Hydrauliska stödben förknippades länge med stora liners eller amerikanska husbussar. Men de senaste åren har marknaden för detta ganska kostsamma tillbehör tagit rejäl fart i Sverige. Och efterfrågan ökar i rask takt. Dags att se vari lockelsen ligger och hur en montering går till.
Text och foto Stefan Janeld
Hydrauliska stödben har för mig varit en svårmotiverad historia. Femtiotusen för att stå i våg när ett par nivåklossar kostar några hundralappar! Jag är inte så petnoga med att ställa bilen på millimetern när i horisontell nivå. Om marken lutar en aning placerar jag bilen så att jag sover med huvudet högst. Att bilen rör sig en aning när man går i den stör mig föga. Men så är jag alltid på väg; jag stannar för att rasta eller sova, inte för att stå flera dagar. De manuella stödben som sitter baktill har jag aldrig använt och mina nivåklossar kan annonseras ut på Blocket i nyskick.
Men, det är klart, fanns möjligheten att med ett knapptryck få bilen stabil och helt i våg skulle jag säkert använda funktionen. Om inte annat så för att imponera på grannen och med förvåning undra varför han inte har en likadan anordning.
Efter krossade framskärmar fick det vara nog!
Bilen som ska få stödben denna dag ägs av Maud och Bo Svensson från Halmstad och är en nio meter lång Bürstner Elegance. De trivs med bilen, men böket med nivåklossar har knäckt Bo. När han kör upp bilen i nivå och drar åt handbromsen hasar den ner på klossen. Bo kör upp lite längre, men kör för långt, klossen tippar framåt, slår upp i bakkant och, om oturen är framme, slås framskärmarna sönder. Bo har haft otur. Skärmar är inte billiga. Ett par olyckor och stödbenen är betalda.
När bilen ändå ska lyftas monteras förstärkt framfjädring. Idag står bilen på genomslagsgummina och komforten är inte den bästa. Se artikeln efter denna.
Ambulerande holländare
Miro de Jong är doktorn som ska utföra operationen. Han har sin verkstad i Holland, men då efterfrågan är stor har han även startat ett företag i Sverige och delar nu sin tid mellan Holland och Sverige. Förra året monterade han etthundrasextio system och i år har han redan passerat hundratalet.
De flesta order kommer från husbilshandlare. Men även privatpersoner från hela landet anlitar Miro för att få stödben monterade. Han samarbetar också med en verkstad i Stockholm, som Miro utbildat. Han hinner helt enkelt inte göra all montering själv.
Se monteringen i bildgalleriet nedan. Klicka på bilderna för större bild och beskrivande bildtext.
Kundens upplevelse efter en tids användande
Några veckor efter operationen ringer jag Bo för att höra hur han upplever livet med stödben.
”Det är perfekt, så enkelt. Vad som förut var ett sjå är nu en knapptryckning. Att vara helt i våg på alla ledder är toppen. Man kan steka utan att ägget lägger sig i ett hörn, bara en sådan sak.”
Fakta
- Finns i olika versioner med lyftkraft 2-10 ton.
- Lyfthöjd 34 centimeter – men då benen sitter en bit upp kan man inte utnyttja hela lyfthöjden.
- Kompenserar för nivåskillnad på 18-20 centimeter - beror på bilens längd och var stödbenen monterats.
- Vikt ca 45 kilo – kan kompensera lite genom att kasta domkraften och de manuella stödbenen.
- Installation tar ca 7-10 timmar. Som fortast har Miro ihop med sin far monterat ett system på 3,5 timme, men en trilskandes bil kan ta 15.
- Varje installation är unik. Det finns fästen för de flesta chassin. Men eftersom påbyggarna monterar egen utrustning på chassin blir det skillnader även mellan identiska fordon med olika utrustning.
- www.ep-hydraulics.se
Fördelar
- – Ökad boendekomfort, Bilen står stadigt och i nivå.
- – Stöldskydd, man kan inte köra iväg en husbil som står på stödbenen.
- – Avlastar dämpare och fjädrar, livslängden förlängs, särskilt bilar som ställs av vintertid mår bra av att stå på stödbenen. Se bara till att fetta in dem så det inte blir ytrost. Benen är i rostfritt stål, men inte syrafast och kan därför få viss ytrost om de exponeras under längre tid.
- – Bästa tänkbara domkraft, släng den lösa som bara tynger bilen i onödan.
- – Tanktömning, eftersom man kan luta bilen töms spillvattentanken effektivare.
Nackdelar
- – Kostar en hygglig slant, smällen lindras av att man relativt enkelt kan ta med sig benen till nästa bil.
- – Vikten, 45 kilo är en hel del.