PÄ dörren borde följande varning sitta: Har du inte tre miljoner gÄ inte in! SÄ lockande Àr dess kompetens, sÄ förförande dess hantverk. Men varför sÄ smÄ fönster?
Â
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och fotot Stefan Janeld
Â
à rets första vÄrdag beger vi oss till Falkenberg. Himlen Àr blÄ, kvicksilvret visar plus 15 grader och vÀgarna Àr torra för första gÄngen pÄ mÄnader. Vi har velat köra en husbil frÄn FR-Mobil sedan ett drygt Är tillbaka. Ett ungt och exklusivt fabrikat med en Ärsproduktion under hundra bilar.
Testbilen heter L830 och Ă€r precis som namnet antyder 8,3 meter lĂ„ng. Knappast avskrĂ€ckande lĂ„ng. ĂndĂ„ tar vi oss an uppgiften med viss försiktighet. Ty chassit Ă€r ett MAN TGL lastbilschassi, nĂ„got vi aldrig kört tidigare. Bilen Ă€r frĂ„n 2008 och Ă€r till sĂ€songen 2010 ersatt av L850. Samma bil men 20 centimeter lĂ€ngre, vilket mĂ€rks i sovrummet. Mer om det lĂ€ngre fram.
LÀttkörd
Det första jag noterar vÀl bakom ratten Àr den perfekta sikten. Jag sitter högt nÀra vindrutan. PÄ passagerarsidan finns en sÀrskild spegel som visar var höger framhjul Àr placerat pÄ vÀgen. Jag stÀller in den luftfjÀdrade stolen. Allt kan regleras: sittdynans vinkel, svankstödet, sidostödet, ryggstödet. NÀr jag Àr klar sitter jag omfamnad, uppstöttad av mjukt lÀder. HÀr sitter jag hur lÀnge som helst.
UtrustningsnivÄn Àr skyhög: klimatanlÀggning, backkamera, CD, elektrisk solgardin, reglage till luftfjÀdringen, farthÄllare, antisladd, sexvÀxlad automatlÄda, lÄsningsfria bromsar. Och glÀdjande nog en sÀkerhetsbÄge inbyggd i karossen bakom sidorutorna. En rejÀl konstruktion vÀl förankrad i chassit, försedd med strÀvor som ger extra stabilitet; Àven om olyckan Àr framme skyddar karossen vÀl vid sÄvÀl rullning som sidokollision.
Vrider vĂ€xelvĂ€ljaren till âDâ för drive och ger lite gas. Den fyrcylindriga motorn varvar upp. Dieselknattret jag vant mig vid frĂ„n transportbilar Ă€r hĂ€r ombord ett muller som â om jag Ă€r vĂ€lvillig â förmedlar kompetens och driftsĂ€kerhet. Jag hade förvĂ€ntat mig bĂ€ttre ljuddĂ€mpning, men det Ă€r inga problem att tala i vanlig samtalston.
Ute pĂ„ vĂ€gen möter en trĂ„ng trafikmiljö med flera korsningar och en rondell. Det drygt sju ton tunga ekipaget visar sig vara smidigt. NĂ€r vi strĂ€cker ut pĂ„ landsvĂ€gen och nĂ€rmar oss nittio blir fĂ€rden mer nervös. Det gungar lite i sidled, nĂ„got som förstĂ€rks av de luftdĂ€mpade stolarna. Jag börjar kompensera, styra emot, men det gör bara saken etter vĂ€rre. Rörelserna kommer inte frĂ„n hjulen, det Ă€r chassi och kaross som rör sig â alltsĂ„ finns inget att kompensera. NĂ€r jag vant mig vid den lite nervösa gĂ„ngen slappnar jag av och fĂ€ster blicken lĂ€ngre fram pĂ„ vĂ€gen. Jag kĂ€nner mig som en tradarchaffis, inte minst för att jag i möten med lastbilar befinner pĂ„ samma nivĂ„. Ju mer jag kör desto mer uppskattar jag bilen. Men jag saknar vĂ€gkĂ€nslan. FjĂ€dring, dĂ€mpare, chassi och förarstol filtrerar effektivt bort den. Saknar jag den lite studsiga gĂ„ngen frĂ„n transportbilarnas bladfjĂ€drar? Snudd pĂ„, men Ă€ndĂ„ inte.
Motorns 206 hÀstkrafter Àr urstarka, vad sÀgs om 830 Nm i vrid? Det gÄr raskt att komma upp i nittio, Àr man oförsiktig passeras hundra. Farten Àr vÀl maskerad. Det Àr först nÀr vÀgen svÀnger man mÀrker ifall det gÄr lite vÀl fort. Bra dÄ att tryckluftsbromsarna Àr supereffektiva. Lastbilar har i tillÀgg till bromsarna en mycket effektiv motorbroms som sÀtter in sÄ fort jag lyfter foten frÄn gasen.
PÄ det hela taget kÀnns husbilen som en god reskamrat duglig för lÄnga dagsmarscher utan att trötta ut sin mÀnskliga last. Enligt importören stannar förbrukningen vid 1,2 liter per mil om man kör lugnt. Pressar man pÄ vill motorn ha ytterligare tre deciliter.
Barsittgrupp
I bodelen imponerar volymen. Bilen Àr bred. 240 centimeter lÄter kanske inte sÄ mycket mer Àn de 230-232 centimeter som Àr en vanligt i husbilsvÀrlden. Men en decimeter gör stor skillnad. Avsaknaden av nedfÀllbar bÀdd fram bidrar till ökad volym.
Att röra sig ombord gÄr ledigt. Det Àr aldrig trÄngt. Annat Àn vid insteget. Varför man inte vÀljer en bredare dörr pÄ en husbil av denna kaliber förvÄnar oss.
Dinetten Ă€r sĂ„ kallad âbarâ med en tredje kaptenstol vid ett fast bord. En svĂ€ngd soffa till gĂ€sterna medger umgĂ€nge för fem personer med god komfort. Bordet förlĂ€ngs utan krusiduller. Man drar helt enkelt ut en undre bordsskiva. Blir visserligen ett bord i tvĂ„ nivĂ„er, men det tar vi för att hĂ„lla handhavandet enkelt.
Soffan Àr inte den mysiga plats att halvligga och lÀsa i som den först ser ut att vara. Ryggstödets rundning Àr helt enkelt inte djup nog. För nattgÀsten bÀddas den till en sÀng pÄ 180 x 80 centimeter.
För den som reser i den tredje fÄtöljen Àr komforten god. Men utsikten Àr klart begrÀnsad. Ett litet och onödigt högt placerat fönster ger knappast tillrÀcklig kontakt med landskapet som passerar. SÀtt dit ett större fönster. Det har alla glÀdje av.
Köket Àr kompakt men funktionellt. Allt finns utom köksflÀkt. Tror jag i förstone. Men en titt i taket avslöjar en taklucka med flÀkt. Tyst och effektiv, men fyller ocksÄ fler funktioner Àn bara köksflÀktens. Noterar praktiska lÄdor istÀllet för skÄp, MjukstÀngande lÄdor Àr smartare Àn skÄp som Àr svÄra att hÄlla ordning i.
Hall existerar inte, bara en snygg entré, och dÀrmed inga klÀdhÀngare, inget skoskÄp och ingen hatthylla. Föralldel ett effektfullt upplyst vitrin och en del smÄ förvaringsfack, men visst Àr det mÀrkligt att en genomtÀnkt och praktiskt inriktad husbil inte förÀras en riktig hall.
Bak Äterfinns sovrum, separat dusch och toalett. Duschkabinen Àr av samma typ som hemmavid med kromade armaturer, inget plasttjafs hÀr inte. Toaletten Àr ombonad med mycket trÀ. Sovrummet har en snedstÀlld drottningsÀng. SnedstÀlld för att bilens lÀngd inte tillÄter annat (2010 Ärs modell, FR-Mobil L850, Àr 20 centimeter lÀngre med bÀdden placerad i mitten). Hur som helst, det finns gott om plats att landa vattenglas, bok, glasögon och annat smÄtt och gott. En djup garderob med belysning, nÄgra överskÄp och klÀdkrokar sörjer för förvaring.
Utrymmet under sÀngen Àr endast Ätkomligt frÄn garaget. Faktiskt Àr bilen helt befriad frÄn stuvutrymmen som krÀver att man lyfter dynor eller luckor. SkÄp och lÄdor ger smidig tillgÄng till stuvutrymmena.
RejÀla dimensioner och volymer
Alla servicepunkter Ă€r lĂ€tta att nĂ„, rejĂ€lt utförda och placerade i det rejĂ€la dubbelgolvet som ocksĂ„ rymmer massor av last i utrymmen Ă„tkomliga frĂ„n bĂ€gge sidor av bilen. Inga smĂ„ pilliga reglage som krĂ€ver ormars smidighet för att hantera. Nej hĂ€r bjuds vĂ€l separerade, tydligt mĂ€rkta reglage. Slangar och kablar Ă€r gott förankrade. I garaget finns elcentralen â ett föredöme vad gĂ€ller överskĂ„dlighet, mil frĂ„n massproduktionens hafsigt utförda installationer.
RejÀla tankar, 280 liter vatten och 140 liter spillvatten, ger lÄng rÀckvidd, dubbla toatankar likasÄ. Lastvikten Àr god. Omkring 1 200 kilo beroende pÄ utrustning.
För klimatet ombord svarar Alde för vÀrmen och Truma för svalkan. VÀrmesystemet Àr rejÀlt tilltaget med radiatorer till och med vid framrutan. Ingen risk för kallras hÀr inte. Att ha smÄ hjÀlpsystem i form av flÀktar som vÀsnas Àr otÀnkbart i den hÀr prisklassen. Vattenburen golvvÀrme Ànda fram i kupén. VÀggarna Àr 45 millimeter tjocka och innergolvet hela 55 millimeter. Konstruktionen byggs utan köldbryggor. HÀr har vi en fullvÀrdig vinterbil som dessutom tar sig fram bra tack vare bakhjulsdrift och tvillinghjul.
Vi tycker
FR-Mobil imponerar. Hantverket Àr klanderfritt, detaljerna utsökta och tekniken ombord verkar utan att synas eller komplicera tillvaron. Det finns till och med ett sÀkerhetstÀnkande.
Bristerna fÄr lastas pÄ bestÀllaren av just denna bil. Eftersom FR-Mobil bygger hantverksmÀssigt kan man fÄ mer eller mindre som man vill. Ett lastbilschassi Àr en helt annan upplevelse Àn de transportbilschassin vi Àr vana vid. Det mesta justeras med tryckluft: bromsar, ratt, stolar. Det pyser och rister pÄ ett ogenerat vis. Men det förmedlar ocksÄ en kÀnsla av kompetens.
Man kan om man sÄ önskar fÄ bilen byggd pÄ ett transportbilschassi frÄn Iveco. DÄ sjunker priset med nÀstan 400 000 kronor. I övrigt Àr allt lika.
FR-Mobil ligger i absoluta toppskiktet av serieproducerade husbilar. Konkurrenter Àr Phoenix och Concorde. För att nÄ högre i kvalitet och funktion fÄr man söka sig till fabrikat som Vario Mobil och Volkner, men dÄ kostar det minst tre gÄnger sÄ mycket.
Fakta
- Modell FR-Mobil L830/850
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi MAN TGL
- Hjulbas 4200 mm
- Drivning Bakhjulsdrift, tvillinghjul
- Motor 4,6L 4 cyl Turbodiesel 206 hk
- Vridmoment 830Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 7495 kg
- Max last 1200 kg inkl resande
- LxBxH 830 x 240 x 330 centimeter
- BrÀnsletank 150 liter
- Vattentank 280 liter
- GrÄvattentank 140 liter
- Toatank 2 x 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 1
- Antal bÀltade platser 3
- Grundpris 2 680 000:-
- Pris testbil 3 200 000:-
Plus
- KvalitetskÀnslan
- Servicepunkterna
- Golv utan nivÄskillnader
- Rymden ombord
Â
Minus
- Hallen
Â
Utrustning testbil
AutomatlÄda, farthÄllare, ABS, antispinn, antisladd, AC i bil- & bodel, vattenburen vÀrme med golvvÀrme, markis med safarirum, parabol, TV, solcell 2 x 150W, uppvÀrmt dubbelgolv, luftfjÀdring, hydrauliska stödben med nivelleringsfunktion (100 000:-), skinnklÀdsel, luftfjÀdrade stolar, dragkrok, larm