VÀlbyggd för tvÄ!
Har du en japan-pickup och 250 000 kronor att lÀgga pÄ ett fritidsnöje? DÄ kan Easy Campers senaste vara en vettig investering. Men se till att bilen Àr korrekt skodd!
Â
Testad av Stefan Janeld
Â
Det Àr sensommar. Solen öser ner. Det blir fort varmt i bilen nÀr jag stÄr still. Men i huset pÄ flaket rÄder en behaglig temperatur. Det Àr inte bara i smÀllkalla vintern man har glÀdje av en vÀlisolerad boning.
Huset i frĂ„ga Ă€r en Easy Camper 6S 2,0. Det senaste tillskottet frĂ„n Doroteas stolthet – S Karosser.
Sedan 1983 har S Karosser byggt campers, vagnar och specialskÄp till lÀtta lastbilar. Med rötterna i husvagnsbranschen, Polar, bygger man vinterdugligt och har ett gott rykte, inte minst bland krÀvande norrlandskunder. VarumÀrket Easy Camper Àr avsett för den nordiska marknaden. I Tyskland heter samma skapelse NordStar.
Företaget Ă€r ett dotterbolag till SoliferPolar och bygger ocksĂ„ en del produkter under Polar och Solifer namnet, bland annat tvĂ„ campermodeller, 35 och 40 (den senare testade vi i nummer 1-2009). PĂ„ Elmia-mĂ€ssan i Ă„r visade man en drĂ€pare â Polars första husbil, Multi 800, med hĂ€stĂ€gare som frĂ€msta mĂ„lgrupp, framtagen pĂ„ initiativ av S-Karosser.
Man vidareutvecklar Àven nya produkter dÄ de finns en viss spetskompetens. Vissa vagnsmodeller tillverkas Àven pÄ S.Karosser.
Fel hjul och vek fjÀdring
Easy Camper 6S 2,0 och Polar 40 har mycket gemensamt. Planlösningen Ă€r snudd pĂ„ identisk, endast exteriören skiljer i högre grad. Polar har slĂ€t effektfullt mĂ„lad ytterplĂ„t, Easy Camper kulhamrad vit plĂ„t med blĂ„ bĂ„rd. Det Ă€r 15 centimeter lĂ€ngre invĂ€ndig lĂ€ngd i Polars version. Ăven prismĂ€ssigt ligger de tu nĂ€ra varandra, Easy Camper Ă€r cirka 10 000 kronor billigare.
Bilen för dagen Àr en Mitsubishi L200 med automatlÄda. En stark och mycket bekvÀm bil som med lÀtthet kan bÀra den 640 kilo lÀtta campern. Men detta exemplar Àr inte anpassat för ett liv med ryggsÀck. NÀr den ska svÀlja ett potthÄl eller annan ojÀmnhet Àr originalfjÀdrarna alltför veka. De niger djupt och fjÀdrar tillbaka med en överdriven rekyl. FÀrden blir skumpig och anstrÀngande. Inte gör de gigantiska fÀlgarna med dÀck typ gummisnodd saken bÀttre. Det spÄrar rejÀlt och bristen pÄ gummi hjÀlper inte upp komforten.
Med normala sulor, rimligt stora fÀlgar och en hjÀlpluftfjÀdring blir det ett betydligt trevligare ekipage.
Effektiv vÀrme
Att resa i camper har stora likheter med att campa i en liten bÄt. Det gÀller att prioritera och packa med omsorg. Nu Àr det inte sÄ ont om stuvutrymme som man kan befara. Men det Àr betydligt mindre Àn i en husbil. Detsamma gÀller tillgÄngen pÄ vatten. 60 liter Àr fjuttigt i en husbil, men god tilldelning i campervÀrlden.
VÀrmesystemet ombord Àr Aldes vattenburna. Lite overkill i ett sÄ pass kompakt utrymme. Men det Àr effektivt och drar lite gasol. NÀr vi vintertestade Polar 40 vaknade vi flera gÄnger och fick skruva ner vÀrmen. Reglaget har inte instÀllning för temperatur utan bara delar av effekt. Det vore önskvÀrt att kunna ange exakt temperatur.
Om valet stÄr mellan liten husbil och camper har campern vissa klara fördelar: Ingen fordonsskatt, inga hjulbyten, ingen besiktning. NÀr bilen blir omodern och en modernare, sÀkrare och miljövÀnligare lockar Àr det bara att byta. Bostaden finns kvar.
Ăr mjölken slut? Koppla loss campern, ta bilen och Ă„k och handla medan kocken fortsĂ€tter sitt vĂ€rv.
Jag tycker
à terigen förförs jag av camperns kompetenta utstrÄlning. Att det Àr ont om svÀngrum hör till konceptet. Jag sitter bekvÀmt i dinetten och har god uppsikt pÄ omgivningen. Dinetten Àr enkel att bÀdda och tvÄ grabbar pÄ fiske- eller jakttur behöver inte dela sÀng.
Kvalitén pÄ bygget Àr hög. Inte sÄ att finishen Àr överdÄdig, snarare Àr allt rejÀlt hopskruvat och inger förtroende.
En camper kombinerar det bÀsta frÄn husvagn och husbil. Kompromissen Àr boytan.
Fakta
- Modell Easy Camper 6S 2,0
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Mitsubishi L200
- Motor Turbodiesel 178 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda Automat, 4 vÀxlar + OD
- Totalvikt 2850 kg
- Max last 880 kg
- BrÀnsletank 75 liter
- Vattentank 60 liter
- GrÄvattentank 45 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 +1
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris camper 242 000 kronor
- Pris testcamper 267 000 kronor
- Pris Mitsubishi L200 cirka 310 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av S Karosser
Vi gillar
- Det gedigna bygget
- VĂ€lisolerad â sval pĂ„ sommaren, varm pĂ„ vintern
- BekvÀm alkovbÀdd
Â
Vi önskar
- En bÀttre anpassad pickup
- Digital manöverpanel till vÀrmaren
- Större öppning till gasolutrymmet
Â
Vi gillar inte
- Avsaknad av LED lampor
- Â
Utrustning testbil
Markis, vattenburen vÀrme, vattenburen golvvÀrme, elpatron, batteriladdare, takrÀcke med stege, invÀndig och utvÀndig dusch, stereo, kyl med frysfack, gasolspis.
Vill du lÀsa mer om Easy Camper? Klicka hÀr!