Liten, nätt och kall
Då en av våra planerade vintertestbilar lämnade walkover lånade vi med kort varsel in en äldre husbil för att se hur vinterkomforten är i en fem år gammal husbil helt utan vinterambitioner.
Testlag Björn Genberg, Bo Karlsson och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Vi hämtar bilen i Linköping. Det är minus tio grader och vägarna är riktigt hala. Enda vinteranpassning som Piloten genomgått är dubbdäck. Äldre däck som inte rullat mycket men gummit är lite hårt och knappast i toppskick.
Jag sätter mig bakom ratten och får ett råd av Bossing som lånar ut bilen.
”På högsta växeln kan det vara dåligt med värme från motorn. Det skiljer hela tusen varv mellan fyran och femman. Det blir helt enkelt inte nog med överskottsvärme på så låga varv”
Jag tackar för tipset och drar iväg genom Linköping för att angöra E4:an. GPS:en har fått tokfnatt och den valda vägen är en rejäl omväg som visar upp större delen av centrala Linköping. På de smala gatorna, snövallarna krymper bredden rejält, slås jag av hur enkelt jag lotsar husbilen genom trafiken. Ingen större skillnad mot att ratta personbil.
Tar sig fram väl
Jag sitter okej, inte mer. Endast ett armstöd och sittställningen är så hög att mina ögon är i nivå med vindrutans överkant. Solvisiret kommer knappast behöva användas ens då vintersolen står lågt. Utrustningen i kupén är förvånansvärt hög med tanke på att det är en instegsmodell från Pilote. Farthållare, AC, elhissar, elspeglar, CD, backvarnare – och backkamera.
Hittar ut på motorvägen och lägger mig strax under 90 knyck. Motorn är på 128 hästkrafter och har kraft nog för att behagligt lunka i motorvägstempo. Men underlaget sätter P för sådana excesser. Efter tjugo minuter fryser jag om fötterna och drar på mer luft, men det hjälper föga. Bossing hade helt rätt. Att ligga på femman är kallt en dag som denna. Bättre ligga på fyran hela tiden och slippa förfrysa fötterna. För att få ut någon värme krävs dock rejält med pådrag på fläkten och då blir det ingen vidare ljudkomfort. Men jag håller mig varm.
Trots att däcken inte är de bästa har jag inga problem att hålla mig på vägen eller ta mig fram där plogbilarna fuskat. Det är en lång hjulbas vilket ger god riktningsstabilitet och dessutom är bilen viktmässigt väl balanserad. Framhjulen greppar bra. I vår branta testbacke tuggar Piloten sig upp utan problem. Vi kan till och med starta i backen.
Ojämn värme ombord
Värmesystem är luftburet och vill inte riktigt sprida värmen i hela bilen. Trots att det skickades med invändig isolering till kupéns rutor blir det lite kallt på golvet i bilen. Man sitter inte gärna utan tjock tröja och tofflor i framstolarna. Varmast är det i huvudhöjd i dinetten. Det skiljer hela tolv grader mellan kallaste och varmaste plats ombord. Kallast är kupégolvet. Att köra värmaren hårdare gör det för varmt att vistas i dinetten så det är ingen lösning. Bak i sovrummet är det behaglig temperatur i sängen men så fort värmaren hämtar andan blir golvet kallt. Värmaren i sig är mycket effektiv, vi körde den på halvfart med tio minus ute och då höll vi 21 grader i större delen av bodelen. Avloppstanken är uppvärmd med ett särskilt reglage som aktiverar värmen.
Men det räcker inte för ett fullt godkänt vinterbetyg. Den behöver stå vid elstolpe och förses med ett extra element i kupén för att göra det bekvämt att bo ombord när det är riktigt kallt ute. Felet är inte Pilotes, det är Fiats kupé som är boven.
Den lilla bilen får lasta hela 550 kilo, det räcker för två personer. Det största stuvutrymmet är under den franska sängen. Åtkomligt såväl inifrån som utifrån.
I övrigt är det invändig stuv som gäller. Och det finns det ganska gott om. En bra garderob att hänga in kläder i och en med hyllor som kan hysa skor, handskar och mössor. Det är också väl försett med överskåp.
Bilen har klarat åren mycket väl. Inget är trasigt eller nött. Utvändigt ser bilen nästan ut som ny. Helt klart har tidigare ägare tagit väl hand om sin Pilote. Men bilen känns även rejält ihopsatt och det har ägaren haft hjälp av.
Vi tycker
En mycket charmig husbil med en öppen och inbjudande planlösning. Styrkan är det nätta formatet och den luftiga bodelen. Inredningen känns tyngre och mer rejäl än på nyare husbilar.
Svagheten är egentligen bara vinterkomforten. Passageraren i kupén har alltid kalla fötter, även med låg växel och full fläkt – det finns nämligen inget utblås på passagerarsidan. I transportbilar färdas bara en person, passagerare är onödig last.
Är ni två personer som vill njuta svensk sommar och vintertid antingen ställer av husbilen eller drar söderöver är detta en mycket trevlig liten husbil som gjord för att upptäcka Europas små byar.
Fakta
- Modell Pilote P600
- Årsmodell 2006
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat
- Motor 2,8 JTD 128hk
- Växellåda Manuell 5 växlad
- Mätarställning 3 300 mil
- Totalvikt 3400 kg
- Max last 550 kg inkl resande
- Bränsletank 80 liter
- LxB 600 x 225 centimeter
- Antal bältade platser 4
- Pris 395 000 kr
- www.pilote.fr
Utrustning testbil
AC, farthållare, elhissar, elspeglar, CD, backvarnare, backkamera, markis, luftburen värme, kylskp med frysfack, spis, LED belysning i hela bilen, uppvärmd spillvattentank.
Håller än
- Köregenskaperna
- Planlösningen
- Hallen
- LED belysning i hela bilen – eftermonterat men ändå
- Stora fönster
- Garderoberna
Hopplöst ute
- Motorns värmesystem
- Kupéns isolering
- Den invändiga trappan väsnas på grusig och våt väg
- Saknar en rejäl taklampa för allmänljus ombord
Vill du läsa mer om Pilote? Klicka här!