Nu nÀr Concorde ger sig in i de lÀgre serierna blir det rejÀlt svettigt för konkurrenterna. Har det byggts en bÀttre husbil pÄ Fiat?
Â
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Credo Emotion Ă€r första husbilen frĂ„n Concorde baserad pĂ„ Fiat â normalt bygger man pĂ„ Iveco eller MAN med priserna för vĂ€lutrustade modeller som börjar strax under tvĂ„ miljoner, men med lite vilja kommer man upp i det dubbla. DĂ„ spelar man i högsta ligan, husbilarnas NHL, Champions League, Masters eller Wimbledon eller vad du vill.
Med Credo Emotion ger sig Concorde in i de lĂ€gre divisionerna. Lagledningen Ă€r densamma som för toppteamen och det mĂ€rks. NĂ€r Concorde ska göra âbilligaâ husbilar har de en fördel. Det kostar inget extra att anvĂ€nda samma material som i de större och exklusivare husbilarna. TvĂ€rtom blir det troligen dyrare med dubbla uppsĂ€ttningar pumpar, kranar, skĂ„pluckor med mera pĂ„ lagerhyllorna. Det Ă€r faktiskt svĂ„rt att se var man sparat in, annat Ă€n pĂ„ chassit. Visst, det Ă€r inte lika lĂ€tt att byta en trasig baklykta, garaget har inte golv av durkaluminium och dörren har inte kodlĂ„s, toaletten Ă€r av enklare snitt och det finns ingen handdukstork. Men karossen Ă€r lika stabil, snickerierna identiska, beslagen desamma och kĂ€nslan ombord Ă€r Concorde rakt igenom.
BekvÀmare körstÀllning Àn Fiat original
Vi Àntrar genom bodelsdörren. Det Àr bilens enda ingÄng eftersom det saknas dörrar i kupén. Och det ger fördelar. Utan dörr ges möjlighet att placera radiatorer som motar kallras. Man fÄr en styvare kaross och fönstret kan dras lÀngre bak vilket gynnar utsikten nÀr man ska in i rondeller och korsningar. Att det skulle vara en sÀkerhetsrisk med bara en dörr Àr nonsens. Det finns gott om fönster och takluckor att ta sig ut genom ifall bodelsdörren blockeras.
Vi tar oss lĂ€tt fram till framsĂ€tena â det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n trĂ„ngt att röra sig ombord. Bakom ratten sitter vi bekvĂ€mt i stolar med gott om instĂ€llningsmöjligheter som trollar bort Fiats standardergonomi. Genom att sĂ€nka stolen kompensera jag för den djupt placerade kopplingspedalen och slipper sitta lika nĂ€ra ratten som jag annars gör i en Fiat.
Den nedfĂ€llbara sĂ€ngen Ă€r vinklad nerĂ„t i framkant och förtar rymdkĂ€nslan eftersom sĂ€ngen stjĂ€l en stor del av framrutans överkant. ĂndĂ„ kan vi inte klaga pĂ„ utsikten. Det Ă€r lĂ€tt att placera bilen pĂ„ vĂ€gen och jag kĂ€nner direkt att jag har koll pĂ„ framfarten.
Testet sker en mulen vinterdag och det Àr tur att det Àr mulet. Enda solskyddet Àr den manuella mörklÀggningsridÄn. Den krÀver att man reser sig ur stolen för att nÄ den. Inget stort problem sommartid dÄ solen stÄr högt, sÀngens lÄga framkant agerar dÄ solvisir. Men en lÄgt stÄende vintersol blir svÄr att kompensera för utan att stanna. Det finns elmanövrering som tillbehör och den fÄr anses vara ett mÄste.
Motorn Àr Fiats 157 hÀstar starka. Den ger god fart och bra med kraft, passar bilen perfekt. UtrustningsnivÄn Àr hög: AC, farthÄllare, antispinn, dubbla airbags och, kors i taket, en stereo. Bilen Àr försedd med ett sÄ kallat chassipaket för 60 000 kronor. DÀr saknas automatlÄda, passar bilens personlighet bÀttre Àn petmojen, och backkamera. Nu Àr visserligen speglarna mycket bra och det Àr inga bekymmer att manövrera bilen. Man har full koll pÄ hörnen. Men det kÀnns alltid tryggt att veta om det finns ett hinder rakt bakom nÀr man manövrerar en dryg miljon.
BekvÀmt boende
NÀr vi synar bodelen snurrar vi och höjer framstolarna som vilken kontorsstol som helst och hamnar i bekvÀm höjd med dinettebordet! Att justera stolshöjden 15 centimeter Àr verklig vardagslyx. Vissa fabrikat skickar med lösa kuddar, eller Ànnu vÀrre: förvÀntar sig att folk ska leva med att sitta med bordsskivan i brösthöjd. HÀr sÀtter Concorde ny standard. Vi kommer aldrig att acceptera nÄgon annan lösning i framtiden.
Dinetten ser ut att rymma fem personer och gör det ocksÄ. Vi sitter bekvÀmt Àven om armstöd saknas, sÀrskilt i den lÀngsgÄende korta soffan. Vi vet att man i Tyskland anvÀnder den som fotpall nÀr man sitter i framstolen, men anser ÀndÄ att det borde finnas armstöd att bulla upp kudde mot för extra komfort. Bordet Àr inte stort, men fyra tallrikar och glas fÄr plats. Ett större bord blir troligen för vingligt och dessutom försvÄras passagen. FörlÀngningsskivor och annat plockepinn Àr inte Concordeskt.
DĂ„ dinetten anvĂ€nds som baksĂ€te begrĂ€nsas utsikten. Det saknas fönster pĂ„ höger sida â synd dĂ„ komforten i övrigt Ă€r god.
Med tanke pĂ„ att enda ingĂ„ngen i bilen Ă€r bodelsdörren hade vi önskat att man lagt lite krut pĂ„ en hall. Men icke, det Ă€r en ingĂ„ng, inte mer. DĂ€r finns varken klĂ€dhĂ€ngare eller plats för skor. I en fullfjĂ€drad Ă„retruntbil bör man kunna hĂ€nga av sig snöiga klĂ€der i en hall. Tycker vi. Det finns enkla sĂ€tt att fĂ„ till en hall. Ăppna upp en lucka Ă„t skor under soffan, skruva upp lite krokar. Nu finns endast en förvaringsficka för smĂ„saker, en ledstĂ„ng och en spegel.
Köket ligger i vinkel. Man har sparat in pĂ„ Corian bĂ€nksskivan som anvĂ€nds i de dyrare modellerna, men det gör ingenting. Nuvarande skiva följer övriga inredningen bra och ligger inte konkurrenterna efter. Det Ă€r gott om plats i överskĂ„pen och istĂ€llet för opraktiska underskĂ„p finns lĂ„dor som ger god överblick och Ă€r lĂ€tta att hĂ„lla ordning i. Stor kyl med separat frys. Ănskas ugn kostar det en slant extra.
Dusch och toalett ligger pÄ var sin sida. PÄ toaletten Àr det dominerande materialet trÀ. I överskÄp, underskÄp och hyllor förvaras allt man kan behöva i ett hygienutrymme. Kort sagt en trivsam toalett. Duschen Àr inte sÀmre den. En stor fyrkantig kabin utnyttjar utrymmet maximalt. Det Àr gott om plats och nÀstan hemmakÀnsla. Taklucka ger ljus och extra höjd.
LÀngst bak hittar vi anledningen till att bilen passerar 7,5 meter i lÀngd. Höga lÄngbÀddar möts i vinkel pÄ halva vÀgen. Med ett litet barn kan man sova tre hÀr bak.
Vi förvÄnas av att det saknas smÄ hyllor att lÀgga ifrÄn sig glasögon och böcker. LikasÄ hade vi vÀntat oss stÀllbar huvudÀnda. Nu fÄr man anvÀnda överskÄpen som avstÀllning och ha kuddar som ryggstöd.
Vinterduglig
VÀrmen Àr vattenburen. I kupén finns konvektorer som hindrar kallras frÄn rutorna. GolvvÀrme Àr tillval, men dubbelgolvet Àr uppvÀrmt och ger ett varmt bodelsgolv. Nu Àr detta i och för sig inget vintertest dÀr vi över tid mÀter och kontrollerar temperaturer. Men vi vÄgar ÀndÄ pÄstÄ att bilen utan problem klarar en svensk vinter lik Ärets.
I det uppvÀrmda dubbelgolvet finns massor av stuv och garaget Àr vÀl tilltaget. Alla tankar ligger frostskyddade och servicepunkterna Àr lÀtt Ätkomliga och överskÄdligt upplagda. HÀr skönjs slÀktskapet med de exklusivare modellerna. SÀrskilt vintertid Àr det skönt att ha allt i frostskyddade utrymmen. Ska vi banna nÄgot blir det gasolutrymmet dÀr flaskorna stÄr i fil i ett smalt utrymme.
Jag tycker
Testbilen Àr inte den minsta i Credo serien. Men den populÀraste. Och det Àr lÀtt att förstÄ. PÄ dryga 7,5 meter har man ett komfortabelt, och lyxigt, boende för fyra personer med vÀldigt fÄ svagheter, men desto fler styrkor. Det finns delintegrerade husbilar pÄ Fiat som kostar lika mycket och i det ljuset framstÄr denna som ett fynd. FÄ tillverkare i prisklassen har högre klass pÄ inredning, beslag och installationer.
Ombord Àr det lÀtt att röra sig, och Àven om planlösningen normalt inte fÄr beröm för god volymkÀnsla upplever man inte bodelen som trÄng, snarare ljus och trivsam. En anledning Àr att man delat upp toa och dusch, en annan Àr att man har ett helt plant bodelsgolv. Med allt i en nivÄ upplevs hela bodelen som ett rum och det gör mycket för rymdkÀnslan.
Det finns missar ombord. Hallen Àr en, solskyddet en annan. Men de bleknar nÀr man ser till helheten. Det Àr svÄrt att komma förbi denna husbil om man letar i segmentet 1-1,5 miljoner och kan leva med ett framhjulsdrivet Fiat chassi.
Vi vill ge plus i kanten för att det lÄga grundpriset inte Àr ett fantasilÄgt lockpris. LÀgg pÄ 10-15 procent och du har en vÀlutrustad bil med rÀtt motor.
Fakta
- Modell Concorde Credo Emotion 763 L
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor Turbodiesel 157 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 4250 kg
- Max last 940 kg inkl resande
- LxBxH 771 x 229 x 299 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 140 liter
- GrÄvattentank 140 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 130 000:-
- Pris testbil 1 232 000:-
Plus
- KvalitetskÀnslan
- Servicepunkterna
- Golv utan nivÄskillnader
- Dinetten
- PrisvÀrd
Â
Minus
- Hallen
- Â
Utrustning testbil
ABS, antispinn, dubbla airbags, AC bildel, farthÄllare, elbackspeglar, stödben bak, CD, myggnÀtsdörr, markis 5 meter, kyl med separat frys, vattenburen vÀrme, 3 kw elpatron, heltÀckningsmattor, elektronisk TV Antenn