Meny

.

Fiat Ducato facelift 2014

Mer attityd, mer komfort, lÀgre vikt. SÄ kan man i korthet summera den version av Fiat Ducato som premiÀrvisades i mitten av maj för en samlad presskÄr. HÀr följer en komplett redogörelse för allt som Àr nytt. Stort som smÄtt.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Fiat dominerar fullstÀndigt som bas för husbilar. I Europa stÄr de för 75 procent av marknaden och i Sverige över 80 procent. NÀr de lanserar nÄgot nytt Àr det av betydelse för alla som funderar pÄ att köpa ny husbil.

Nuvarande Ducato lanserades 2007 och har levt ungefĂ€r halva sitt liv. Hög tid för ett ansiktslyft, med andra ord – ett ord som Fiat vĂ€rjer sig mot. De tycker– sjĂ€lvklart – att bilen Ă€r sĂ„ pass uppdaterad att den ska betraktas och tilltalas som helt ny modell. Avgör sjĂ€lv. Vi tar det steg för steg.

Ny front

Den tidigare ganska snÀlla fronten har blivit kaxigare, sjÀlvsÀkrare, mer attityd, som det heter nu för tiden. Men det finns pÄtagliga funktionella förbÀttringar av betydelse, inte minst för oss husbilsresenÀrer. En viktig, men inte synlig förbÀttring, Àr att man sparat 20 kilo i vikt över framaxeln genom att Àndra förstÀrkningspunkter.

Nya och föregĂ„ende modell sida vid sida. Skillnaderna blir tydliga. Ny huv som gĂ„r över hela bilens bredd. Det ger fĂ€rre tĂ€tningar – potentiella lĂ€ckagekĂ€llor. Man har ocksĂ„ gjort en ny drĂ€nering som leder allt vatten frĂ„n vindrutan genom en slang som mynnar ut under bilen. KofĂ„ngaren Ă€r tredelad, mindre jobb, billigare ifall den blir skadad.
Bredare huv
LÀttare att komma Ät att fylla pÄ kylvÀtska.
Lyktorna har fÄtt en betydligt modernare design.
Man kan vÀlja mellan tvÄ olika trim i fronten. Svart eller silver runt grill och lyktor. HÀr svart version.
Man kan vÀlja mellan tvÄ olika trim i fronten. Svart eller silver runt grill och lyktor. PÄ bilden silvertrim.

Putsad förarmiljö

Förarmiljön Àr inte lika omgjord som fronten. Man har mer lagt till tekniska finesser snarare Àn Àndrat ergonomin. Det finns ett system som varnar vid filbyte, ett som lÀser skyltar för att förhindra fortkörning, ett som hÄller farten behagligt lÄg i nedförsbacke sÄ att chauffören kan fokusera pÄ att styra. Automatiskt avblÀndande helljus. En ny infotainment stereo med blÄtand, GPS, backkamera, USB ingÄng för uppspelning av musik frÄn telefon, platta eller sticka.

Det uppfĂ€llbara skrivunderlaget har begĂ„vats med hĂ„llare för telefon eller surfplatta – vanliga navigatorer numera.

Hur mycket av detta som hittar till husbilsmarknaden Àr oklart. PÄbyggarna föredrar att hÄlla ett sortiment med fÄ tillval för att förenkla lagerhÄllningen av chassin.

BekvÀmare stolar

Ett vĂ€lkommet komfortlyft Ă€r de nya stolarna, standard till camperchassiet.  Vi har provsuttit och de Ă€r ett rejĂ€lt lyft. Stolarna har integrerade nackstöd, Ă€r bredare Ă€n förr och ger möjlighet för pĂ„byggarna att – enklare Ă€n tidigare – anpassa textilen till övriga bilen.

I skÄpbilarna finns det gamla sÀtet kvar som standard. För den som Àr ute efter en inredd sÄdan kan det vara vÀrt att kryssa i de nya stolarna i tillbehörslistan.

Tre versioner av instrumentpanel

Det skiljer pÄ ratt, viss utrustning, mÀtarnas utformning och sargerna runt utblÄs och centerkonsol. LÄdan som vi vant oss vid att finna under centerkonsolen Àr numera tillval, istÀllet finns dÀr plats för telefon och drickaflaskor.

Classic – enklare ratt, svarta utblĂ„s, manuell AC

Techno – ratt med bĂ€ttre grepp, aluminiumtrim för utblĂ„s och runt centerkonsolen, automatisk klimatkontroll

Lounge – som Techno men med en brun sarg runt utblĂ„s och centerkonsol.

De nya instrumenten har en sportigare look Àn de vi Àr vana vid frÄn förut.
Skrivplattan har hÄllare för surfplatta eller telefon.
Dedikerad plats för telefon med USB kontakt ovanför

Chassi och drivlina

Fiat har jobbat hĂ„rt med chassi och drivlina. Och i mĂ„nga fall med just det som Ă€r viktigt för vĂ„ra tunga husbilar. Husbilsmarknaden Ă€r viktig för Fiat, varannan Ducato blir husbil. Det finns enligt Fiat 600 olika versioner av Ducato att bygga husbil pĂ„ – dĂ„ rĂ€knar de in chassiversioner, utrustningsnivĂ„er och kulörer.

 

  • – Ökad totalvikt pĂ„ maxichassi – 4 400 kilo. Max bakaxelvikt 2 500 kilo, max framaxelvikt 2 100 kilo. Endast tillsammans med trelitersmotorn.
  •  
  • – ESP till alla modeller, inklusive treaxlade frĂ„n AL-KO.
  •  
  • – ESP systemet Ă€r uppgraderat för distinktare och effektivare ingrepp. Det har Ă€ven programmerats för att hindra att bilen vĂ€lter nĂ€r man svĂ€nger kraftigt i en nödsituation.
  •  
  • – Kraftigare framfjĂ€dring pĂ„ maxichassiet anpassad för helintegrerade husbilar. 45 millimeter ökad fjĂ€dringslĂ€ngd. De ska dessutom ha lĂ€ngre livslĂ€ngd.
  •  
  • – BakfjĂ€drarna gĂ„r nu att fĂ„ i komposit. Samma fjĂ€dringskaraktĂ€r, men femton (15!) kilo lĂ€ttare.
  •  
  • – Ny infĂ€stning av framfjĂ€drarna upptill med en ny tĂ€tning – ger tystare bil.
  •  
  • – 16” hjul som tillval pĂ„ 3,5 tons chassit.
  •  
  • – PĂ„ trelitersmotorn har vĂ€xellĂ„dan fĂ„tt ny utvĂ€xling för att bĂ€ttre tĂ„la hög last och göra manövrering i lĂ„g fart smidigare.
  •  
  • – En ny kraftigare koppling med lĂ€ngre livslĂ€ngd.
  •  
  • – Kraftigare bromsar fram med ventilerade skivor, diameter 280/300 millimeter beroende pĂ„ modell. Även bromsbackarna Ă€r nya och i ett material som hĂ„ller lĂ€ngre och greppar bĂ€ttre.
  •  
  • – Ny bromspedal, som tack vare en ny utformning bromsar hĂ„rdare utan att man trampar hĂ„rdare.
  •  
  • – Progressiv styrservo standard Ă€ven pĂ„ 2,3 liters motorerna. Det uppskattar vi pĂ„ redaktionen som lĂ€nge framhĂ„llit just saknanden av progressiv styrservo som ett argument för trelitersmotorn.
  •  
  • – TPMS – ett system för kontroll av dĂ€ckens lufttryck Ă€r standard.
  •  
  • – Regnsensor finns som tillval.
Nya fjÀdrar bak i kompositmaterial sparar 15 kilo i vikt. Parad med den lÀttning man lyckats ge framÀndan ger det en total viktminskning pÄ 35 kilo. Det Àr ungefÀr vad ett vattenburet vÀrmesystem vÀger.
Möjlighet att fĂ„ 16” hjul pĂ„ 3,5 tons chassiet.
PĂ„ husbilar krĂ€vs ibland att man monterar Air-Top luftfjĂ€dring pĂ„ bakaxeln för att 16” fĂ€lgar ska godkĂ€nnas. Har med höjden att göra och gĂ€ller frĂ€mst husbilar med enkelgolv.

BrÀnslesnÄlare

Till sist hÀvdar Fiat att man lyckats kapa tio procent pÄ brÀnsleförbrukningen. Det Àr en rad faktorer som samverkar och det krÀvs en del av föraren för att nÄ detta resultat.

  • 1 DĂ€ck med lĂ„gt rullmotstĂ„nd
  • 2 AnvĂ€ndning av lĂ„gviskös olja
  • 3 Kolvringar med lĂ€gre friktion
  • 4 Start/stop system pĂ„ 2,3 liters motorerna
  • 5 En vĂ€xelindikator i form av en pil pĂ„ instrumentpanelen som anger nĂ€r det Ă€r lĂ€mpligt att vĂ€xla
  • 6 LĂ„gt luftmotstĂ„nd med ett vĂ€rde pĂ„ 0,31Cx (ibland skrivs det Cd eller Cw, betyder samma sak = luftmotstĂ„ndskoefficient). En siffra som inte sĂ€ger mycket för den oinvigde, men det Ă€r lĂ„gt, som en modern personbil. Cx vĂ€rdet ska multipliceras med bilens frontyta, sĂ„ olika bilar med samma vĂ€rde har i praktiken olika luftmotstĂ„nd.
Enligt den europeiska körcykeln (NEDC) drar Ducato 6,2l/100 km. En siffra vi husbilschaufförer aldrig Àr i nÀrheten av. Men de nya brÀnslebesparande ÄtgÀrderna kommer göra skillnad Àven för oss. Bara vi inte har allt för roligt bakom ratten. Till vÄr hjÀlp har vi en pil som indikerar nÀr det Àr dags att vÀxla.

Ducato fakta i korthet

  • – Lanserades 1981
  • – Har sĂ„lts i över 4,4 miljoner exemplar
  • – Byggs i fabriken Sevel Sud i Italien, vĂ€rldens största fabrik för transportbilar med en kapacitet pĂ„ över 1 000 bilar per dygn. SamĂ€gs med CitroĂ«n och Peugeot.
  • – Det byggs ca 300 Ducato husbilschassin varje dag
  • – Totalt rullar det över 500 000 husbilar pĂ„ Ducato chassi
  • – 75 procent av Europas husbilar byggs pĂ„ Fiat
  • – Sedan 2013 byggs Ducato Ă€ven i Amerika, i en fabrik i Mexico. DĂ€r heter den Dodge Ram Promaster.
  • – Den senaste versionen blir generation nummer sex
  • – GĂ„r att fĂ„ i totalt 10 000 versioner
  • – 20 procent av alla Ducato baserade husbilar sĂ€ljs med automatlĂ„da

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift