BÀstsÀljaren.
Magic Edition White Àr en lyckad mix av pris, design, utrustningsnivÄ och komfort. Redan ett par mÄnader efter premiÀren Àr den Dethleffs bÀst sÀljande modell i Sverige. Vi synar den vinnande given.
Â
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Â
Dethleffs har marknadens bredaste sortiment. I Ätta serier kan man vÀlja mellan totalt 82 modeller. DÄ Àr inte Sunlight inkluderat, Dethleffs instegsfabrikat eller Dethleffs sÀrskilda uthyrningssortiment, i sig en egen serie.
Dethleffs Àr inte rÀdda att ta nya grepp. De har genom Ären tagit fram husbilar för kvinnor, ungdomar och Àldre. Kvinnor har fÄtt designa köken, som kopierats av snart hela branschen. De Àr förvÄnansvÀrt nog ensamma om ett skoskÄp modell hemmastandard. En viktig detalj för oss nordbor.
Magic Àr störst
Testbilen â en halvintegrerad Magic Edition White med lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och luftburen vĂ€rme â ser ut att bli 2011 Ă„rs bĂ€st sĂ€ljande Dethleffs modell. White levereras bĂ„de som hel- och halvintegrerad, och finns Ă€ven med vattenburen vĂ€rme.
Förra Ă„rets Magic-serie â benĂ€mnda Silver och Black â var riklig utrusade med fĂ€rgkoordinerad in- och utsida â exklusiva husbilar med skinnklĂ€dsel och en hel del lyx. Den nya White-modellen bryter mönstret. SĂ€rskilt som de svenska importörerna tillsammans med vĂ„ra grannlĂ€nders importörer tagit fram en Scandinavian Edition som med god utrustningsnivĂ„ kostar mindre Ă€n det rekommenderade priset för en naken version. Med backkamera och en solpanel â finns pĂ„ tillbehörslistan â Ă€r den körklar.
VÀl lÄngt överhÀng
Kupén Àr vÀl utrustad. KlimatanlÀggning istÀllet för AC, farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, elspeglar och bekvÀma stolar med dubbla armstöd frÄn Aguti. Motorn Àr Fiats fina 130 hÀstars maskin kopplad till den lite lealösa men lÀtthanterliga sexvÀxlade manuella lÄdan.
Jag sitter okej, men inte perfekt. Vill jag ha fullgott lÄrstöd hamnar jag högre Àn önskvÀrt. Ett önskemÄl vore att kunna tilta sittdynan djupare i bakkant. SittstÀllningen rÀddas av rattens justermÄn.
LÀgger i ettan och smyger ivÀg. PÄ NynÀsvÀgen accelererar jag genom vÀxlarna. Det Àr inte brist pÄ kraft. Jag följer lÀtt trafikrytmen.
Det finns en invÀndig backspegel. Med den ska föraren ha koll pÄ bodel och eventuella resenÀrer i dinetten. Den skulle kunna vara en hjÀlp att hÄlla koll pÄ bakomvarande trafikanter och hinder vid backning med ett fönster pÄ bakstammen. I dagslÀget finns dÀr endast en hylla. Synd.
PĂ„ vĂ€gen Ă€r bilen stadig i sidled men lite nickig i lĂ€ngsled. ĂverhĂ€nget Ă€r rejĂ€lt och pĂ„verkar komforten. NĂ€r vi svĂ€nger in pĂ„ en grusvĂ€g med rejĂ€la potthĂ„l förstĂ€rks intrycket.
Okej tresÀsongersbil
Bodelen Ă€r i stort sett tyst under fĂ€rd, bortsett frĂ„n duschkabinens vĂ€ggar som rasslar i vissa lĂ€gen. GrusvĂ€gar avslöjar en ljudbov. Har bodelsdörren gĂ„tt upp? Nej â det Ă€r den invĂ€ndiga trappan, gjuten i tunn plast och placerad bakom sprutet frĂ„n höger framhjul, som lyfter in vĂ€gbanan i bilen. PĂ„ Dethleffs lĂ„gprisfabrikat Sunlight Ă€r trappan utvĂ€ndig, varför inte hĂ€r ombord?
Vintertid Àr det hyggligt sörjt för inomhuskomforten: den luftburna vÀrmaren pÄ sex kilowatt har elpatron, golvet Àr försett med 220 volts golvvÀrme, spillvattentanken Àr uppvÀrmd. Med ett tÀcke över kupén gÄr det att hÄlla god temperatur i husbilen. Men det kommer kosta gasol.
För den som regelbundet anvĂ€nder husbilen vintertid rekommenderas Aldes vattenburna vĂ€rme â den spar gasol och ger ett behagligare klimat, merkostnad 23 200 kronor. Svagheten vintertid torde vara framkomligheten. Det lĂ„nga överhĂ€nget âlyfterâ framhjulen och ger dĂ„ligt fĂ€ste â lĂ€tt att bli stĂ„ende i en hal backe sĂ„ledes.
Jag tycker
En vÀldesignad husbil med ombonad och ljus bodel. Planlösning Àr inte öppen men kÀnns öppnare Àn de flesta husbilar med badrum och kök mitt för varandra. Perfekt för tvÄ personer men kapabel att husera tre kortare perioder. Prislappen fÄr högsta betyg, gasolutrymmet lÀgsta. Bilen anvÀnds företrÀdesvis sommartid. Inte sÄ mycket för att den inte klarar kyla, det gör den, men det lÄnga överhÀnget ger sÀmre markkontakt för framhjulen och sÀmre framkomlighet pÄ vintervÀglag.
Om jag fÄtt gissa vad bilen kostar hade jag hamnat bortom 800 000 kronor. Dels för att det Àr en Dethleffs, som har gott rykte och tar betalt för det, dels för att den Àr vÀl utrustad. Att det nu stÄr 659 000 kronor pÄ prislappen Àr smÄtt sensationellt.
En av anledningarna till det lÄga priset Àr att det rÄder fullt krig pÄ husbilsmarknaden. Hymer har haft en kampanj pÄ halvintegrerat dÀr de sÀljer utrustning för över hundratusen för en krona. I princip Àr det vad Dethleffs handlare ocksÄ gör. Man ska ocksÄ komma ihÄg att valutan det gÄngna Äret höjde priserna pÄ husbilar. IstÀllet för att nu sÀnka priserna vÀljer flera tillverkare att plocka pÄ utrustning istÀllet.
Hur man Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ saken Ă€r âWhiteâ en av de mest prisvĂ€rda husbilar pĂ„ marknaden.
Fakta
- Modell Dethleffs Magic Edition T1EB White
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat lÄgram med bred spÄrvidd
- Motor Turbodiesel 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3850 kg (standard i Sverige)
- Max last 710 kg inkl resande
- LxBxH 743 x 233 x 267 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 125 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 +1
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 659 000 kronor
- Pris testbil 659 000 kronor
- www.dethleffs.se
- Vi lÄnade testbilen hos Caravanhallen i Haninge
Vi gillar
- Priset
- UtrustningsnivÄn
- BĂ€ddkomforten
- Köket
- Ljuset
Â
Vi önskar
- Större bord i dinetten
- 100% LED lampor istÀllet för att blanda med halogen
- LĂ€ngre hjulbas
- NÄgot lÀgre bÀddar
- Skjutdörr till sovrummet
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet
- InvÀndig trappa
- Felplacerade lÀslampor i sovrummet
- Â
Utrustning testbil
ABS, antispinn, dubbla airbags, farthÄllare, elspeglar, elhissar, klimatanlÀggning, luftburen vÀrme, elpatron, golvvÀrme 220 V, isolerad uppvÀrmd spillvattentank och avlopp, markis, cykelstÀll, aluminiumfÀlgar
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!