Dethleffs storsÀljare Trend har nyligen lanserats i ett nytt utförande. Inte bara en facelift, det mesta Àr nytt. Men kÀrnvÀrdena, det som gjorde Trend till en succé, har man varit noga med att behÄlla.
Â
Av Stefan Janeld
Â
En vacker sommardag i Isny 2015 lanserade Dethleffs sin nya modellserie Trend. En instegsserie som var lite enklare byggd men gick att utrusta mer Àn andra instegsmodeller. Bland annat med Alde vattenburen vÀrme. En lyckad husbil som snabbt blev populÀr. Men den levde inte direkt upp till sitt namn. Det gör dock Ärets upplaga, den kÀnns helt klart trendig. SÀrskilt inredningen som gÄr i en fÀrgskala som följer senaste husbilmode.
Â
FörstÀrkt chassi höjer komforten
Bakom ratten sitter jag bekvÀmt men nÄgot högt. Var ett tag sedan jag testade en halvintegrerad husbil pÄ Fiat, har varit mycket Ford, MAN och Mercedes pÄ sista tiden. Skillnaden i körstÀllning Àr större Àn man kan tro.
NÀr jag kör genom Uppsala med sikte pÄ Gamla Uppsala tittar jag flera gÄnger över höger axel. Det lÄter lite som om jag inte stÀngt bodelsdörren ordentligt. Men det har jag, det som lÄter Àr gruset som sprutar mot undersidan av bilen. Det Àr en glasfiberskiva undertill och nÀr gruset slÄr mot den hörs det. PÄ torr och grusfri asfalt Àr fÀrden mycket tyst. Chassit upptrÀder civiliserat över farthinder och potthÄl, inte sÄ dÀr hÄrt som ofta Àr fallet i olastade husbilar. Bilen kÀnns tyngre Àn den Àr, om ni förstÄr vad jag menar. En titt under bilen visar att Dethleffs förstÀrkt chassiet, precis som Fiat vill att man ska göra, men som mÄnga tillverkare struntar i. Det gör stor skillnad för körupplevelsen, sÀrskilt pÄ sÀmre vÀg.
Motorn i testbilen Àr standardmotorn pÄ 140 hk kopplad till den fina niovÀxlade automatlÄdan. En mycket trevlig drivlina. Kraftigare behövs egentligen inte. PÄ motorvÀgen i drygt 100 km/h varvar den ca 1 600 varv pÄ nionde vÀxeln. Motorljudet hörs egentligen bara vid gaspÄdrag, nÀr lÄdan vÀxlar ner. Den tysta motorn gör dock att vÀg- och vindljud upplevs högre. I 90 km/h (husbilslunk) Àr det total harmoni. Jag trivs bakom ratten och skulle gÀrna ta en lÀngre dagsetapp.
Â
Framskjuten placering av vÀrmaren
VĂ€rmesystemet Ă€r i testbilen luftburet, en Truma Combi gasolvĂ€rmare pĂ„ 6 kW med elpatron Ă€r placerad under dinettesoffan. Det Ă€r en nĂ€rmast optimal placering. Man fĂ„r varmt och gott i âvardagsrummetâ och lite svalare i sovrummet. Den som vill kan bestĂ€lla Alde vattenburen vĂ€rme.
Bakom alla möbler Àr det rejÀla luftspalter och överskÄpen har en bakre vÀgg som ser till att man inte kan hindra luftflödet med det man packar in i skÄpen. I sovrummet har man distanser mellan madrass och vÀgg. En vÀrmeslang med strypmunstycke Àr dragen till sÀngarnas fotÀndar. Munstycket ökar lufthastigheten och tanken Àr att luften ska ledas lÀngs hela sÀngens lÀngd och stiga utmed vÀggen.
Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd med tömningsventilen innanför isoleringen.
Min bedömning Àr att detta Àr en bra tresÀsongersbil vars kompetens kan ökas med ett utvÀndigt isolertÀcke över förarhytten och ett vattenburet vÀrmesystem.
Â
BibehÄllna styrkor och ett antal förbÀttringar
Trend Àr ett namn som förpliktigar. Om förra generation inte kÀndes sÀrskilt trendig Àr det en helt annan sak i denna. Bodelens interiör följer modet med mörka toner. SÄ pass mörka att det trots dagsljus gör det svÄrt för kameran. Men om kameran har det jobbigt sÄ trivs jag desto bÀttre. Det kÀnns ombonat och varmt ombord. Trots att det Àr mÄnga nakna ytor och att det helt saknas gardiner i bilen. Det senare Àr jag mycket glad för. Har alltid haft svÄrt för de florgardiner som tillverkarna envisas med.
Ăven om kĂ€nslan ombord Ă€r helt förbytt Ă€r bodelen lika praktisk som hos föregĂ„ngaren. SĂ€ngarna bak Ă€r bĂ„da över tvĂ„ meter lĂ„nga, sittgruppen Ă€r rymlig med ett stort och stabilt bord.
NÄgot som Àr bÀttre Àn pÄ den ursprungliga Trend Àr gasolutrymmet, det öppnar stort, flaskorna stÄr bredvid varandra i ett utrymme utan tröskel.
En annan förbÀttring Àr att draperiet vid ingÄngen till sovrummet Àr bytt mot en stabil skjutdörr. Och nÀr vi ÀndÄ pratar förbÀttringar kan jag lyfta fram att garagedörrarna har dubbla lÄs men öppnas med en hand, nÄgot som inte Àr en sjÀlvklarhet ens i premiumklassen.
Â
Bra lastvikt redan vid 3,5 tons totalvikt
Testbilen har ett stort garage, rymliga överskÄp och tvÄ stora garderober under lÄngbÀddarna. Det finns plats för skor i lillsoffans sockel. För tvÄ personer Àr det vÀl sörjt med stuvutrymmen. Om man Àr en barnfamilj fÄr man vara lite restriktiv med packningen pÄ lÄngsemestern. Men Àr man bara ute en helg eller sÄ sommartid kommer barnfamiljen ha lÀtt att stuva in det man vill ha med sig.
Lastvikten med 3,5 tons totalvikt Àr ca 519 kg. Testbilen var registrerad med en totalvikt pÄ 3 850 kg och lastar dÄ nÀstan ett ton. Men eftersom de flesta stuvutrymmena Àr bakom bakaxeln bör man lasta med eftertanke för att inte förstöra den fina vÀghÄllningen.
Om man tar med sig cyklar, sÀrskilt eldrivna sÄdana, Àr min rekommendation att ha dem i garaget. Detta för att överhÀnget Àr ganska rejÀlt. Cyklar pÄ bakstammen kommer belasta bakaxeln med dubbla sin vikt.
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Trend T 7057 EB. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Min favorit-Dethleffs genom alla tider Àr Pulse. Och nya Trend har Àrvt en del frÄn denna modellserie. Det kÀnns lite som att Pulse och förra generationen Trend gift sig och fÄtt barn. Min kÀnsla bekrÀftas av att Dethleffs slutat med Pulse till denna sÀsong.
Visst, det finns saker som jag önskar var annorlunda. Hade gĂ€rna sett ramfönster (finns som tillval och ingĂ„r om du köper bilen i GT utförande), bodelsdörr med dubbla lĂ„s, lĂ€slampor pĂ„ arm och en tryckvattenpump. Men dessa saker vĂ€ger relativt lĂ€tt nĂ€r man ser pĂ„ allt godis man kommer uppskatta i vardagen â rejĂ€la sĂ€ngar, lĂ€ttjobbat gasolutrymme, rymlig sittgrupp med stort och stabilt bord, god lastvikt och bra vĂ€rmesystem.
Kort sagt har en bra husbil med rimlig prislapp blivit bÀttre, dessutom trendriktig.
Fakta
- Modell Dethleffs Trend T7057 EB
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,2L 140 hk
- Vridmoment 380 Nm (350 med manuell lÄda)
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 741 x 233 x 300 cm
- InvÀndig höjd dinette 185 cm / kök 206 / sovrum 194 cm
- Totalvikt 3 850 kg (standard 3 500 kg)
- Lastvikt 931 kg (519 kg)
- Hjulbas 4 035 mm
- Diesel 75 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 116 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 085 000 kr
- Pris testbil 1 229 000 kr
- Hemsida https://www.dethleffs.se
- Vi lÄnade bilen av EW Fritid i Uppsala, https://ewfritid.se
Jag gillar
- FörstÀrkningen av Fiats camperchassi
- Den centralt placerade vÀrmaren
- Rymlig sittgrupp
- RejÀla lÄngbÀddar
- God lastvikt
- LĂ€ttjobbat gasolutrymme
- Garagedörrar med enhandsöppning
- Inga gardiner
Â
Jag önskar
- Bodelsdörr med dubbla lÄs
- Ramfönster (finns som tillval)
- Tryckvattenpump
- LÀslampor pÄ arm