Meny

.

Solifer Action T686

Husbilen Lagom

Vill man ha ett flÀrdfritt hem pÄ hjul med god utrustningsnivÄ och tyst fÀrd Àr Solifer Action T686 ett alternativ. SÄ lÀnge man Àr tvÄ personer.

 

Text & foto Stefan Janeld

 

Solifer har tre serier husbilar pĂ„ sin palett. Action, Emotion och Jet X-Go. Action Ă€r den billigaste och menad som ett lockrop – som hörsammats av allt fler pĂ„ senare Ă„r. Solifer sĂ€ljer allt bĂ€ttre efter nĂ„gra magra Ă„r, bĂ€st av alla modeller gĂ„r denna Action T686.

För folk med rötter i husvagnsvĂ€rlden klingar Solifer nordiskt, ett ursprungligen finskt fabrikat som idag byggs i samma fabrik som Polar i svenska Dorotea. Men husbilarna byggs av Hymerkoncernen i Tyskland. Action Ă€r samma bil som Carado, Hymers instegsfabrikat. PĂ„ Carado sprĂ„k heter modellen T337. Även Sunlight T66, Dethleffs instegsbil Ă€r identisk med testbilen. Genom att tre fabrikat tillverkar samma modell blir volymerna stora och priset kan hĂ„llas nere.

Den svenska importören utrustar bilarna efter eget huvud och det Àr inga pÄvert utrustade fordon. Antispinn, farthÄllare, AC, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, sex kilowatts vÀrmare med elpatron, 230 volts golvvÀrme, isolerad avloppstank takfönster, dubbla lastluckor och stor kyl med separat frys. Inte illa.

Ford ute ur bilden

Action var fram till 2009 baserad pĂ„ Ford. Men frĂ„n 2010 Ă€r grunden Fiats lĂ„ga chassi med bredare spĂ„rvidd. Ett chassi med fastare sĂ€ttning Ă€n Ford och dĂ€rmed lite skumpigare pĂ„ sĂ€mre underlag – Fords mjukare sĂ€ttning förlĂ„ter mer. Motorn Ă€r den vĂ€lkĂ€nda 130 hĂ€star starka med manuell sexvĂ€xlad lĂ„da. Passar bilen utmĂ€rkt.

KörstÀllningen Àr inte optimal för mina 182 centimeter. Jag hamnar lite vÀl högt och för nÀra ratten för att hantera kopplingen sÀkert. Oavsett underlag Àr bodelen helt tyst. Inte en ristning, inget skrammel eller gnek. DÄ körde jag ÀndÄ pÄ sÄvÀl grus som riktigt dÄlig asfaltsvÀg med mÀngder av potthÄl. Vi har haft samma erfarenhet i andra bilar frÄn Hymer. Gemensamt för alla Àr generös tilldelning av gummikuddar i alla skÄp och lÄdor. Dessutom Àr möblemanget ordentligt hopsatt. Det kÀnns stabilt.

Bilen Àr lÀtt, under tre ton. Det mÀrks pÄ vÀgen, bakvagnen studsar mer Àn vanligt och motorn kÀnns piggare. Med last i garaget kommer bakvagnen lugna ner sig. LastförmÄgan Àr rejÀla 650 kilo med det 3,5 ton tunga chassit. Vill man lasta mer gÄr det att registrera bilen för en totalvikt pÄ 3 850 kilo. Lastvikten blir dÄ ett ton jÀmt.

BÀttre vinterkomfort Àn man kan tro

Att vintercampa i Solifer Action fungerar. Men nÄgon utprÀglad vinterbil Àr det inte. BekvÀmast Àr det med tillgÄng till elstolpe. Dels sparar man gasol eftersom vÀrmarens elpatron hjÀlper till, men framförallt glÀdjer golvvÀrmen som drivs av 230 volt.

Varmluft ges fri vÀg i luftspalter utmed vÀggarna i sovrummet och dinettens möblemang. I sovrummet ges extra skjuts i varmluften av en hÄlad vÀrmeslang som löper utmed vÀggen och motar kallras frÄn fönstren. Komplettera med ett rejÀlt tÀcke över kupén sÄ blir det riktigt behagligt ombord.

Jag tycker

Att för under 600 000 kronor fÄ denna goda kvalitet och utrustningsnivÄ Àr lika attraktivt som överraskande. Grundpriset strax ubder 500 000 kronor Àr det ingen som betalar. Soliferpaketet för 90 000 kronor höjer bilens kompetens sÄ mycket att alla vÀljer det. Inte en enda Solifer har sÄlts utan detta paket.

Visst, det saknas lull-lull. Möblerna Àr formgivna med linjal, inget sticker ut och fÄngar ögat. I dolda utrymmen Àr materialen enkla och obehandlade.

Men det gĂ„r att leva med. Bilen har allt man behöver och kommer fungera bra Ă„ret om bara man campar efter förutsĂ€ttningarna – i klartext: vid elstolpe nĂ€r det blir riktigt kallt.

JÀmfört med sydeuropeiska lÄgprisfabrikats vÀldesignade bodelar med högst tveksamma vinteregenskaper fÄr man hÀr designlös kompetens. Lite som att köpa Subaru istÀllet för Alfa Romeo.

MÄlgruppen Àr solklar. TvÄ personer som letar sin första fabriksnya husbil. Troligen byter de frÄn bÄt eller husvagn.

Fakta

Vi gillar

  • Bra utrustad
  • Tyst under fĂ€rd

 

Vi önskar

  • En bĂ€ttre hall
  • LĂ€gre framstolar
  • LĂ„dor istĂ€llet för underskĂ„p i köket

 

Vi gillar inte

  • Bodelsdörr utan fönster
  • Saknar modern LED belysning
  •  

Utrustning testbil

ABS, AC, elhissar, elspeglar, 2 airbags, centrallÄs kupé, farthÄllare, uppvÀrmd isolerad spillvattentank, luftburen vÀrmare med elpatron, 230 volts golvvÀrme, mörklÀggningsdraperi, spis, kyl, separat frys

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift