Meny

.

Svensktoppen juni 2023

Vid det hĂ€r laget har vi vant oss vid att nybilsförsĂ€ljningen av husbilar minskat. Vi vet ocksĂ„ varför. Även nya personbilar och nya bĂ„tar minskar. IstĂ€llet Ă€r det begagnat som sĂ€ljer. Och det sĂ€ljer bra!

 

Av Stefan Janeld

 

PÄ radio hÀromdagen hörde jag att bÄthandeln sÀljer begagnat som sÀllan förut. Jag hör detsamma frÄn de husbilshandlare jag pratar med. En campingplatsÀgare som intervjuades i ett annat radioprogram vittnade om att bokningarna var pÄ rekordnivÄ.

Det Ă€r tydligt att man i Ă„r vĂ€ljer att hĂ„lla sig pĂ„ hemmaplan. Att upptĂ€cka Sverige. UtlĂ€ndska turister gör detsamma – de upptĂ€cker Sverige. En stor anledning till detta Ă€r att de fĂ„r mycket för sina slantar. Det Ă€r helt enkelt sund ekonomi att semestra i Sverige. Bra!

 

Jag har en egen teori

Den vanliga analysen om varför det sÀljs fÀrre nya husbilar Àr det ekonomiska lÀget och husbilarnas ökade prislapp. Jag skulle vilja nyansera denna bild en aning. Tror nÀmligen att det finns en annan bidragande orsak: Begagnade husbilar har aldrig varit bÀttre!

NÀr husbilsförsÀljningen Är efter Är ökade med stormsteg, frÄn 2007-2008 ungefÀr, fanns det fÄ husbilar registrerade. UngefÀr en femtedel av dagens bestÄnd. De begagnade husbilarna hade förÄldrad motorteknik, förÄldrad byggteknik och kroniskt lÄga lastvikter.

De husbilar som sÄldes nya samma tid var pigga som personbilar och ofta vÀlutrustade. Runt 2010 hade var och varannan tillverkare börjat bygga med rötfria material och erbjöd allt lÀngre garantier. AnvÀndande av allt mer lÀttviktsmaterial gav rimliga lastvikter.

Det fanns alltsÄ mÄnga fördelar med nya husbilar jÀmfört med begagnade.

NÀr man idag tittar pÄ en fem Är, eller till och med tio Är, gammal husbil Àr det inte jÀttemycket som skiljer frÄn dagens modeller. Utbudet av begagnat Àr dessutom ganska gott Àven om de finaste exemplaren sÀljs innan de hunnit annonseras ut.

PÄ vÄr Köp & SÀlj sida som vi har ihop med Klicket.se finns idag 1 553 begagnade husbilar till salu. PÄ Blocket listas cirka 4 700  stycken. Jag kan lova att det finns en husbil som passar dig bland dessa. Men kanske inte av det fabrikat som ligger dig nÀrmast hjÀrtat eller hos handlaren du normalt anlitar.

 

Begagnatstatistik vore intressant

För att summera statistiken nÀr halva 2023 passerat skulle jag vilja sÀga att intresset Àr lika stort som vanligt. Kanske större till och med.

Det Àr synd att vi i Sverige inte har tillgÄng till statistik över begagnatförsÀljningen. Det skulle ge en betydligt positivare, och mer rÀttvisande, bild av husbilsintresset i Sverige.

Statistiken för nyregistreringar ges ut av Husvagnsbranschens Riksförbund. Kanske de skulle kunna ta tag i saken och Àven ge ut statistik över begagnatförsÀljningen?

Samtidigt kan de ju passa pÄ att inkludera husbilar i sitt namn. Det har handlare och mÀssor gjort sedan lÀnge. Att branschförbundet till namnet bara Àr ett husvagnsförbund kÀnns minst sagt mossigt. KÀnner jag.

Klicka pÄ bilden för att ladda hem statistiken som pdf
Challenger har en nolla i försÀljningsstatistiken. Jag förutspÄr att det kommer Àndras till nÀsta Är och att Challenger kommer bli en försÀljningsraket. Jag baserar min spÄdom pÄ att Chausson, som idag ligger pÄ en sjÀtte plats i statistiken, slutar sÀljas i Sverige frÄn och med hösten och ersÀtts av sin tvilling Challenger.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift