Meny

.

Dethleffs 2024 del 1

I Ă„r satsar Dethleffs stenhĂ„rt pĂ„ sitt plĂ„tisutbud. Det vĂ€xer med hela 11 modeller. Du kan lĂ€sa allt om detta i del 2 av denna artikel. HĂ€r, i del 1, ska vi fokusera pĂ„ vad som Ă€r nytt vad gĂ€ller Dethleffs övriga husbilar. Det Ă€r tre serier som fĂ„tt lite extra kĂ€rlek i Ă„r – Alpa, Globebus och den nygamla modellserien Just Camp.

 

Av Stefan Janeld

 

Vi börjar med Just Camp. I ingressen kallar jag den nygammal och det beror pÄ att det i allt vÀsentligt Àr Just 90 serien som fÄtt nytt namn. Just 90 var en jubileumsserie som firade Dethleffs 90 Äriga existens. Detta jubileum Àr nu passerat och namnet behövde justeras.

Men det Àr inte bara namnet som Àr nytt. Inredningen har lyfts med nya textilier, ny fanér och drottningsÀngen har blivit höj- och sÀnkbar. TaksÀng över sittgruppen Àr standard.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Just Camp T 7052 DBM

Dethleffs Alpa

Modellserien riktad till tvÄ resenÀrer som föredrar ett husbilsliv utan nattgÀster har sedan lÀnge en fast plats i Dethleffs modellutbud. Det Àr en speciell modellserie dÄ den inte bara Àr specialanpassad för tvÄ resenÀrer med allt vad det innebÀr. Det Àr Àven en pÄkostad produkt menad att fungera lika bra vintertid och under lÄnga perioder. En lÄngresebil för alla Ärstider kan man sammanfatta serien.

Ni som kan er Dethleffs historia vet redan ursprunget till serien. Men för er andra kan jag berĂ€tta att serien kom till efter önskemĂ„l frĂ„n paret Schleinkofer som hade receptet pĂ„ den perfekta tvĂ„personershusbilen. Den var kort, vinterduglig med U-soffa bak, lĂ„ngbĂ€ddar i alkoven, ett stort kök och rymligt badrum. En hopplös ekvation kan tyckas. Men de hade med sig en skiss och lyckades övertyga Dethleffs att bygga. DĂ„ skrevs namnet AlPa och stod för Alleinreisendes Paar – Ensamresande Par. PremiĂ€r hölls pĂ„ CMT mĂ€ssan i Stuttgart 2011 och bilen var förmodligen den mest omskrivna frĂ„n den mĂ€ssan. 2016 fick den ett treaxlat syskon och ytterligare nĂ„gra Ă„r dĂ€refter kom tvĂ„ helintegrerade modeller.

Till sĂ€songen 2024 Ă€r interiören omgjord. Planlösningen Ă€r sig lik. Men materialen Ă€r nya och likasĂ„ den utvĂ€ndiga dekoren. Även baklysena Ă€r nydesignade. Nya tillvalspaket har tagits fram för att ytterligare kunna lyxa till tillvaron. Totalt finns Ă„tta olika paket. Det handlar om chassiförbĂ€ttringar, effektfull belysning, elektronik och utrustningsnivĂ„er.

Alla Alpa baseras pÄ Fiat med AL-KO chassi och Àr försedda med 180 hk motor med automatlÄda och alla förarassistenssystem Fiat erbjuder. Alde vattenburen vÀrme Àr standard.

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med nya interiören i Alpa A 6820

Globebus Go

Det kÀnns som att cirkeln Àr sluten för Dethleffs serie med smalare halvintegrerade husbilar. För snart tjugo Är sedan nÀr serien först lanserades var den byggd pÄ Ford Transit. Och nu kommer Ford Transit tillbaka som grund för Globebus. För att skilja den frÄn Fiat-baserade Globebus, som nu bara finns som helintegrerad version, har den fÄtt tillÀgget Go i modellnamnet.

TvÄ modeller erbjuds. En med tvÀrbÀdd, T 15, och en med lÄngbÀddar, T45. Detta Àr en modellserie som inte sÄlt sÀrskilt bra i Sverige. Men ute i Europa Àr den mycket populÀr. Dels för att den smalare bodelen gör bilen smidigare att köra. Men frÀmst för att lastvikterna Àr goda. NÄgra specifikationer pÄ Globebus Go har inte slÀppts Ànnu. Men jag skulle bli förvÄnad om du inte kan rÀkna med en lastvikt pÄ 700 kg med 3,5 tons totalvikt.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig med Globebus Go

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift