Fiatbaserade husbilen pÄ marknaden.

Till sist ett tips: Är man ett par kan man med fördel bestĂ€lla bilen utan den frĂ€mre taksĂ€ngen. Mer rymd och mindre vikt över framaxeln Ă€r vinsterna.

Fakta

Vi gillar

  • Körkomforten
  • Drivlinan
  • Sittgruppen
  • Köket
  • Gott om stuv
  • Designen – en av fĂ„ sexiga husbilar
  • Gasolutrymmet

 

Vi önskar

  • En lĂ€gre och lĂ€ngre sĂ€ng.
  • Att man kom Ă„t tömningskranarna utan att behöva stĂ„ pĂ„ knĂ€ för att se under luckan.
  • Mer plats att snurra runt framstolarna pĂ„.
  • Att den utfĂ€llbara bodelstrappan doldes i infĂ€llt lĂ€ge, nu ser det ut som det fattas en del av kjolen.
  • Att det fanns en förutbestĂ€md plats för en extra toatank
  •  

Utrustning testbil

HelluftfjÀdring med nivellering, ABS, klimatanlÀggning, farthÄllare, elspeglar, eluppvÀrmd framruta, aluminiumfÀlgar, 30 mm bredare spÄrvidd fram, kyl med separat frys, vattenburen Alde vÀrme, vÀrmevÀxlare för gÄngvÀrme, luftkonditioner i bodelen placerad i dubbelgolvet, parabol, markis, myggnÀtsdörr, pliségardiner för insynsskydd/mörklÀggning, elektrisk jalusi framruta, skinnklÀdsel, multimediapaket.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift