Meny

.

Challenger Sirius 3098

God kompromiss.

I den snabbt vÀxande och hÄrt prispressade instegsklassen av helintegrerade husbilar Àr det i detaljerna man hittar skillnaderna. Denna fransos har nÄgra ess i hjulhusen, rÀcker de för succé?

 

Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

Det Ă€r första sĂ€songen som Challenger sĂ€ljs i Sverige – konstigt eftersom fabrikatet under flera Ă„r varit storsĂ€ljare i Norge. I Europa Ă€r man tillsammans med helsyskonet Chausson en av marknadens i sĂ€rklass största med en volym i nivĂ„ med Dethleffs. Till Sverige kommer i första skedet bara de helintegrerade bilarna, övriga sortimentet fĂ„r vĂ€nta.

VarumÀrket ingÄr i Trigano-gruppens flotta av varumÀrken. Testbilen byggs inte i Challenger/Chaussons fabrik utan hos koncernkollegan Autostar, som Àr vana att bygga helintegrerade husbilar.

Bygget Ă€r modernt. TrĂ€fria vĂ€ggar, isolering med slutna celler och vĂ€ggarnas utsida Ă€r i aluminium. Det senare Ă€r unikt för bilarna som sĂ€ljs i Norden, i övriga Europa Ă€r ytskiktet i glasfiber. Taket Ă€r av glasfiber pĂ„ alla marknader, det ska tĂ„la hagel utan att fĂ„ bulor. De nordiska bilarna har ocksĂ„ en högre standardutrustning dĂ€r de viktigaste posterna Ă€r: 4 250 kilos totalvikt, 6kW vĂ€rmare med elpatron, backsensor och stereo. Plus-paketet för 50 000 kronor ger bland annat en starkare motor, backspeglar av busstyp, markis, navigator och backkamera. DĂ„ landar prislappen pĂ„ 749 000 kronor – en prislapp i nivĂ„ med konkurrenterna i klassen. Flera av konkurrenterna byggs av andra företag inom Trigano Gruppen och delar byggteknik och utrustning. Getingbo? Jo tack, minst sagt.

VĂ€lutrustad!

Bakom ratten kÀnns bilen lÀtt pÄ vÀgen. Den 150 hÀstar starka motorn puttrar pÄ bra och vi kommer snabbt upp i marschfart. Att hÄlla motorvÀgstempo Àr ingen utmaning. PÄ de smÄ vindlande vÀgarna i VÀstergötland dÀr testet sker kan vi hÄlla god fart.

Komforten Àr okej, pÄ dÄligt underlag gör det hÄrt satta chassiet sig pÄmint. Det Àr ett heavychassi som krÀver last för att komforten ska bli god. Testbilen Àr tom. Backspeglarna av busstyp Àr stabila och ger en god koll pÄ bilens bakre hörn. Rakt fram Àr sikten likasÄ god, rutan Àr nerdragen en aning i underkant och det gör en hel del för körkÀnslan. A- och B-stolparna Àr grova och i korsningar blir det en del uggletittande innan man sÀkerstÀllt fri lejd.

Solskydden Àr manuella rullgardiner som man helst inte manövrerar under fÀrd, de sitter nÀmligen pÄ mer Àn en armlÀngds avstÄnd.

FrÄn bodelen hörs lite knirr frÄn taksÀngen i övrigt Àr det knÀpp tyst frÄn möblemanget. Challenger har frÀst in gummilister i överskÄpen som ser till att luckorna hÄller tyst Àven nÀr fÀrden blir rejÀlt skumpig. En pÄkostad lösning vi inte sett tidigare. Trappan Àr invÀndig. Normalt en ljudlig lösning pÄ grusig eller vÄt vÀgbana. Eftersom vÀgarna Àr torra och nyborstade kan vi inte yttra oss i frÄgan.

Testbilen var nyanlĂ€nd till Sverige och hade inte fĂ„tt all utrustning monterad Ă€nnu. NĂ€r sĂ„ sker finns allt man kan krĂ€va – backkamera, GPS, stereo, AC, farthĂ„llare, elspeglar, elhiss, airbags, ABS bromsar, ESP antisladdsystem och Ă€ven ett antispinnsystem.

God lastvikt

Totalvikten om 4 250 kilo medför generös lastvikt. 900 kilo stĂ„r det i registreringsbeviset. Det rĂ€cker med rĂ„ge för ett resande par och Ă€ven en barnfamilj kan Ă„ka pĂ„ semester utan att lĂ€mna allt för mĂ„nga leksaker kvar hemma. Stuvandet sker i garaget, under sĂ€ngen, i överskĂ„pen och de tvĂ„ garderoberna bredvid sĂ€ngen. Det finns Ă€ven nĂ„gra smĂ„ ”lönnfack” i golvet i sovrummet. För en bil i den hĂ€r storleksklassen Ă€r det gott om stuvutrymmen. Vi hittar till och med en tvĂ€ttkorg, skofack och dedikerad plats för vinflaskor. Tumme upp!

Åretruntbil – i Sydeuropa

Byggd för att vara ett sommarnöje har den sjĂ€lvklart inga vinterambitioner. Den större vĂ€rmaren och den isolerade (ej uppvĂ€rmda) spillvattentanken gör bilen funktionell ner till fryspunkten och ett par grader till. Är det kyligare Ă€n sĂ„ drar man till varmare breddgrader eller stĂ€ller av bilen. VĂ€rmaren har kapacitet nog att hĂ„lla bodelen varm och isoleringen Ă€r tillrĂ€cklig för vinterbruk, men det saknas luftspalter runt möblerna: kondens kan bli ett bekymmer och utan uppvĂ€rmd spillvattentank blir vattensystemet snart handikappat. Visst, den som prompt ska spendera sportlovet i fjĂ€llen kan leva med öppen tank och en balja under.   

Vi tycker!

Sirius starkaste kort Ă€r trivseln ombord. Man rör sig ledigt i bilen, sittgruppen Ă€r vĂ€l tilltagen och sovrummet med sitt jĂ€ttefönster Ă€r en lockande plats att vakna pĂ„. De praktiska ”vardagsdetaljerna” – tvĂ€ttkorg, gummilister i överskĂ„pen, vinstĂ€ll, klĂ€dkrokar, skofack, kryddhylla – gör att bilen kĂ€nns omtĂ€nksam. Även om det Ă€r smĂ„saker i det stora hela gör de skillnad varje dag.

Att bilen Àr försedd med en femÄrig tÀthetsgaranti kommer locka kunder som letar tryggt Àgande.

Vinteregenskaperna haltar lite jÀmfört med konkurrenterna. Det finns tillverkare som erbjuder bilar i samma prisklass med uppvÀrmd spillvattentank och vÀrmegolv.

Kort sagt: Den som letar en bekvÀm helintegrerad husbil till vettiga pengar har fÄtt Ànnu en bil att titta pÄ innan köp.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, antisladd, stereo, AC, farthÄllare, GPS, backkamera, backvarnare, elspeglar, elhiss, centrallÄs, markis, kyl med separat frys, trelÄgig spis, sjÀlvstÀngande lÄdor i kök, langetterad bodelsmatta

Vi gillar

  • VĂ€lutrustad
  • 5 Ă„rs tĂ€thetsgaranti
  • LĂ€tt att röra sig ombord
  • Har en riktig hall
  • Gott om stuvutrymme
  • Fönstret i sovrummet – slĂ€pper in massor av ljus, hĂ€rlig utsikt, snabb vĂ€dring
  • Rymlig dinette för umgĂ€nge
  • VĂ€rmarens kontrollpanel placerad vid sĂ€ngen – man slipper gĂ„ upp för att justera vĂ€rmen nattetid.

 

Vi önskar

  • Större sĂ€ng
  • Mer plats i sittgruppen nĂ€r den anvĂ€nds som baksĂ€te
  • Extra fotsteg in till förarplatsen – 47 centimeter Ă€r för högt att ta i ett steg.

 

Vi gillar inte

  • Racklig duschdörr
  • Trögt att stĂ€lla in framstolarna
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift