Meny

.

Dethleffs 2024 del 2 – Plåtisnyheterna

Isnys stolthet lanserade för tre år sedan sina första plåtisar under eget namn. Då var det tre modeller varav ingen hittade till Sverige pga chassibrist. 2024 består programmet av 14 modeller varav 11 är helt nya. Och det ser ut som de kommer till Sverige!

På grund av alla plåtisnyheter har vi valt att dela upp Dethleffs nyheter för 2024 i två delar. En om plåtisarna och en om de andra husbilarna.

 

Av Stefan Janeld

 

Dethleffs baserar sina plåtisar på Fiat/Citroën och Ford. I alla fall än så länge. Hymergruppen, där Dethleffs ingår, har köpt 5 000 Volkswagen Crafter skåpbilar, så jag skulle inte bli förvånad om det står en plåtis baserad på VW Crafter på Caravan Salon senare i sommar eller på CMT i januari. Men det är bara spekulationer. I denna artikel ska vi fokusera på vad vi vet, och det är en hel del.

Dethleffs har en lång historia av att inreda skåpbilar, de har troligen inrett fler skåpbilar än någon annan europeisk husbilstillverkare. Men inte under eget namn. Bilarna som lämnat fabriken i tusental varje år har hetat Pössl/Globecar. De byggs fortfarande i Dethleffs fabrik. Men nu alltså parallellt med Dethleffs Globetrail.

 

2 modellserier

Till 2024 delar Dethleffs upp sitt plåtisprogram i två modellserier. En enklare kallad Classic och en med mer utrustning och mer påkostad konstruktion kallad Advantage.

Man ser skillnad på modellerna utifrån. Classic har utanpåliggande fönster av husvagnstyp medan Advantage har ramfönster. Det är även färre fönster än i Advantage serien då inte har fönster på sidorna i sovrummet, endast på bakdörrarna. Classic modellen på Ford har enkelgolv medan Advantage versionen har ett dubbelgolv.

Den enklare Classic känns igen på sina utanpåliggande fönster och enklare dekor.
Advantage har ramfönster som nästan ligger flush med karossen. Det finns även sidofönster i sovrummet. Lite mer iögonenfallande dekor med den långa röda randen som löper utmed sidan.

5 badrumslösningar

Att det finns mycket kunskap om hur man inreder skåpbilar står klart när man ser till bredden och kompetensen på modellserien. Här finns modeller i tre storlekar – 540, 600 och 640. Inredda med tvärbäddar, långbäddar, popup-tak (tillval), smarta garage, genomtänkta kök, samma typ av dinetter vi ser i 90% av alla plåtisar och de nya badrumslösningarna.

Det är badrummen som Dethleffs utsett till sin USP – Unique Selling Point. Det finns ett badrum för varje önskemål och behov. Att man inspirerats av Pössl är tydligt, även om man från företaget med ett leende förnekar det.

Comfortbad, för de som värderar badrummet högt. Man tar bort en dyna ur tvärbädden för att få mer plats för duschkabinen. Endast i 590 DC Advantage på Ford.
Festbad, ett samlat badrum med duschdraperi, finns i en modell, 600 DF Classic.
Kompaktbad, ett samlat badrum med duschdraperi och jalusidörr. Finns i tre Classic modeller: 640 EK, 600 DK och 590 DK (Ford)
Raumbad, finns i två versioner. Ett bredare och ett smalare. Erbjuds i både Classic och Advantage serierna och i alla tre längder – 540, 600 och 640
Den femte badrumsvarianten fanns inte i någon plåtismodell på pressvisningen. Den kallas Schwenkbad och har en handfatsvägg man kan svänga för att växla utrymmet mellan duschkabin och toalettutrymme. Bilden är tagen i en halvintegrerade modell.
Schwenkbad i duschläge

Så ska du förstå modellnamnen

Siffrorna är längden, 540=540 cm, 590=590 cm, 600=600 cm, 640=633 cm

Första bokstaven:

  • D=Dubbelsäng
  • E=Enkelbäddar
  •  

Andra bokstaven

  • R=Raumbad
  • K=Kompaktbad
  • F=Festbad
  • S=Schwenkbad
  • C=Comfortbak
  •  

540 och 600 modeller på Fiat har 120hk motor som standard

640 har 140 hk motor som standard

Alla modeller på Citroën har 160 hk motor som standard

Globetrail på Ford har fått glasfiberbulor i sovrummet som breddar bilen tillräckligt för att få plats med en 201 cm lång tvärbädd. Inte illa!

130 hk motor är standard men man kan köpa till 170 hk.

Här följer ett urval av modeller ur Dethleffs breda plåtisutbud

(de som visades på pressvisningen)

Ta en extra titt på 600 ER Advantage. Sex meter kort med både långbäddar och raumbad. Den är inte först med långbäddar i ett 6 meters skåp. Men den är en av de mer lyckade. Om du frågar mig.

Globetrail 540 DR Advantage

540 cm kort, baseras på Fiat/Citroën, tvärbädd, raumbad badrumslösning

Popup-taket är tillval och finns till alla modeller på Fiat/Citroën.
De korta 540 plåtisarna är populära. Detta är Dethleffs första 540 modell.

Globetrail 590 DC Advantage

590 cm, baseras på Ford, tvärbädd 201 cm lång tack vare breddad kaross, comfortbadrum

Nog vinner bilen attityd med den fetare grillen
Med sängen i sovläge är badrummet endast en toalett
För att trolla fram duschkabinen får man plocka bort en dyna och vika bort en del av sängen. Ingen svår sak.

Globetrail 590 DK Classic

590 cm, baseras på Ford, tvärbädd 201 cm lång tack vare breddad kaross, kompaktbadrum

590 DK är nog den av de två modellerna på Ford som kommer bli populärast
En klassisk planlösning. Krussidullfri och fri från trollerinummer.
Tack vare de två glasfiberbulorna som breddar bilen vid sovrummet är tvärbädden fullängd - 201 cm. Kommer glädja många.

Globetrail 600 DF Advantage

599 cm, baseras på Fiat/Citroën, tvärbädd, samlat badrum

Den mest klassiska av alla plåtisplanlösningar

Globetrail 600 DR Advantage

599 cm, baseras på Fiat/Citroën, tvärbädd, raumbad

Med jalusierna till "raumbadet" får man ett praktiskt insynsskydd. Man behöver inte mörklägga hela bilen om man vill ta en tupplur.

Globetrail 600 ER Advantage

599 cm, baseras på Fiat/Citroën, långbäddar, raumbad, interiör Scandi (tillval)

Jag förstod först inte att jag var i en 6 meters plåtis, den känns som en 640 när man är ombord.
Gott om överskåp i sovrummet

Globetrail 640 ER Classic

633 cm, baseras på Fiat/Citroën, långbäddar, raumbad, högt monterat kylskåp

Den här modellen uppfyller mångas önskemål om hur en plåtis ska vara inredd.

Till sist en smart detalj

Eftersom Ford Transits öppning i skjutdörren inte tillåter det vanliga myggnätet som fästs med en ram har man istället ett som sitter med magneter. Även öppningen är magnetisk så man slipper öppna och stänga en dragkedja när man går in eller ut. En mycket bra lösning som gärna får hitta till modeller på andra chassin.

Man tar enkelt bort och sätter tillbaka nätet. Och det sluter rejält tätt.
Magneter håller ihop öppningen
Magneterna som fäster mot karossen är inte i vägen när man stänger skjutdörren

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift